Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2011-05-22, 22:55
  #61
Medlem
Sikorskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erra62
*Ringde.

Beror på hur gammal eller hembygdskär man är.
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show...#RINGNINGS-SED

Citat:
Ursprungligen postat av Tryitwize
jättejättejättedumt? är inte det att ta i? vad är det absolut värsta som kan hända?

Tja, tänk dig att du gått i kvav ute på havet i södra Kattegatt och håller på att frysa ihjäl samtidigt som något pucko i Göteborg genom att skjuta nödraketer låser upp helikopterresurserna och Danmarks räddningshelikoptrar har flygförbud. Senast idag så fick man inte loss helikopterresurs till Skåne i samband med eftersök av saknade fiskare, kanske inte just pga raketmissbruk, utan för att resurserna är begränsade.

Till TS: Om du var det minsta vetenskapligt lagd så hade du lätt kunnat räkna ut hur långt raketen maximalt kan synas via dina ögons höjd över havet, blossets stighöjd (350 m), trigonometri och jordradiekrökningen.
Som jämförelse kan nämnas att Brudaremossens signalmast når ca 480 m över havet och är vid klart väder synlig från Jylland. Står du på Ramberget och skjuter så når du ca 440 m. Du kan lita på att alla fartyg på gång i T-rutten och på väg in till eller från Göteborg rapporterar in till Kärringberget. Problemet när det är mörkt är att det är väldigt svårt att avgöra avståndet till blosset.

Oavsett var blosset skjutits så måste MRCC utgå från att det är skarpt läge och initiera en sök- och räddningsoperation. Så det där med att det inte gör något för att man skjuter av inom tätort är.....crap!

Mvh/Rotormannen
Citera
2011-05-23, 01:29
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av puddler
En nödraket i tätortsområde hur menar du att det skulle kosta samhället några pengar?
Pengar?? Jag pratar om följderna har du hört sagan om Peter och vargen? Det förstör ett fungerande system som ska agera vid nöd. När någon hamnar i nöd missbrukar man saker så faller hela mönstret. Förstår du. Det du skapar så blir samhället för dig också förstått? Det slåtr tillbaka! Om man vill ha ett bra samhälle så måste man vara med och skapa det och inte utnyttja trygghetssystem så som Sos alarm eller nödraketer osv... Jävla puckon!
__________________
Senast redigerad av HalloBaby 2011-05-23 kl. 01:31.
Citera
2011-05-23, 01:50
  #63
Medlem
Horsies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sikorsky
Beror på hur gammal eller hembygdskär man är.
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show...#RINGNINGS-SED



Tja, tänk dig att du gått i kvav ute på havet i södra Kattegatt och håller på att frysa ihjäl samtidigt som något pucko i Göteborg genom att skjuta nödraketer låser upp helikopterresurserna och Danmarks räddningshelikoptrar har flygförbud. Senast idag så fick man inte loss helikopterresurs till Skåne i samband med eftersök av saknade fiskare, kanske inte just pga raketmissbruk, utan för att resurserna är begränsade.

Till TS: Om du var det minsta vetenskapligt lagd så hade du lätt kunnat räkna ut hur långt raketen maximalt kan synas via dina ögons höjd över havet, blossets stighöjd (350 m), trigonometri och jordradiekrökningen.
Som jämförelse kan nämnas att Brudaremossens signalmast når ca 480 m över havet och är vid klart väder synlig från Jylland. Står du på Ramberget och skjuter så når du ca 440 m. Du kan lita på att alla fartyg på gång i T-rutten och på väg in till eller från Göteborg rapporterar in till Kärringberget. Problemet när det är mörkt är att det är väldigt svårt att avgöra avståndet till blosset.

Oavsett var blosset skjutits så måste MRCC utgå från att det är skarpt läge och initiera en sök- och räddningsoperation. Så det där med att det inte gör något för att man skjuter av inom tätort är.....crap!

Mvh/Rotormannen

Fan, jag stod och väntade i säkert 20 min på helikoptern, men den kom aldrig, så jag tänkte att de inte brydde sig. Prydlig uträkning för övrigt, nörd. Kan du inte göra uträkningen åt mig? ta med molnighet, div partiklar i luften och skymmande objekt i din uträkning också.

Trädkramare och andra pk folk behöver inte delta i tråden. Skall ni bara skriva negativa saker så kan ni lika gärna avstå från att yttra er. Lämna oss som finner denna olagliga men roliga aktivitet i fred.

Mvh Hästen
Citera
2011-05-24, 10:13
  #64
Medlem
Sikorskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horsie
Fan, jag stod och väntade i säkert 20 min på helikoptern, men den kom aldrig, så jag tänkte att de inte brydde sig. Prydlig uträkning för övrigt, nörd. Kan du inte göra uträkningen åt mig? ta med molnighet, div partiklar i luften och skymmande objekt i din uträkning också.

Trädkramare och andra pk folk behöver inte delta i tråden. Skall ni bara skriva negativa saker så kan ni lika gärna avstå från att yttra er. Lämna oss som finner denna olagliga men roliga aktivitet i fred.

Mvh Hästen


Lille vän - livet består av både positiva och negativa approacher. Varför har jag en känsla av att du mest upplevt de negativa? Tror väl att det i ditt fall inte var din vetenskapliga drivkraft, utan snarare behovet av att synas och höras som föranledde ditt "experiment". Och hur roligt blir det olagliga om ingen reagerar?

Du efterlyste svar på hur långt din verksamhet skulle synas, jag bidrog med ledtråd till maximal teoretisk synbarhet givet känd stighöjd beroende på att du i ett av dina inlägg gav sken av att göra en "vetenskaplig" studie. Självklart kan du lägga på diverse filter och ytterligare begränsande egenskaper, men även förstärkande saker såsom spegling i luftlager.

En avskjutning från Ramberget syns, givet ren väg, teoretiskt ca 79 km, betydligt längre om det sker en spegling i luftlager. Begränsningar utgörs av bl. a ljuskällans styrka och filtrering i atmosfären.

Övrigt "moraliserande" innehåll i svaret skiter fullständigt i vad du tycker är roligt, utan tar fokus på vad du orsakar mig och övriga i samhället som du snyltar på.


Mvh/Rotormannen

PS Du kanske inte lagt märke till det, men det ligger i sakens natur att om man gömmer sig bakom ett skymmande objekt så syns det ändå när man skjuter upp en raket. DS
__________________
Senast redigerad av Sikorsky 2011-05-24 kl. 10:16.
Citera
2011-06-05, 12:16
  #65
Medlem
Ska vi inte ta och ringa efter ambulans också? Så där för att testa lite? De blinkar ju så fräckt!
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback