2004-10-21, 01:23
Medlem
Varför växer inte allt kroppshår fullt ut utan bara till en viss "gräns" ? Håret på huvet kan ju bli hur långt som helst.
Citera
2004-10-21, 03:03
Medlem
Det känns som om mitt rövskägg växer över sin förmåga i varje fall, blir fan i mig längre o längre.
Citera
2004-10-21, 03:31
Bannlyst
Morbid - nu med obegränsad röv!

Huvudhåret har väl så vitt jag vet oxå begränsningar, fast vi brukar klippa av det innan det når den punkten. Sen finns det ju alltid folk med ovanliga genetiska förändringar som kan få tvärlångt hår!
Citera
2004-10-21, 07:52
Medlem
TomBombadills avatar
Har det inte med att hårsäckarna känner av vilken tyngd som drar i den? Att håret blir längre för att det helt enkelt inte skall falla av på grund av gravitation?
Citera
2004-10-21, 08:14
Medlem
scratchys avatar
Ingen kroppsbehåring slutar väl att växa. Men det utsätts för olika grad av slitage + att vi ständigt tappar hår. Därför hinner det aldrig bli hur långt som helst. Ju längre ett hårstrå är desto större är risken att det är det stråets tur att dras loss nästa gång....
Citera
2004-10-21, 08:18
Medlem
Capones avatar
Anledningen är att hårsäckarna har olika livslängd på olika delar av kroppen.
Citera
2004-10-21, 11:52
Medlem
Carradines avatar
Självklart slutar kroppsbehåring att växa annars skulle man när man är 70 kunna kamma sidbena på benen, inte speciellt sexigt.

Huvudhåret har också en maxlängd.
Citera
2004-10-21, 11:55
Medlem
hagge3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scratchy
Ingen kroppsbehåring slutar väl att växa. Men det utsätts för olika grad av slitage + att vi ständigt tappar hår. Därför hinner det aldrig bli hur långt som helst. Ju längre ett hårstrå är desto större är risken att det är det stråets tur att dras loss nästa gång....

Så mycket hår tappar jag knappast från armhålorna.
Capones teori låter bättre.
Citera
2004-10-21, 11:55
Moderator
Sun Rulers avatar
Enligt nationalencyklopedin så har människans huvudhår, i jämförelse med kroppshår och andra däggdjurs hår, en extremt lång växtperiod (2,5 till 3 år) och kan bli mycket långa.
Citera
2004-10-21, 12:00
Moderator
Ruskigbusss avatar
För den som orkar så finns här mycket att läsa om hår:
http://www.pg.com/science/haircare/hair_twh_4.htm
http://www.keratin.com/aa/aaindex.shtml
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto