2008-10-13, 18:04
Medlem
Beethovanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sampsa
det stmmer visst att en(?) bjrnbuse r mycker frtjust i dadlar, tminstone i den svenska versttningen.

Jag har alltid mrkt att de benmner det som sviskon, kanske r annorlunda i de nyare?

Iallafall heter det prunes p engelska, kan inte den exakta versttningen p det.
Citera
2008-10-13, 19:17
Medlem
fizzles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anakata
Nej, det r sviskon en av Bjrnbusarna gillar.

I "Msterflyttaren" r det en korp/svart fgel som fr storhetsvansinne av sviskon.

Det du.
Citera
2008-10-17, 08:19
Medlem
Beethovanias avatar
I en serie jag lste innan jag brjade sova igr handlade om hur spkplumpen (bara dr har vi ett klassisk namn) hll Ankeborg gisslan genom att lta ingen se fotbolls-em frrens han fick tio miljoner i begagnade sedlar. Hur han sklle f dessa pengar och av vem spelade mindre roll.

Musse Pigg lyckas till slut hitta var Spkplumpen gmmer sig, i ett observatorie. Med sig har han en liten asiatisk kille som jag knner igen s smtt.

Den asiatiske killen gr till attack mot Lngben och sger sig ha svart blte i kampsporten ho-ta-hei-ti. Lngben svarar med att sga att han har bl brallor, och slr ett hammarslag rakt i huvudet p asiaten. Han fller ocks den kaxiga kommentaren "Hans ggskalle var inte srskilt hrdkokt"

En annan rolig detalj r hur Spkplumpen fr in ett rejlt slag p Musse s Musse tuppar av, samtidigt som han fr in slaget sger han Den,du!

Det r vl ocks en sak jag minns mycket frn alla serier involverande Spkplumpen, han ska vara en av de absolut vrstaoch grymmaste skurkarna i Ankeborg, men oftast har han ganska mesiga planer. Dessutom r det lite konstigt att han fr ha kvar sin svarta drkt ven om han sitter i fngelset, varfr slipper han undan tvnget med fngelseklder? vem r det han mutar?
Citera
2008-10-19, 22:39
Medlem
gugglianos avatar
ur en pocket, joakim gr en skattemanver och "delar upp sig" i tre personer och kr ttatimmars skift som joakim von anka, boakim von banka och skoakim von skanka
Citera
2008-10-19, 22:40
Medlem
gugglianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beethovania
Dessutom r det lite konstigt att han fr ha kvar sin svarta drkt ven om han sitter i fngelset, varfr slipper han undan tvnget med fngelseklder? vem r det han mutar?

han kanske sger att det r en burka?!
Citera
2008-10-19, 23:42
Medlem
JazzIsNotDeads avatar
Ngot som r kul i Kalle Ankas vrld r att de fortfarande anvnder sig av ett-ringar och liknande gammaldags valuta.
Och att Kalles timln hos farbror Joakim ligger p 30 (?) re.
Citera
2008-10-20, 01:53
Medlem
Glockens avatar
Kalle, Lukas, Knase och Joakim r i Hollywood och ska krnga nn b-film.
Dr ser de bde Sim Bassnger och Clant Ostwood.
Citera
2008-10-21, 19:41
Medlem
Tmnas avatar
Tommy Krusbr har ocks frekommit i nn serie, samma sak med Mel Nbbson

Sylvester Stalldrnge r en annan klassiker :P
Citera
2008-10-21, 20:59
Medlem
sampsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guggliano

humor!
Citera
2008-10-21, 22:13
Medlem
Beethovanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guggliano

Hmm! Det r mycket mjligt att Spkplumpen egentligen inte r en skurk utan helt enkelt en muslim utsadd fr den grvsta diskrimineringen frn Musses sida. Ett exempel r ju i den klassiska delen "Tips & Tricks" dr man frklarade hur svart och vitt tog t sig vrme olika stt. Man illustrerade detta med Spkplumpen i bde sin vanliga svarta form men ven i en vit form. Man avslutade experimentet med meningen "Inte undra p att Spkplumpen r avundsjuk p sin vite kollega"

Alts r det tydlig rasism frn tidningens sida, man menar att vitt r mycket bttre n svart!

Frresten en annan klassisk replik frn Kalle r nr han upplevde ngot fr bra fr att vara sant. D sa han den skna kommentaren: "Nyp mig och kala mig salt!"
Citera
2008-10-25, 11:25
Medlem
sociuss avatar
De snikna indrivarna frn skatteverket: Roffenlund och Bahrenskraap.
Ett favoritord r annars frn nr knattarna och Farbror Kalle sttte p en fattig familj som hade s lite pengar att de bara hade en burk gurkmos(!) i skafferiet p julafton.
Citera
2008-10-25, 21:07
Medlem
FridgePacks avatar
Vet inte om det passar in hr kanske, men gillar ven deras frkortningar i vissa sammanhang:

B.U.S Bingens Underbetalda Slavar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in