2011-06-20, 20:21
Medlem
För att skapa/koda/programmera/skriva (vilket som nu är det korrekta uttrycket ) t.ex. ett Facebook, IMDB eller Myspace, vad krävs då att man ska kunna? Jag kan ingenting, men överväger att göra ett djupdyk ner i det och lära mig... För att kunna skapa ett sådant omfattande system av information som ska uppdateras allt eftersom, vad ska jag lära mig?

Tacksam för svar!
Citera
2011-06-20, 20:31
Medlem
truperts avatar
Lär dig söka efter relevant information skulle jag säga är grunden.
Citera
2011-06-20, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trupert
Lär dig söka efter relevant information skulle jag säga är grunden.

Japp. Tack tack!

Någon annan?
Citera
2011-06-20, 20:56
Medlem
The Barrs avatar
När det gäller det rent tekniska: Html, css, valfritt serversidespråk, en databashanterare och javascript! Sen om du ska göra det själv och det ska hålla en viss kvalitetsnivå så sikta på typ tre års högskolestudier!
Citera
2011-06-23, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The Barr
När det gäller det rent tekniska: Html, css, valfritt serversidespråk, en databashanterare och javascript! Sen om du ska göra det själv och det ska hålla en viss kvalitetsnivå så sikta på typ tre års högskolestudier!

Tack för seriöst svar! Det lät ju knappast som någon barnlek. Hade väl för visso inte väntat mig det heller, men inte att studier för att lära sig skulle ta så mycket som t.ex. 3 år.
Citera
2011-06-23, 15:48
Medlem
The Barrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Welkin
Tack för seriöst svar! Det lät ju knappast som någon barnlek. Hade väl för visso inte väntat mig det heller, men inte att studier för att lära sig skulle ta så mycket som t.ex. 3 år.

Mja... Du behöver ju inte alls ha tre års utbildning för att göra saker med dom teknikerna, men räkna med att du behöver en ordentlig utbildning om du vill kunna bygga kvalitetsapplikationer effektivt. Men du kan ju alltid underhålla dig med att hacka ihop lite egna system innan dess.
Citera
2011-06-25, 02:06
Medlem
jonthe12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Welkin
För att skapa/koda/programmera/skriva (vilket som nu är det korrekta uttrycket ) t.ex. ett Facebook, IMDB eller Myspace, vad krävs då att man ska kunna? Jag kan ingenting, men överväger att göra ett djupdyk ner i det och lära mig... För att kunna skapa ett sådant omfattande system av information som ska uppdateras allt eftersom, vad ska jag lära mig?

Tacksam för svar!

Det första du ska göra är att inte ta vatten över huvudet. Du kommer aldrig klara av ett sånt stort projekt som ditt första projekt. Att lära sig det du måste kunna är bara första steget. Du behöver erfarenhet.
Citera
2011-06-29, 01:28
Medlem
Allings avatar
Jag skulle ha använt:
  • HTML5 (märkspråk, grunden för webben)
  • CSS (för att göra din sajt snygg)
  • JavaScript (scriptspråk som körs på klienten, för bra funktionalitet)
  • PHP (serverspråk, gör sidan dynamisk och ger dig möjlighet att ha användarkonton etc)
  • MySQL (databas)

Men du ska börja med att lära dig HTML. Sedan lär du dig CSS och JavaScript. Du kan inte börja med något avancerat. Jag har hållit på i två år, och jag är i utvecklingsfasen av min första större webbapplikation. (Den är bara skriven i JavaScript, så jag ställs inte inför några av de säkerhetsproblem som du skulle göra i ett megastort databasprojekt.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in