• 2
  • 3
2012-04-09, 18:19
Medlem
akilles92s avatar
Sorry för att jag skriver i en gammal tråd men kan verkligen inte hålla mig undan när jag ser dessa oklarheter.

En av de främsta anledningarna är som i stort sett alla har påpekat, dvs att de flesta trollkarlar/häxor har väldigt låg kännedom om mugglarvapen, men jag är ganska övertygad om att de flesta skulle anse att trollstaven/trollspöet är ganska överlägset alla skjutvapen.

En av de främsta anledningarna är att även en ganska oerfaren trollkarl, som har nått fjärde klass på Hogwarts kan frammana flera besvärjelser som skulle kunna göra större skada på sina offer än flera av mugglarnas skjutvapen.

Som de flesta har beskrivit skulle en relativt dålig trollkarl kunde använda ”Expelliarmus”, ”Relashio” (tvingar motståndaren att släppa det de har i handen) eller Accio-besvärjelsen för att tillskansa sig själv de flesta vapen en vanlig mugglare skulle bära på.

Vid fjärde årskursen finns det t.ex. flera som kan utföra ”Bombarda” och något år senare ”Bombarda Maxima” som spränger sönder föremål, vilket skulle kunna liknas med ett raketgevär. (åtminstone den senare).

Möter du en duktig trollkarl med en fullgod trollstav skull de vara fullständigt överlägsna, inte nog med att de kan använda skyddande förtrollningar så som ”Impidimenta”, som stöter bort en pistolkula eller får den att stanna i luften. Dessutom skulle de kunna frammana en sköld runt om sig med ”Protego”.

En duktig trollkarl med god kännedom om magi kan ha tiotal riktigt starka besvärjelser som gör att trollstaven fungerar både som en eldkastare, pistol och raketgevär. Man kan ju jämföra det med att släpa runt med både ett raketgevär på ryggen, och en pistol och eldkastare i armarna.

Dessutom kan en riktigt bra trollkarl använda saker i omgivningen som vapen, t.ex. kan man använda ”Draconifors” på föremål i närheten som blir aktiva och sprutar eld. Möjligheterna ökar dramatiskt med en trollstav i jämförelse med ett skjutvapen och gör dig också betydligt smidigare.

Med tanke på att de riktigt duktiga trollkarlarna utför alla besvärjelser ljudlöst gör de också väldigt farliga, med tanke på att de slår till ganska oväntat.

Visserligen kan man ju ha både ett skjutvapen och en trollstav, men som många har sagt före mig tror jag att även om trollkarlarna hade kännedom om dessa redskap, skulle de se dem som ganska överflödiga.
Senast redigerad av akilles92 2012-04-09 kl. 18:32.
Citera
2012-04-09, 20:24
Medlem
Gregor.Samsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akilles92
Sorry för att jag skriver i en gammal tråd men kan verkligen inte hålla mig undan när jag ser dessa oklarheter.

En av de främsta anledningarna är som i stort sett alla har påpekat, dvs att de flesta trollkarlar/häxor har väldigt låg kännedom om mugglarvapen, men jag är ganska övertygad om att de flesta skulle anse att trollstaven/trollspöet är ganska överlägset alla skjutvapen.

En av de främsta anledningarna är att även en ganska oerfaren trollkarl, som har nått fjärde klass på Hogwarts kan frammana flera besvärjelser som skulle kunna göra större skada på sina offer än flera av mugglarnas skjutvapen.

Som de flesta har beskrivit skulle en relativt dålig trollkarl kunde använda ”Expelliarmus”, ”Relashio” (tvingar motståndaren att släppa det de har i handen) eller Accio-besvärjelsen för att tillskansa sig själv de flesta vapen en vanlig mugglare skulle bära på.

Vid fjärde årskursen finns det t.ex. flera som kan utföra ”Bombarda” och något år senare ”Bombarda Maxima” som spränger sönder föremål, vilket skulle kunna liknas med ett raketgevär. (åtminstone den senare).

Möter du en duktig trollkarl med en fullgod trollstav skull de vara fullständigt överlägsna, inte nog med att de kan använda skyddande förtrollningar så som ”Impidimenta”, som stöter bort en pistolkula eller får den att stanna i luften. Dessutom skulle de kunna frammana en sköld runt om sig med ”Protego”.

En duktig trollkarl med god kännedom om magi kan ha tiotal riktigt starka besvärjelser som gör att trollstaven fungerar både som en eldkastare, pistol och raketgevär. Man kan ju jämföra det med att släpa runt med både ett raketgevär på ryggen, och en pistol och eldkastare i armarna.

Dessutom kan en riktigt bra trollkarl använda saker i omgivningen som vapen, t.ex. kan man använda ”Draconifors” på föremål i närheten som blir aktiva och sprutar eld. Möjligheterna ökar dramatiskt med en trollstav i jämförelse med ett skjutvapen och gör dig också betydligt smidigare.

Med tanke på att de riktigt duktiga trollkarlarna utför alla besvärjelser ljudlöst gör de också väldigt farliga, med tanke på att de slår till ganska oväntat.

Visserligen kan man ju ha både ett skjutvapen och en trollstav, men som många har sagt före mig tror jag att även om trollkarlarna hade kännedom om dessa redskap, skulle de se dem som ganska överflödiga.

Men snälla, du pratar om det som det vore en vetenskap. Det är en barnbok, fantasi och det finns mängder av saker i böckerna som inte går ihop med verkligheten eller kan förklaras med logik.
Citera
2012-04-09, 21:06
Medlem
Citat:

Tror du på fullaste allvar att en trollkarl skulle kunna hinna utropa en skyddande förtrollning om en mugglare skjuter en kula mot denne? Deras enda överlägsenhet rent fysiskt/psykiskt är ju att de kan utföra magi.
Rent praktiskt är ju det endast, en minimal möjlighet att kunna utföra en skyddande besvärjelse om trollkarlen är medveten om rimligtvis runt 2-5 sekunder innan mugglaren skjuter.

Och hur många utropar: "JAG SKJUTER OM 1-2-3! (FÖRSVARA DIG!).

Skulle jag vara 1on1 mot Voldemort (när han inte har horrokruxer) skulle jag FÖREDRAGIT ett skjutvapen, medgivet att han är omedveten om dess funktion!
Citera
2012-04-09, 21:27
Medlem
Bigmaws avatar
Många bra poänger har lyfts fram, några andra är att: trollkarlar och häxor har överlag inga vanliga valutor på sig - alltså kronor, dollar, euro, pund, osv. Hur ska de få tag på sina eldvapen?

De flesta vapen regleras hårt, och är dyra: ta detta, och lägg till att trollkarlar överlag har dålig insyn i mugglarvärlden, så har du en situation där en trollkarl knappast lär leta runt efter random arms-dealers att köpa vapen av - speciellt inte om personen är duktig, då är vapen bara till en last.
Lägg sedan till att vapen kan sluta fungera, och, beroende på vapnet, är känsliga mot saker som väta, sand, och dylikt. Vad händer om någon bara frammanar en slags sandstorm på en radie av en kilometer? Vad händer om personen väljer att flyga på en kvast - hur lätt är det då att träffa? Betänk sedan att de säkerligen saknar träning med eldvapen, och skulle således behöva ödsla tid på att lära sig behärska dessa tillräckligt effektivt för att öht kunna ha någon påverkan i det magiska samhället, dess konflikter, etc.

Questions, anyone?
Citera
2012-04-09, 21:32
Medlem
Bigmaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spirax
Tror du på fullaste allvar att en trollkarl skulle kunna hinna utropa en skyddande förtrollning om en mugglare skjuter en kula mot denne? Deras enda överlägsenhet rent fysiskt/psykiskt är ju att de kan utföra magi.
Rent praktiskt är ju det endast, en minimal möjlighet att kunna utföra en skyddande besvärjelse om trollkarlen är medveten om rimligtvis runt 2-5 sekunder innan mugglaren skjuter.

Och hur många utropar: "JAG SKJUTER OM 1-2-3! (FÖRSVARA DIG!).

Skulle jag vara 1on1 mot Voldemort (när han inte har horrokruxer) skulle jag FÖREDRAGIT ett skjutvapen, medgivet att han är omedveten om dess funktion!

Utgår du ifrån att du hinner göra hela rörelsen det krävs för att dra fram, eller rikta, ett vapen mot personen och sedan avfyra utan att personen märker vad du håller på med?
Om det är 1 mot 1, som du säger, och du möter Voldemort, en man så perceptiv, erfaren, ständigt fokuserad och galet tränad att reaktionstid knappt existerar för honom - tror du då själv att du ens hinner utföra hela rörelsen det krävs för att avfyra ett skott garanterat att träffa, innan han hunnit bara så lite som vinkla sin stav lite uppåt med handen, tänka en magi i huvudet (duktiga magiker frammanar magi lika fort som sina tankar) och, säg, rest en stor stenvägg liknandes stalagmiter framför dig samtidigt som topparna flyger av och kommer flygandes mot dig, för att försäkra dig om en tillspetsad död?

För att ge lite mera information, och kunna förklara bättre: en duktig soldat, så även magiker, reagerar även på minsta rörelse som kan tänkas leda till någonting för personen farligt. Om så din hals spänner sig minimalt, lär de upptäcka det, och om inte annat - vidta åtgärder.
Senast redigerad av Bigmaw 2012-04-09 kl. 21:45.
Citera
2012-04-09, 22:29
Medlem
akilles92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregor.Samsa
Men snälla, du pratar om det som det vore en vetenskap. Det är en barnbok, fantasi och det finns mängder av saker i böckerna som inte går ihop med verkligheten eller kan förklaras med logik.

Självklart är det en fiktiv värld. Men eftersom vi diskuterar en bokserie, som givetvis inte grundar sig till verkligheten försökte jag framlägga så bra argument som möjligt för just denna frågeställning. Men vi lämnar det där.

Ang det Spirax skrev så håller jag med dig om det scenario du målar upp, men själv skulle jag föredra trollstaven just på grund av valmöjligheterna den ger och det har jag förklarat.

Punkt.
Senast redigerad av akilles92 2012-04-09 kl. 22:31.
Citera
2012-04-09, 22:49
Medlem
Vad i helvete tror du?!. Det är en jävla barnbok skriven för en hop elvaåriga flickor. Att sen vuxna män gillar böckerna är en skam. Men tillbaka till topic. Tänk dig detta. Harry potter och de vises sten:

Voldemort stövlar in i familjen Potters hus, drar fram sin LMG och sprejar runt. Blodet flyter och den två månader gamla harry ligger och rycker bland köttslamsor och inälvor.

Slut.

I en bok för barn. Not fucking appropriate. Hursomhelst så finns hela fantasygenren för att folk ska kunna drömma sig bort till bättre platser.
Citera
2012-04-10, 01:13
Medlem
Beauvoirs avatar
Ni som avfärdar hela frågeställningen med att det bara är en bok eller att det hela är fiktivt måste ha en dålig fantasi för att förstå det oerhört roliga och intressanta att föreställa sig att en värld, såsom Harry Potters, existerar och att man därifrån kan diskutera det.

Annars finns det ingen större mening att diskutera eller analysera filmer, böcker, teatrar eller vad det nu än är för kulturell kanal man gillar. Ska man döda alla diskussioner om en film med att säga: ... för att manusförfattarna ville det... - förstår ju allt det magiska!

Angående skjutvapen i HP så är det för det första inte hur lätt som helst att skjuta och döda folk om man inte är tränad på det - en pistolkula har en väldigt liten yta den kan träffa med och om man träffar så är det ju inte alltid en one-shot-one-kill. Dessutom så har trollkarlarna avada kedavra vilket dödar på en gång och verkar inte vara allt för svår att träffa med.

Så om t.ex. Bellatrix är snabbare så är du död oavsett om du är beväpnad ett raketgevär, AK-47 eller en uzi eller en magnum .44.
Citera
2012-04-10, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigmaw
Utgår du ifrån att du hinner göra hela rörelsen det krävs för att dra fram, eller rikta, ett vapen mot personen och sedan avfyra utan att personen märker vad du håller på med?
Om det är 1 mot 1, som du säger, och du möter Voldemort, en man så perceptiv, erfaren, ständigt fokuserad och galet tränad att reaktionstid knappt existerar för honom - tror du då själv att du ens hinner utföra hela rörelsen det krävs för att avfyra ett skott garanterat att träffa, innan han hunnit bara så lite som vinkla sin stav lite uppåt med handen, tänka en magi i huvudet (duktiga magiker frammanar magi lika fort som sina tankar) och, säg, rest en stor stenvägg liknandes stalagmiter framför dig samtidigt som topparna flyger av och kommer flygandes mot dig, för att försäkra dig om en tillspetsad död?

För att ge lite mera information, och kunna förklara bättre: en duktig soldat, så även magiker, reagerar även på minsta rörelse som kan tänkas leda till någonting för personen farligt. Om så din hals spänner sig minimalt, lär de upptäcka det, och om inte annat - vidta åtgärder.

Första punkten spelar egentligen ingen roll, vi utgår från att båda personerna håll sin respektive vapen i hand, båda omedvetna om vad den motsatte håller i, som mugglare, skulle jag skrattat om någon stod och pekade med en stav emot mig, på så vis skulle jag redan där underskatta honom. Men visst, om jag måste dra mitt vapen och trollkarlen redan har sitt trollstav i handen är jag rätt körd ja.

Voldemort i sig var nog möjligtvis att överdriva, men jag skulle nog föredragit ett vapen än trollstav, med tanke på hans reaktionstid, lär jag vara död ändå

Men om vi tänker en amatör magiker som nyss kommit ut från Hogwarts, väl omedveten om vad jag kan göra mitt vapen, hur ligger oddsen då?
Citera
2012-04-10, 15:39
Medlem
Bigmaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spirax
Men om vi tänker en amatör magiker som nyss kommit ut från Hogwarts, väl omedveten om vad jag kan göra mitt vapen, hur ligger oddsen då?

Det beror helt på: denna sk amatörmagiker - vad har den för träning? Alla som går ut är ju inte likadana, även om många vanliga människor av idag är relativt likadana ().
Vilka ämnen presterade den som bäst i? Är det en individ med is i magen? Etc.
Är duellen en uttalad duell, eller hur är scenariot upplagt?

Specificera, så ska jag spåna.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in