2011-06-26, 15:26
Medlem
Legendarys avatar
Hallå!

Det är så att vi har ett mycket gammalt hus i familjen, väldigt fint och mysigt hus som återfinns i trakterna omkring Mora, byggt av morfars fader på egen hand osv.

Problemet med detta hus är att det är ett stinkande utedass som toalösning, som dessutom ligger 30 meter från huset(jobbigt om natten med tanke på björn och kyla) och brunn. Så nu har det äntligen börjat pratas om att fixa någon enkel lösning för billiga pengar, jag behöver inte ha toalett i huset och inte heller rinnande fint vatten till ett stiligt handfat!

Utan vi vill endast slippa den horribla stanken och att behöva tömma dasset!

Då är frågan, hur kan man dra rör, vad kan det kosta, hur långt bort ska man dra rören, dumpar man allt i en grop i marken, sprider man ut det på något vis. Pumpanordning eller tyngdkraft, ja allt sådant som är bra att veta!

Eftersom att jag inte kan något alls om budgeten så kan jag inget säga men, det ska ju inte kosta mer än 50.000 totalt iallafall, helst vill jag göra det själv för att slippa betala dyra pengar för bara arbetet!

Mvh Legendary
Citera
2011-06-26, 15:37
Medlem
Zephies avatar
www.avloppsguiden.se
Citera
2011-06-26, 15:40
Medlem
cem77s avatar
Förbränningstoalett, frystoalett eller mulltoa skulle jag nog satsa på i nämnd ordning.
Alternativet med en något mer avancerad modell med vattenspolning är en sluten tank nergrävd på 4-5 kubikmeter som sedan töms av slamsugare vid behov. Brukar vara nyårsafton eller så som den blir full då .

Att det luktar från utedasset är inte bra. Primära anledningen till detta är att ni kissar i bajshögen?. Det man bör ha är en urinseparering så att främre delen av toahålet har en tratt som samlar urinet och leder bort det i en slang till en tunna eller bara ut i en stenhög . Sen strör man på lite torvströ eller liknande över bajset när man är färdig. Då kommer du få en betydligt trevligare toamiljö. Placera lämpligen en tunna för att ta bajset i. Finns komposterbara påsar eller papptunnor som man kan samla upp det i. Sen gräver ni ner det på lämpligt ställe eller så har kommunen hämtning om dom vet om att ni har toa .

Men "hetaste" tipset måste vara förbränningstoalett. http://www.fritidstoa.se
Senast redigerad av cem77 2011-06-26 kl. 15:42. Anledning: Adderade länk.
Citera
2011-06-26, 15:42
Medlem
xcb567s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legendary
<snip>Då är frågan, hur kan man dra rör, vad kan det kosta, hur långt bort ska man dra rören, dumpar man allt i en grop i marken, sprider man ut det på något vis. Pumpanordning eller tyngdkraft, ja allt sådant som är bra att veta!
<snip>
Bara dumpa i ett hål/vattendrag eller liknande kommer att kosta rejält om myndigheterna kommer på dej/er.
Kolla på www.avloppsguiden.se

HtH
Citera
2011-06-26, 16:46
Medlem
Legendarys avatar
Blir nog "fritidstoan"! Verkar ju otroligt smidigt!

Stort tack!

Vad tror ni det kan bli för kostnad att dra enkla rör med antingen handpump eller elpump från brunn till hus? Brunnen ligger ju 10 meter från ytterdörr/kök så det är ingen lång bit.

Vill som sagt bara ha något enkelt, men vill slippa dra upp hinkar osv! lite halvt om halvt småcreepy!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in