• 1
  • 2
2012-10-21, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Garantin täcker fel som varit där sen tillverkning typ.
Den täcker INTE förslitningsskador, trasig hårddisk, fläktar låter och så vidare.
Du måste betala lika mycket extra som ett snöre är långt för lagning

Vad är det för trams?

Garantin är ju en garant att produkten ska fungera felfritt efter x antal år, skulle nu produkten få förslitningsskador inom garantiperioden ska dessa givetvis åtgärdas
Citera
2012-10-21, 21:54
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportitvsoffan
Vad är det för trams?

Garantin är ju en garant att produkten ska fungera felfritt efter x antal år, skulle nu produkten få förslitningsskador inom garantiperioden ska dessa givetvis åtgärdas

Nej, långt ifrån. Förslitningsskador är det användaren som orsakat, inget som täcks av garantin.

Eller du tycker kanske att man ska kunna lämna in en bil man kört sönder totalt efter ett år och få allt fixat på garantin?

Läs på lite vad garanti handlar om innan du yttrar dig nästa gång
Citera
2012-10-21, 22:24
Medlem
Citat:
Nej, långt ifrån. Förslitningsskador är det användaren som orsakat, inget som täcks av garantin.

Eller du tycker kanske att man ska kunna lämna in en bil man kört sönder totalt efter ett år och få allt fixat på garantin?

En trasig fläkt eller hårddisk på en dator kan man knappast klandra användaren för att orsaka.

Att jämföra det med en sönderkörd bil är ju bara trams.
Citera
2012-10-21, 23:35
Medlem
Bulbasaurs avatar
Går det inte att använda en laddare som inte är anpassad till Macbooken och som pajar moderkortet med för hög spänning, sedan säger man att man bara använt rätt laddare och hoppas på en ny burk?
Citera
2012-10-21, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulbasaur
Går det inte att använda en laddare som inte är anpassad till Macbooken och som pajar moderkortet med för hög spänning, sedan säger man att man bara använt rätt laddare och hoppas på en ny burk?

det vore ju bedrägeri alternativt försök till bedrägeri.
Citera
2012-10-22, 05:55
Medlem
hockexxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportitvsoffan
det vore ju bedrägeri alternativt försök till bedrägeri.

Lämnar man 1 års garanti på produkter för över 20.000kr förtjänar man fan att bli lite bedragen själv.

Citat:
Ursprungligen postat av vote
Har bara några veckor kvar på garantin på min Macbook Pro. Jag tycker den är lite småseg och badbollen poppar upp lite för ofta. Jag känner inte riktigt igen den.
Sen är det andra saker rent ytligt som jag skulle vilja att någon kikade på.

Jag vet att man kan lämna in macbooken på vilken mac-store som helst. Är det något som ni tycker man kan be dom göra innan garantin går ut? Som att kolla att alla hårdvarukomponenter funkar osv, kanske putsa tangentbordet eller nåt? Jag tror att någon spillt på min dator, det är nog därför den beter sig lite underligt.
Jag hade dock forskat i vad som var den bästa metoden för att döda den utan att lämna spår innan jag stack in några tåtar och lyckas svetsa måsskitar överallt.

Vad säger ni?

Hade jag varit du TS hade jag tagit något med hög spänning och låg Ampere = låg effekt. För att helt enkelt pilla in en tåt eller två här och där tills det blir generalknas. Det bör inte finnas en chans att dom kan skylla på dig, skylla kanske men inte bevisa.

Citat:

"Förslitningsskador" har du inte på hårdvara (givetvis finns det) men det är inget som påverkar garantin utan täcks utav den. Det som kan ställa till det är "yttre påverkan". Lämnar tillverkaren garanti så skall produkterna fungera så länge dom garanterar den att fungera med.

Tror du på allvar att det skulle vara normalt på något vis för hårdvara att gå sönder inom 1 år?
Citera
2012-10-22, 09:25
Medlem
Tjo, vet inte vad som blivit sagt eller inte.
Men iaf så har jag jobbat med pc support (inte mac dock).

förslitning på chassit och att man spillt något på datorn. Täcks inte av grund garantin.
Dock brukar skador på hårddiskar och annan hårvara täckas. Så länge som de inte kan se att man gjort skadan själv. Om servicen kan se att användaren vart inne i datorn (Beroende lite på vilken service de använder och hur kunniga de är), så gäller inte hårdvarugarantin heller.

Har haft in många kunder som på tappra försök, försökt haft sönder datorn för att få ut en ny, eller nya delar. Och sedan blivit slagna på fingrarna, och fått betala grund avgiften för felsökning och frakten, för att få tillbaka datorn.

Nu tror jag dock själv att det är fler som lyckats än åkt fast för sådant.

Men om du är säker på att hårdvaran blivit trasig, den naturliga vägen. Så för all del, lämna den på service. I värsta fall får man förklarat för sig vad som är det "riktiga" felet, och får betala felsöknings avgiften, om inte garantin täcker.

Om du skulle ha sönder datorn själv så är det vanligen en av två saker som händer.
1. Du får ut ny dator/delar
2. Du får betala mer än datorn kostade att köpa för att reparera den.

Nu som sagt, går jag efter min kunskap över pc ej mac (skulle tro att garantin är typ samma dock.)

Så lycka till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in