Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2011-05-22, 03:27
Medlem
MoLoKs avatar
Det sker en nettoutvandring av SVENSKAR från Sverige. År efter år. Storleken är 5000-10.000 om året.

Läs befolkningsframskrivningarna.

http://www.scb.se/Statistik/BE/BE040...BE18SM1101.pdf

Sid 17 för invandring baserat på födelseland.

Annat exempel från 2008 års rapport:

Sverigeföddas in- och utvandring år 2007
Immigration and emigration 2007 of Swedish-born
Observerat Prognos
Invandrare 12 340 12 016
Utvandrare 19 769 17 949

Utlandsföddas in- och utvandring år 2007
Immigration and emigration 2007 of foreign-born
Observerat Prognos
Invandrare 87 145 69 986
Utvandrare 25 649 21 508

Underskottet av SVERIGEFÖDDA vad gäller invandring är 5000-10000 per år. Har så varit länge.

Dock kommer siffrorna att förvanskas, de har redan börjat göra det lite eftersom icke-etniska svenskar nu räknas in som sverigefödda svenskar.

Kolla sidan 24 här: http://www.scb.se/statistik/BE/BE040...BE18SM0801.pdf

Den typen av diagram publicerar inte SCB längre eftersom det inte är politiskt korrekt.

Nu visar SCB bara historiska diagram över invandrarnas födelseland - EJ utvandringen!

Vilket leder till en massa myter här på Flashback.

Ps. Jag har studerat befolkningsframskrivningar ända från 80-talet och jag vet vad jag pratar om!
Citera
2011-05-22, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Det sker en nettoutvandring av SVENSKAR från Sverige. År efter år. Storleken är 5000-10.000 om året.

Läs befolkningsframskrivningarna.

http://www.scb.se/Statistik/BE/BE040...BE18SM1101.pdf

Sid 17 för invandring baserat på födelseland.

Annat exempel från 2008 års rapport:

Sverigeföddas in- och utvandring år 2007
Immigration and emigration 2007 of Swedish-born
Observerat Prognos
Invandrare 12 340 12 016
Utvandrare 19 769 17 949

Utlandsföddas in- och utvandring år 2007
Immigration and emigration 2007 of foreign-born
Observerat Prognos
Invandrare 87 145 69 986
Utvandrare 25 649 21 508

Underskottet av SVERIGEFÖDDA vad gäller invandring är 5000-10000 per år. Har så varit länge.

Dock kommer siffrorna att förvanskas, de har redan börjat göra det lite eftersom icke-etniska svenskar nu räknas in som sverigefödda svenskar.

Den typen av diagram publicerar inte SCB längre eftersom det inte är politiskt korrekt.

Nu visar SCB bara historiska diagram över invandrarnas födelseland - EJ utvandringen!

Vilket leder till en massa myter här på Flashback.

Ps. Jag har studerat befolkningsframskrivningar ända från 80-talet och jag vet vad jag pratar om!

Innan du väljer att sprida din dynga och paranoida föreställningar, om huruvida scb är politiskt korrekt eller ej, kanske du ska söka på deras hemsida. Samma typ av publikation finns för 2010.

http://www.scb.se/Statistik/BE/BE040...BE18SM1001.pdf
Citera
2011-05-22, 15:51
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perie
Innan du väljer att sprida din dynga och paranoida föreställningar, om huruvida scb är politiskt korrekt eller ej, kanske du ska söka på deras hemsida. Samma typ av publikation finns för 2010.

Kära lilla vän. Jag har läst alla befolkningsframskrivningar nästan. Jag har till och med läst de från 80-talet som finns på bibliotek.

Om du inte är medveten om den massiva kritik som SCB fått utstå de senaste åren så ska du nog inte försöka sticka upp.

I sak har jag rätt. Läs min post igen.

Bonusfråga: Vet du när SCB ändrade definitionen av en invandrare?

Noterar med visst nöje att du inte ger feedback på något av det jag skrev i posten ovan. Sen undrar jag varför du känner att du måste ge länk till framskrivningen från 2010 när jag länkat en AKTUELLARE (2011) i min post?

Du läste inte min post va?

Haha.
Citera
2011-05-22, 15:53
Medlem
MoLoKs avatar
Sen Perie, kan du ju sätta dig ner och fundera över följande:

Invandrare till Sverige som är födda i Sverige MINUS utvandrare från Sverige som är födda i Sverige

jämfört med

Invandrare till Sverige som är födda i SomaliaMINUS utvandrare från Sverige som är födda i Somalia
Citera
2011-05-22, 17:43
Medlem
Citat:
Kära lilla vän. Jag har läst alla befolkningsframskrivningar nästan. Jag har till och med läst de från 80-talet som finns på bibliotek.

Om du inte är medveten om den massiva kritik som SCB fått utstå de senaste åren så ska du nog inte försöka sticka upp.

Bonusfråga: Vet du när SCB ändrade definitionen av en invandrare?

Noterar med visst nöje att du inte ger feedback på något av det jag skrev i posten ovan. Sen undrar jag varför du känner att du måste ge länk till framskrivningen från 2010 när jag länkat en AKTUELLARE (2011) i min post?

Haha.

Begreppet invandrare har förövrigt av tradition kopplats till folkbokföringen i landet, således är det den som har tillstånd att stanna här och därmed folkbokförs i Sverige som betraktas som invandrare. Denna definition används även av SCB. Vad exakt är det du syftar på när du hänvisar till s 24 och påstår att dessa typer av diagram inte publiceras längre? Liknande data presenteras även i 2011 års upplaga.
SCB:s nuvarande definition: "Personer som planerar att stanna i Sverige i tolv månader, har fått uppehållstillstånd och är folkbokförda i landet. Personer med utländsk bakgrund enligt SCB Utrikes födda och personer som är födda i Sverige med två utrikes födda föräldrar. Andra generationens *invandrare" 2003 ändrades definitionen av andra generationens invandrare från att omfatta alla med minst 1 utrikes född förälder till endast de med 2. Således sjunk även antalet "invandrare" i Sverige, enligt SCB, med ca 1/4.
Begreppets elasticitet är påtaglig och någon enhetlig definition finns inte. I vardagsspråk skulle utlänning vara betydligt mer konkret.

Nej, jag läste bara delar av din post.
Citera
2011-05-22, 18:22
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:

Citat:

Noterar med visst nöje att du inte ger feedback på något av det jag skrev i posten ovan.

Haha.

Citat:
Nej, jag läste bara delar av din post.

Där ser man!
Citera
2011-05-22, 18:51
Medlem
Citat:
Där ser man!

Det har ingen betydelse för mitt inlägg. Du påstod att SCB inte redovisar de typ av data som du hänvisade till och att de skulle bero på politisk korrekthet. Jag påstod att så inte var fallet och hänvisade till en senare publikation där exakt samma typ av data redovisades.
Citat:

Senast redigerad av Perie 2011-05-22 kl. 18:55.
Citera
2011-05-24, 12:20
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Det har ingen betydelse för mitt inlägg. Du påstod att SCB inte redovisar de typ av data som du hänvisade till och att de skulle bero på politisk korrekthet. Jag påstod att så inte var fallet och hänvisade till en senare publikation där exakt samma typ av data redovisades.

Var i 2010 års rapport redovisas historisk utvandring utifrån HDI och region?

Att ENDAST redovisa det gällande året och framskrivningen är det nya PK-stuket.

Du fattar inte skillnaden?

Eller i din värld så får du "EXAKT" (som du skriver) samma information?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in