2019-09-19, 16:03
Medlem
Snitsigares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Du kunde inte se den där skylten fem meter tidigare? Vad tjänade du på att stanna på ett övergångsställe? Stod skylten verkligen så att man hamnar på ett övergångsställe?

Fast cyklar man på bilen är man en riktig idiot.

Stod direkt EFTER övergångsstället vid kollisionen. Var tvungen att titta snett höger bak för att se cyklisten då. Smått förvånad då jag vid det laget redan hade fullt fokus på rondellen istället för övergångsstället. Misstänker att han stannade till för att sedan ta sats och cykla på bilens högra bakkant.
Hans blick var riktigt uppspärrad. Säkert tog han ut all sin årsranson av ilska på mig. För att sedan kanske måhända känna sig lite dum. Är min förhoppning iaf.
Ser att några i tråden ifrågasätter min förmåga att se skillnad på övergångsställe/cykelöverfart. Jag kan skillnaden. Kan till och med skillnaden på cykelöverfart och cykelpassage. Hojta till om någon vill upplyst!
Citera
2019-09-25, 22:33
Jag cyklar ofta!

När jag cyklar på gågatan är jag fullt medveten om att gående har företräde, samma när jag kör min el-sparkcykel. Jag har B-körkort o är fullt medveten om trafikreglerna. Det enda jag gör är att cykla typ 15 m från uppfarten på trottoaren till min port, om det inte går folk där då.

Idag gjorde jag nått kul...
Ett stort störmoment är folk som cyklar på trottoaren, idag lyckades jag välta ut en i gatan...
Eller ja, jag är rätt bred, o gick med två kassar på en smalare bit av trottoaren när en cyklist kom emot mig, jag hade naturligtvis kunnat flytta mig en meter till höger men jag bara gick på, eftersom jag hatar trottoarcyklister! Så han var tvungen att väja ut på vägen! Varken han eller jag sa något, men kul var det!
Citera
2019-09-26, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
Det är inte förbjudet att cykla på övergångsstället. Men bilister har inte väjningsplikt mot cyklister som gör på det viset (däremot mot gående).

Jag förstår inte vad som blir bättre av att cyklisten hoppar av cykeln och går över? När jag går över måste du vänta i 30 sekunder, hade jag rullat över hade du behövt vänta i 5 sekunder. I Norge har man samma regelverk som i Sverige men i Oslo har alla parter förstått att det er mer effektivt att låta cyklisten rulla över övergångsstället så det har blitt en praksis som 95% av alla bilister (inklusive mig själv när jag kör) har förstått. En win win situation med andra ord.
Citera
2019-10-01, 04:05
Medlem
Politiker/trafikverket/polisen VILL ha oklara regler angående väjningsplikt/företräde. De jobbar enligt principen att oklara regler gör att alla blir försiktigare än att den ene ska hålla på 'sin rätt'.

Det finns ett bra blogginlägg angående väjningsplikt, slutsatsen blir i princip 'det beror på' i varenda situation eftersom olika regler säger emot varandra.

https://www.cyklistbloggen.se/den-ul...vajningsplikt/

Själv kan jag personligen tycka att det är enklast om bilister väjer för alla oskyddade trafikanter och inte bara vissa av dem. Både cyklister och gående är oskyddade trafikanter.

Bilister som håller på 'sin rätt' är livsfarliga för alla.
Senast redigerad av Idg23 2019-10-01 kl. 04:12.
Citera
2019-10-15, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idg23
Politiker/trafikverket/polisen VILL ha oklara regler angående väjningsplikt/företräde. De jobbar enligt principen att oklara regler gör att alla blir försiktigare än att den ene ska hålla på 'sin rätt'.

Det finns ett bra blogginlägg angående väjningsplikt, slutsatsen blir i princip 'det beror på' i varenda situation eftersom olika regler säger emot varandra.

https://www.cyklistbloggen.se/den-ul...vajningsplikt/

Själv kan jag personligen tycka att det är enklast om bilister väjer för alla oskyddade trafikanter och inte bara vissa av dem. Både cyklister och gående är oskyddade trafikanter.

Bilister som håller på 'sin rätt' är livsfarliga för alla.
Tänk på det cyklister
Citera
2019-10-23, 22:46
Medlem
orvarens avatar
Övergångsställe.
Fotgängare har "företräde",rättare sagt,så ska bilister lämna företräde.

Cykelpassage.
Oftast bredvid ett övergångsställe.
Bilister ska lämna företräde för cyklister PÅ cykelpassagen.

Cykelöverfart.
Bilister ska lämna företräde för cyklister.

Ofta stannar bilar när jag kommer till en cykelpassage.
Ska jag då vänta tills bilarna åker?
Ska jag hoppa av och "snigla" mig över ledandes cykeln?
Eller bara swischa över och glatt vinka och tacka?

När jag kör buss/bil,så stannar jag och släpper fram...för oavsett vem som ska lämna företräde, så är det Jag,som fordonsförare som åker på skulden om jag kör på någon.

Var inte så förbannade i trafiken och ha inte bråttom,det är väl mitt tips..
👍❤
Citera
2019-10-24, 14:42
Medlem
Knivur-273s avatar
Om både motorfordornsföraren och cyklisten eller gångtrafikanten, ser till att vara uppmärksam och iaktta ömsesidiga signaler, ögonkontakt, gester, bedömning om den andres troliga beteende, hastighet osv., så skulle olyckorna kunna minskas högst betydligt.

Dock anser jag personligen att specifika välskrivna lagar är den bästa grunden, för när en olycka sker, så krävs det ansvar.
Senast redigerad av Knivur-273 2019-10-24 kl. 14:45.
Citera
2019-10-24, 20:41
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Om både motorfordornsföraren och cyklisten eller gångtrafikanten, ser till att vara uppmärksam och iaktta ömsesidiga signaler, ögonkontakt, gester, bedömning om den andres troliga beteende, hastighet osv., så skulle olyckorna kunna minskas högst betydligt.

Dock anser jag personligen att specifika välskrivna lagar är den bästa grunden, för när en olycka sker, så krävs det ansvar.
Absolut!
Dock så ser det väl ut som så att kör ett fordon på en fotgängare eller cyklist, så är det väl i stort sett alltid fordonsförsrens fel,enligt lagen,oavsett om cyklisten,eller fotgängaren gjort en helt vansinnig manöver...
Citera
2019-11-17, 15:19
Medlem
brianmolkos avatar
Klart man måste släppa fram den som startade sin resa för så längesen som fossilbilen
Citera
2020-05-16, 23:47
Bannlyst
Jobbar en hel del med trafik och stöter ofta på problemet, cyklist vs bilist+övergångsställe/cykelpassage/Cykelöverfart.

Det är inte utav en slump det är på just dessa platser olyckor sker. Jag tycker om jag ska vara ärlig att iden med övergångsställen, cykel passager och överfarter är en ganska dum.

Det borde bara få finnas sådana som är övervakade med trafikljus tycker jag. Dock skulle det bli ramaskri om det genomfördes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in