Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-07-09, 11:20
  #1
Medlem
Överliggarens avatar
Vill minnas en serietidning i det mindre formatet från det glada 80-talet som hette "Crack". Minns jag rätt var den även fylld med duktigt morbida undergroundserier, typ fetischklädd galen "superhjälte" spärrar in kvinnor i plasttuber där de nedsmorda med sin egen avföring efterhand lär sig älska sina egna kroppar och kommer över sina sexuella komplex, eller psykotiska indianer som hämnas på yppiga blondiner genom att klä dem i gummi och sadistiskt piska dem som förberedelse för människooffer och liknande. Givetvis kommer hon undan på något sätt och inleder ett lesbiskt förhållande med offerprästens indianska flickvän... Ja, ni hajjar. Kort sagt den typ av helsjuk neurotisk och erotiserad slaskkultur som den mentalt konformistiska samtiden på grund av originalitets- och fantasibrist inte längre mäktar med att utsöndra.

Jag undrar även om det fanns en amerikansk serietidning som hette "Cocaine" och som featurade bland annat en djävul med, tror jag, scener från helvetet vilket mest liknade ett dekadent överklasscocktailparty från 30-talet. Minns jag rätt här eller inbillar jag mig? Jag vet inte. Kan ha drömt alltihop.

Någon som vet några hemsideresurser eller liknande med dessa alster idag? Själv hittar jag ingenting.
Citera
2011-07-09, 12:50
  #2
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Överliggaren
Vill minnas en serietidning i det mindre formatet från det glada 80-talet som hette "Crack". Minns jag rätt var den även fylld med duktigt morbida undergroundserier, typ fetischklädd galen "superhjälte" spärrar in kvinnor i plasttuber där de nedsmorda med sin egen avföring efterhand lär sig älska sina egna kroppar och kommer över sina sexuella komplex, eller psykotiska indianer som hämnas på yppiga blondiner genom att klä dem i gummi och sadistiskt piska dem som förberedelse för människooffer och liknande. Givetvis kommer hon undan på något sätt och inleder ett lesbiskt förhållande med offerprästens indianska flickvän... Ja, ni hajjar. Kort sagt den typ av helsjuk neurotisk och erotiserad slaskkultur som den mentalt konformistiska samtiden på grund av originalitets- och fantasibrist inte längre mäktar med att utsöndra.

Crack var väl ett kortlivat serietidningsprojekt (tre nummer) med anknytning till tidningen ETC som ville surfa på vuxenserievågen. Man anklagades av Horst Schröder för att pirattrycka utländska serier vilket uppmärksammades stort i bl.a. DN, men jag vet inte i vilken mån det bidrog till tidningens nedläggning. Minns i alla fall inte att den skulle ha varit mer bisarr än Schröders tidningar, det var väl i så fall Charles Burns, Liberatore och Vuillemin och dem tryckte ju även Schröder (och därtill värre saker; S Clay Wilson, Nazario m.fl. provokatörer). Snarare kändes den mer som en dussinprodukt, i den mån den svenska vuxenseriemarknaden någonsin hann nå fram till det stadiet. Kan det ha varit något av Charles Burns som du minns från tidningen?

Tror inte heller att vår tid nödvändigtvis är mer mentalt konformistisk i detta avseende, det är väl distributionsmonopolet som hämmat marknaden men t.ex. Charles Burns publiceras ju fortfarande på svenska. (Och i hans och flera andras fall handlade det, tycker jag nog, mer om ett gymnasialt lätt hysteriskt kroppsförakt än någon påfallande överflödande originalitet och fantasi med kulturkritisk bäring.) Likaså finns det nog en del högklassigt material i den neurotiska genren även idag, jag uppskattade t.ex. Benjamin Stenborgs album Ur djupen ropar jag till dig, särskilt serien "Beläte".

Citat:
Ursprungligen postat av Överliggaren
Jag undrar även om det fanns en amerikansk serietidning som hette "Cocaine" och som featurade bland annat en djävul med, tror jag, scener från helvetet vilket mest liknade ett dekadent överklasscocktailparty från 30-talet. Minns jag rätt här eller inbillar jag mig? Jag vet inte. Kan ha drömt alltihop.

Kan det ha varit detta nummer av Cocaine Comics från Last Gasp, där Dennis Ellefson verkar ha stått för en djävulsserie?
__________________
Senast redigerad av Pojken med guldbyxorna 2011-07-09 kl. 12:52.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback