Lånar denna tråd i hopp istället för att starta ny. Se om någon här kan lösa min fråga.
Jag har ett HB. Jag driver detta hemifrån. Jag bor dock inte hemma längre, utan har flyttat till en del i ett större flerfamiljshus som ägs av släktingar. Alltså äger jag inte huset, heller inte någon i min familj. Men jag betalar ingen hyra för att bo här.
Citerar Skatteverkets hemsida:
Citat:
Om du använder en särskilt inrättad lokal i din bostad för näringsverksamheten får du avdrag för en skälig del av de löpande driftskostnaderna som värme, ström, vatten och förslitning. Du får också göra avdrag för de utgifter som direkt hör till näringsverksamheten, t.ex. utgifter för speciell ventilation. För mer allmänna kostnader får du inte avdrag. Har du t.ex. reparerat och målat om hela husfasaden får du inte dra av någon del av utgifterna i näringsverksamheten.
Du kan få göra avdrag för arbetsrum i bostaden även om du inte har inrättat en särskild arbetslokal. Förutsättningen är att du under beskattningsåret arbetat minst 800 timmar i bostaden för verksamhetens räkning. Du får avdrag med 2 000 kronor om arbetsrummet finns i en fastighet som ägs av dig eller din make/registrerade partner. Har du arbetsrummet i en bostadsrätt eller hyresrätt är avdraget 4 000 kronor.
Jag har ingen särskilt inrättad lokal, utan mer ett vanligt rum "arbetsrum" där det står ett skrivbord och massa skärmar där jag sitter.
MEN. Jag äger inte fastigheten. Det är ingen bostadsrätt. Det är ingen hyresrätt.
Det kanske även kan hända att mina släktingar får lite cash för "besväret att ha oss här".. Men det är ju inga dokumenterade hyreskostnader om man säger så..
Hur ska jag göra med avdragen då? Känns som jag hamnat i någon slags gråzon