Skämta på bara...
Det gjordes ju en film med Bill Skarsgård som en stereotyp aspergare. Det var en komedi.
Något jag dock tycker är lite tråkigt är att ord som "autist" o liknande används som fula tillmälen (ofta här på Flashback så klart. Men själv har jag vant mig), som om det skulle vara synonymt med t.ex. "idiot". Fast man kanske bara säger så för att nån hängt upp sig för mycket på nån detalj, likt den stereotype aspergaren? Det tycker jag i så fall vara ok att säga. Sånt kan jag o min pappa säga till varandra, oklart om han själv har asperger, men han var för gammal för att vara med när diagnosen började användas, men han har läst på lite om det i.a.f.
Det är skillnad på att skämta om, eller håna någon. Att håna någon för autism är lågt, som att håna någon som sitter i rullstol. Autism är oftast orsaken till att man kan ha någon form av handikapp, som kan te sig löjligt för en normal typ. Jag tycker man ska respektera folks handikapp. MajorGorm har rätt i att det är de lägst intellektuella som beter sig så, som inte har så högt IQ samt EQ. Så ser andra på dom i.a.f. Själv tycker dom att dom är stentuffa o är helt perfekta!
Men om nån gör en sketch där nån kanske driver med någon som t.ex. kan alla tågtidtabeller eller liknande är oftast skoj, tycker jag (jag har alltså asperger själv).
Men jag råkade säga i en Facebook-grupp om autism att "jag har själv en NPF-störning", o j-vlar vilket liv det blev bara för att jag sa just "störning"...
Det var som att säga n-ordet på Södertörns högskola.