• 1
  • 2
2011-06-17, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GotRoot
Hatar att vara petig men det där kommer endast att hjälpa en att skapa hemsidor.

Mina 5 öre:

1. HTML och CSS
2. PHP/MySQL (Om du vill koda dynamiska och användbara hemsidor) eller Javascript (Om du gillar design och skapa interaktiva hemsidor) Båda är viktiga om du vill jobba som frilansare men det beror helt enkelt på hur du vill jobba, front-end eller back-end.
3. Debian eller liknande Linux (Apache). Inte ett i sig programmering men krävs om du vill jobba med hemsidor på en professionell nivå

Men Debian och Linux är väl bara operativsystem, hur lär man sig ett OS?
Citera
2011-06-18, 03:13
Medlem
screamerns avatar
han syftar nog på att du ska lära dig använda dom, eftersom att de ofta används för servrar.
Citera
2011-06-20, 10:28
Medlem
Tack för alla svar!

Någon jag har riktigt svårt och välja nu är om jag vill gå HTML-CSS-JS-PHP-MySQL eller om jag vill gå C++ först..

Jag har alltid varit intresserad av både och och vill gärna kunna både och men vet inte vilken jag ska börja med.

Om ni vore jag, vilken skulle ni börjat med?
Citera
2011-06-20, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GotRoot
3. Debian eller liknande Linux (Apache). Inte ett i sig programmering men krävs om du vill jobba med hemsidor på en professionell nivå

What? Ett krav? Knappast du. Vissa ställen vill däremot att du ska kunna jobba i det, men inte brukar det vara ett krav.
Du får gärna komma med källa

Citat:
Ursprungligen postat av ginhev
Någon jag har riktigt svårt och välja nu är om jag vill gå HTML-CSS-JS-PHP-MySQL eller om jag vill gå C++ först..

Om ni vore jag, vilken skulle ni börjat med?

Vägen jag skulle gå är HTML och CSS > Javascript > PHP och MySQL (Kanske multitaska lite med Javascript och PHP. Dessa jobbar bra tillsammans).
Citera
2011-06-20, 13:34
Medlem
phunques avatar
Något av det första du bör lära dig är att behärska sökfunktionen. En snabb sökning på "vilket språk ska jag lära mig?" ger i ämnet webbutveckling ca 30 träffar.

https://www.flashback.org/sok/vilket...A4ra+mig?f=208
Citera
2011-06-29, 01:36
Medlem
Allings avatar
Jag anser inte att man ska rita en sajt i Photoshop. Jag anser att man skapar enskilda bilder där och använder dem där CSS inte räcker till.

Det finns bra tutorials på http://www.w3schools.com.

1. Lär dig HTML5. Det du kan från XHTML är inte värdelöst. Det mesta finns kvar.
2. Lär dig CSS. Nu kan du bygga en snygg sajt som kan visa information.
3. Lär dig JavaScript. Nu kan du bygga en webbapp eller lägga in smarta små funktioner i din sajt.
4. Lär dig att hosta en webbserver. Apache är nog det bästa valet.
5. Lär dig PHP. Nu kan du bygga en dynamisk sajt.
6. Lär dig SQL. Nu kan du ha användarnamn, lösenord, produkter osv i en databas.
7. Lär dig XML, AJAX och SVG. Kronan på verket.
8. Förbättra dina kunskaper i ovannämnda tekniker genom att skriva ofta och testa dig fram.
Senast redigerad av Alling 2011-06-29 kl. 01:40.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in