2011-06-30, 20:36
Medlem
wotofokos avatar
Tja!

Sitter och jobbar med ett spel i Flash Pro CS5 tillsammans med Actionscript 3.0.
De mesta flyter p bra men blir galen p animationerna.

Har ett "Movieclip" som bestr av en bild p en karaktr och sedan ett till "Movieclip" som innehller en animation av karaktren. Positionerna har jag lst p detta stt:
Kod:
animation.x = bild.x
animation.y = bild.y

Sedan vi ett klick p musen sker detta:
Kod:
Animation.play();
bild.visible = false;

Har jag inte med "bild.visible = false;" s ser det inte bra ut. Efter klippet har spelats s r dock bilden fortfarande dold s vet inte riktigt hur jag ska ihop detta p ett smidigt stt.

Hoppas ni frstr och kanske kan hjlpa mig!
Ha det bra!
Citera
2011-07-19, 16:47
Medlem
Kamikazonauts avatar
S hr brukar jag gra nr jag animerar saker. Jag har ett Movieclip som jag anvnder som en kontainer fr hela figuren. Sen i det MovieClip'et s har jag Ett MovieClip per frame dr i med Animationerna i.

D kommer alltid animationerna hamna p samma stlle utan att du behver jolla med att ndra kordinaterna p de olika movieclipsen och s. Istllet behver du bara flytta sjlva "kontainern" och sen skriva "kontainer.gotoAndStop(1)" om du vill spela upp Movieclipet som ligger p frsta framen i kontainern osv.

Hoppas du frstod vad jag menade..

Och hoppas att jag frstod vad du menade s jag inte svarade helt fel nu...
Citera
2011-07-19, 22:15
Medlem
Chevrons avatar
"visible=true" p frsta och "visible=false; stop();" p sista bildrutan?

r nog verskdligare att utnyttja AS mer och slippa hlla p leta i tidslinjer i flera niver dock. r det ett filmklipp finns vl events fr nr det brjar och slutar spelas upp? onClipEvent( ... )

(har bara brukat AS 2.0)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in