Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2012-11-08, 16:50
  #97
Medlem
painapples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Imho hade Space Alert verkat bättre om det dels var kombinerat med programvara som satte ihop vad som hände slumpmässigt men gjorde det på ett sätt så att det alltid var möjligt att lösa istället för att köra samma ljudspår hela tiden (som förvisso ger olika kort och således händelser ändå väl.)

Men kanske sett till hur det är nu dessutom var "live" direkt och inte så att man först lyssnar och planerar och sedan kör igenom det och utför planen. Det känns ju som att man missar lite i stressmomentet då? Eller? Trist att bara lyssna / köra igenom det med?

Jag vet inte. 10 min känns ju lite sådär med. Men det finns ju flera spår också.


Kan verkligen rekommendera Space Alert, det finns en fiffig App (iaf på Google play) att ladda ned där man kan ställa in svårighetsgrad där det slumpas fram olika typer av attacker. Det är ett spel som jag kan spela i en evighet och just att det tar så kort tid att spela gör att man får in många omgångar på en kväll, och det är ett måste för man tänker hela tiden: - Den här gången ska vi överleva! Det är ett fantastiskt (och fruktansvärt nördigt) spel! Köp!
Citera
2013-01-08, 16:03
  #98
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soulreaper
Vad var det som du inte tyckte om med PR då? Mekaniken, temat eller vad?
7 Wonders är förvisso bra men att kalla det avanderat brädspel vette fan, snarare en enkel filler som alla kan lära sig på 5 minuter.

Ah, förlåt mig, en gammal tråd men då jag satt och sökte på info om "Small World" dök denna tråden upp och denna kommentar om att 7Wonders skulle vara en "enkel filler" kunde jag inte låte obemärkt gå förbi.

Nu är jag väl ingen tvättäkta hard core gamer men sedan tidig tonår, då jag fick krupp på hur fanken en 1D4 funkade i Drakar och Demoner (svart låda, kanske version 3?), har jag sniffat på de flesta spelen. Jag är inte så mycket för långa partier utan letar spel som är strategiska och ändå går undan.
7W var det första som verkligen gick hem hos mig och är fortfarande efter flera år en favorit.
Och vi som spelar har flera gånger blivit hänförda över hur jäkla vältestat det måste ha varit innan man släppte ut det på marknaden. För det är väldigt märkligt att spelomgångarna kan skilja sig så otroligt gång från gång. Man undrar nästan om någon har jäklats och bytt ut korten i spelet..

Så visst är det enkelt att lära sig spelets mekanik men det är absolut inte enformigt.
Ett spel som jag trodde skulle vara dynamiskt och blev en enformig besvikelse var "Fury of Dracula".
Kul med socialt samarbete men det var för "trögt" (nu får jag väl någon annan på mig...).

Nä, då var "Mall of Horror" bra mycket roligare. Ölen flödade och garven haglade. Det spelet körde vi lätt fyra gånger på raken och upplägget som skapade samarbete var jäkligt roligt. Backstabbing var en självklarhet i det spelet. Det kommer nog inte hålla lika länge som 7W men några gånger till i alla fall.

Ett spel som jag inte spelar lika ofta som övriga MEN som jag ändock vill slå ett slag för i tråden är rymdspelet Eclipse. Det har jag för mig jag läste innan jul skulle komma på svenska.

Ja ja, sorry för bludder, allting finns garanterat i andra trådar men som gammal man skiter man i sånt och bara kör på!
Citera
2013-01-08, 16:35
  #99
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapsylenz
Ah, förlåt mig, en gammal tråd men då jag satt och sökte på info om "Small World" dök denna tråden upp och denna kommentar om att 7Wonders skulle vara en "enkel filler" kunde jag inte låte obemärkt gå förbi.

Nu är jag väl ingen tvättäkta hard core gamer men sedan tidig tonår, då jag fick krupp på hur fanken en 1D4 funkade i Drakar och Demoner (svart låda, kanske version 3?), har jag sniffat på de flesta spelen. Jag är inte så mycket för långa partier utan letar spel som är strategiska och ändå går undan.
7W var det första som verkligen gick hem hos mig och är fortfarande efter flera år en favorit.
Och vi som spelar har flera gånger blivit hänförda över hur jäkla vältestat det måste ha varit innan man släppte ut det på marknaden. För det är väldigt märkligt att spelomgångarna kan skilja sig så otroligt gång från gång. Man undrar nästan om någon har jäklats och bytt ut korten i spelet..

Så visst är det enkelt att lära sig spelets mekanik men det är absolut inte enformigt.
Ett spel som jag trodde skulle vara dynamiskt och blev en enformig besvikelse var "Fury of Dracula".
Kul med socialt samarbete men det var för "trögt" (nu får jag väl någon annan på mig...).

Nä, då var "Mall of Horror" bra mycket roligare. Ölen flödade och garven haglade. Det spelet körde vi lätt fyra gånger på raken och upplägget som skapade samarbete var jäkligt roligt. Backstabbing var en självklarhet i det spelet. Det kommer nog inte hålla lika länge som 7W men några gånger till i alla fall.

Ett spel som jag inte spelar lika ofta som övriga MEN som jag ändock vill slå ett slag för i tråden är rymdspelet Eclipse. Det har jag för mig jag läste innan jul skulle komma på svenska.

Ja ja, sorry för bludder, allting finns garanterat i andra trådar men som gammal man skiter man i sånt och bara kör på!
Jag har aldrig påstått att 7W är ett dåligt, enformigt eller dåligt speltestat. Jag har sagt att det är en filler som jag inte anser passa i en tråd för "avancerade brädspel" 7W är enklare att lära sig och på ett bra sätt behärska en många av de spel som spelas i stugorna från barnsben. Därmed inte sagt att det är på något sätt dåligt, jag spelar gärna en eller flera omgångar 7W om jag inte har något annat jag är sugen på. Skulle jag behöva välja mellan de andra spelen som spelas i stugorna (monopol, risk, m.fl) och 7W skulle 7W vinna vilken dag i veckan som helst. Det ändrar dock inte min syn på att det inte är avancerat och är en filler.

Nu har jag själv inte testat spelet ännu men har läst igenom reglerna och tror mig förstå det mesta och skulle utifrån det vilja rekommendera Nightfighter. Ett spel för 2 spelare där den ena egentligen inte gör så mycket mer än agerar domare. Spelets regler är uppbyggda så att man inte ska behöva läsa hela häftet (16 sidor). Man läser fram till det står att man kan spela första scenariot, spelar första scenariot, läser någon sida till, spelar andra scenariot osv. Det är först på scenario 3 som spelet blir någorlunda möjligt för "spelaren" att vinna över "dommaren" men de första 2 scenariona visar på hur svårt det var att strida med flygplan i mörker utan annat än sina ögon att förlita sig på.

Som sagt var har inte testat det själv ännu men reglerna var väldigt lätta att ta till sig och spelet verkar vara intressant och bra.
Citera
2013-01-08, 17:23
  #100
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soulreaper
...r läst igenom reglerna och tror mig förstå det mesta och skulle utifrån det vilja rekommendera Nightfighter. Ett spel för 2 spelare...

Bäste Soulreaper, ta inte illa vid dig, jag förstod att du tyckte W7 var ett bra spel, det var mer själva ordvalen av enkel filler som var en bra ursäkt för mig att få bluddra på om spelen utan att behöva starta ny tråd eller leta vidare i detta mäktiga forum...

Bra tips, Nightfighter kan hända att jag köper in och spelar inom en snar framtid!
Citera
2013-01-08, 17:25
  #101
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapsylenz
Bäste Soulreaper, ta inte illa vid dig, jag förstod att du tyckte W7 var ett bra spel, det var mer själva ordvalen av enkel filler som var en bra ursäkt för mig att få bluddra på om spelen utan att behöva starta ny tråd eller leta vidare i detta mäktiga forum...

Bra tips, Nightfighter kan hända att jag köper in och spelar inom en snar framtid!
Jag tog inte illa vid mig men jag kan för mitt liv inte se spelet som någonting annat än en enkel filler.
Citera
2013-01-08, 17:35
  #102
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soulreaper
Jag tog inte illa vid mig men jag kan för mitt liv inte se spelet som någonting annat än en enkel filler.

Okidoki, men i slutänden spelar det ingen större roll, huvudsaken är att man har skoj när man spelar.
Citera
2013-01-14, 11:14
  #103
Medlem
Redyellowblues avatar
Jag har en fråga angående Twlight Struggle. Blev väldigt sugen att köpa det spelet efter att ha läst i denna tråden.

Tidigare i tråden skrivs det om e nyutgåva. Och då borde det bli 2011 års utgåva?
Men när man kollar runt så verkar alla andra ha äldra utgåvor:

http://www.worldofboardgames.com/twilight_struggle
Säger att det är ifrån 2009.

http://www.sfbok.se/asp/artikel.asp?VolumeID=61653
Säger att det är ifrån 2006.

Har dessa företagen gamla utgåvor eller är det bara inte uppdaterade?
Citera
2013-01-14, 15:49
  #104
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redyellowblue
Jag har en fråga angående Twlight Struggle. Blev väldigt sugen att köpa det spelet efter att ha läst i denna tråden.

Tidigare i tråden skrivs det om e nyutgåva. Och då borde det bli 2011 års utgåva?
Men när man kollar runt så verkar alla andra ha äldra utgåvor:

http://www.worldofboardgames.com/twilight_struggle
Säger att det är ifrån 2009.

http://www.sfbok.se/asp/artikel.asp?VolumeID=61653
Säger att det är ifrån 2006.

Har dessa företagen gamla utgåvor eller är det bara inte uppdaterade?
Spelet släpptes första gången 2005 så varför sfbok skriver 2006 vet jag inte. Dock står det på båda sidorna att det är Deluxe Edition. Deluxe kartan släpptes första gången 2009 och jag tror att de bättre brickorna släpptes då med. Det har varit ett gäng reprints av spelet därför kan man tro att 2011 hade en egen utgåva vilket det mig veterligen inte hade.
Du bör med andra ord få deluxe utgåvan oavsett vilket av de 2 företagen du köper ifrån.
Citera
2013-01-14, 20:17
  #105
Moderator
bernad_laws avatar
Är det någon som har kollat in "Kampen om Norge" än?

Det kanske inte är allt för avancerat, men det verkar vara ett intressant spel och jag tycker att nordisk spelindustri ska premieras:

Citat:
Kampen om Norge er et norsk strategibrettspill som tar for seg den tyske invasjonen av Norge 9. april 1940, og kampene som fulgte utover våren og sommeren.
http://www.kampenomnorge.no/spillet
Citera
2013-01-22, 00:15
  #106
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Är det någon som har kollat in "Kampen om Norge" än?

Det kanske inte är allt för avancerat, men det verkar vara ett intressant spel och jag tycker att nordisk spelindustri ska premieras:


http://www.kampenomnorge.no/spillet

Fick det hem idag. Förhoppningsvis får jag det testat nästa helg. Första intrycket är att det ser snyggt ut, föredrar dock personligen "brickor" framför "leksakssoldater". Reglerna är (dessvärre) bara på Norska. Om man nu skulle villa nå internationella gamers så borde ju Engelska regler vara givet.

Det förefaller någorlunda enkelt, får återkomma om huruvida det är roligt/spännande/välbalanserat.

(har svårt att låta bli att supporta nordiska spelideer om ww2)
Citera
2019-09-16, 11:09
  #107
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soulreaper
Även jag kom att tänka på detta underhållande spel, tack vare de mycket välgjorda playbooken och player aidsen så är spelet hyfsat enkelt att lära sig. Sovjet-unionen har en liten fördel om spelet slutar i midwar annars så är det ett väldigt väl balanserat och kul spel.

Har man någon som kan lära ut spelet så kan jag även rekommendera Labyrinth: The War On Terror, även detta är precis som Twillight Struggle ett CDG ifrån GMT-games. Man känner igen vissa delar ifrån TS i spelet men eftersom de olika sidorna inte spelar spelet på samma sätt så blir det en väldigt annorlunda upplevelse gentemot TS dock till priset att spelet är lite svårare att lära sig och lite svårare att bemästra.

Gillar också Twlights Struggle som även finns på Steam där man kan "öva" digitalt och utforska spelet och kanske bli bättre inför en face-to-face-brädspelsomgång ...
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback