Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-06-10, 14:31
  #1
Medlem
Rasputitsas avatar
I vintras köpte jag ett antal julöler för att lagra dessa. Jag har sedan dess haft dem ståendes i min bokhylla (dvs. i rumstemperatur), och de har inte utsatts för någon omskakning utöver att ha blivit burna från Systembolaget och hem till mig. "I morse" (dvs. mitt i natten) vaknade jag av en intressant upplevelse. En öl (mer precist denna) exploderade, slog halsen av en intill denna placerad öl och sände glasskärvor flygandes i tre riktningar - somliga landade/gled 3-4 meter från detonationen. Övriga fakta i fallet är att det varit ovanligt varmt den senaste veckan och att jag för ett par dagar sedan måste ha petat på ölen då jag dammade av bokhyllan.

Vad kan ha förorsakat detta?
Citera
2011-06-10, 17:11
  #2
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Kan det inte ha varit så att den har jäst i värmen och det har bildats ett tryck tills glaset har gett vika?

Fast då tycker man att kapsylen borde ha flygit av först.
Citera
2011-06-10, 20:16
  #3
Medlem
wääuus avatar
Glaset var troligtvis försvagat med en lite spricka eller dylikt. Hög temp förskjuter kolsyran mot koldioxid vilket ger ett ökat tryck.
Citera
2011-06-10, 22:55
  #4
Medlem
arboreliuss avatar
Oavsett vilket så kan du ju alltid kontakta bryggereiet och begära pengar tillbaka, eller en årsförbrukning av öl (de vill ju säkert ersätta din skadade egendom och kompensera dig för skräckupplevelsen). Dessutom så tror jag säkert att Aftonbladet vill skriva om "Johan vaknade av kraftig explosion mitt i natten"
Citera
2011-06-11, 15:17
  #5
Medlem
Rasputitsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slitet-Golv
Kan det inte ha varit så att den har jäst i värmen och det har bildats ett tryck tills glaset har gett vika?

Fast då tycker man att kapsylen borde ha flygit av först.

Ja, det var den slutsats jag också drog. Jag är dock förvånad över själva sprängkraften; kan vanlig värme i kombination med jäst verkligen få en flaska att explodera och nästintill utplånas (den största biten utgjordes av flaskbottnen och en ca. 5 cm hög cylinder)?

Citat:
Ursprungligen postat av arborelius
Oavsett vilket så kan du ju alltid kontakta bryggereiet och begära pengar tillbaka, eller en årsförbrukning av öl (de vill ju säkert ersätta din skadade egendom och kompensera dig för skräckupplevelsen). Dessutom så tror jag säkert att Aftonbladet vill skriva om "Johan vaknade av kraftig explosion mitt i natten"

Haha, ja, jag övervägde faktiskt det, men med tanke på att bryggeriet är så pass litet kände jag att det kanske vore lite jävligt av mig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback