Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-09, 13:03
Medlem
Lite information jag inte sett på annat håll, från denna veckan:
http://www.dn.no/nyheter/finans/2016...er-opp?v=81199

Verkar som 300 fullmakter räcker för norrmännen, bara det är rätt person bakom.
BTW, det går att läsa artikeln utan att betala.
Citera
2016-01-09, 14:12
Medlem
Verkar som ord står mot ord beträffande hur den norska gruppen ställt sig till anbuden som Lindahl berättar om. Fråga och svar från idag nedan.

Fråga: "Skulle det vara möjligt för er att i korthet redogöra för vad för resultat ni ser möjligt att uppnå, ställt i relation till de anbud konkursförvaltaren presenterar i sitt nya informationsbrev?"

Svar: "SLa meg først påpeke at jeg som rådgiver for den såkalte norske gruppen 18. desember 2015 fikk meddelt av bobestyrer at det ikke forelå noen konkrete tilbud og at det tilbudet som angivelig skal ha blitt avvist av denne gruppen i hvert fall er ukjent for den norske grupperingen undertegnde representerte (ca 80 millioner kroner i utestående. På generelt grunnlag har vi uttalt at alt over 50 % er greit, men at tilbud på lavere prosentandeler fra boet måtte vurderes konkret dersom et tilbud skulle komme."
Citera
2016-01-09, 18:26
Medlem
Amazonites avatar
Hoppas de tar budet. Det är bättre än ingenting.
Citera
2016-01-10, 12:52
Medlem
Den norska grupperingens representant anser inte att de sett anbudet (i detalj får man väl då anta de menar):
”Jeg har full forståelse for ditt valg, men siden jeg ikke har sett noe tilbud om kjøp av lånene gjennom bobestyrer til tross for flere purringer, er dette ikke et alternativ vi i Norge har.”

Från https://rikatillsammans.se/2015/12/1...comment-135052
Citera
2016-01-10, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogsguru
Lika bra och sälja för 40%, ett bättre erbjudande lär nog inte dyka upp. Sälj nu!

40% gäller lånen som är utgivna i Sverige. På andra marknader ser det värre ut. Jag fick inte välja på vilka marknader mina pengar skulle lånas ut, så därför har jag en stor andel av mina utestående lån i Finland och Danmark. På dessa marknader har jag sett siffror på bara 25%.
Citera
2016-01-11, 00:09
Medlem
Jag kommer att skicka in min fullmakt. Jag har som jag skrivit i ett tidigare inlägg, en stor del av mina utlånade pengar i Danmark och Finland. På dessa marknader är budet från inkassoföretagen ca. 25%. Detta gör att jag inte tycker att jag har så mycket att förlora på att skicka in min fullmakt.
Citera
2016-01-11, 11:09
Medlem
Vad händer om man inte skickade in fullmakt och de får in över 2/3 av fullmakterna?
Citera
2016-01-11, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agathorn
Vad händer om man inte skickade in fullmakt och de får in över 2/3 av fullmakterna?

Min tanke är att det finns flera alternativa utvecklingar. Den norska grupperingen kan ju fortfarande välja att gå vidare något av konkursförvaltarens alternativ om de finner att de står sig väl. De har annars sagt att om de går vidare på egen hand med indrivning så har de inget emot att finna en lösning som innefattar fler än de som lämnat fullmakt i nuläget, oklart exakt hur. Dock får man väl anta att de kan neka långivare med fordringar som kan anses små i förhållandet till ansträngningen/kostnaden för indrivning. Om de går vidare på egen hand och man av någon anledning inte är med i den processen så finns ju klart scenariot att återstående låneportfölj är för liten för att någon ska vilja hantera den kollektivt, att var och en som återstår istället får ut uppgifter om sina fordringar för att hantera dem så gott de kan på egen hand.
Citera
2016-01-11, 22:11
Medlem
Lånen är (skall vara) spridda på flera långivare. Hur tänker de agera i det fall där, exempelvis, Rase (som har skickat in fullmakt) har halva lånet och Agathorn (som ej skickat in fullmakt) har halva lånet. De kan inte börja sälja halva fordringar eftersom det är en faktura till slutkund?
Citera
2016-01-12, 10:58
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kritiken123
Lånen är (skall vara) spridda på flera långivare. Hur tänker de agera i det fall där, exempelvis, Rase (som har skickat in fullmakt) har halva lånet och Agathorn (som ej skickat in fullmakt) har halva lånet. De kan inte börja sälja halva fordringar eftersom det är en faktura till slutkund?

Mycket relevant fråga. Det, tillsammans med den aningens tveksamma bakgrunden hos personer i gruppen talar emot att lämna en fullmakt.
Citera
2016-01-12, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kritiken123

Borde inte finnas något som hindrar att lånen splittas och flera parter kräver in sin del. Inget annat än att lånen blir så pass små att det knappast blir lönsamt.
Citera
2016-01-16, 16:19
Medlem
Såhär snart en vecka sen sista dag för inskickandet av fullmakt, är det någon som hört något om resultatet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in