2011-07-23, 12:29
Citat:
Ursprungligen postat av blueCommand
Jag kan rekommendera boken http://www.amazon.com/Test-Driven-De.../dp/0321146530 - den gr igenom bra scenarion och hur TDD bst appliceras.
Tack fr tipset! Blir nog ett kp dr.
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Tyvrr inte. Infrandet av TDD p vr arbetsplats hanterades till stor del av tv personer, vr extremt agile/TDD-entusiastiske projektledare samt en av utvecklarna med rtt gedigen TDD-erfarenhet i ett distribuerat open source-projekt. Inga bcker eller tutorials, bara de tv som styrde upp nr resten av oss flummade ivg.
Och jag fr nog erknna att det inte var ltt. Frsta gngen nn sa till mig "skriv nu ett test frst", s satt jag bara och stirrade p skrmen och undrade "vad fan gr jag nu?" Att skriva bra och relevanta tester r en frdighet som krver trning, precis som allt annat.
Dremot r ju boken blueCommand lnkade r klassad som lite av en auktoritet inom omrdet (ven om jag pinsamt nog d inte lst den), s den r skert en bra start. Men det bsta sttet r nog garanterat om man kan se till att f tillgng till en person med TDD-erfarenhet (grna inom en milj som tminstone pminner om ens egna) som kan lra en via parprogrammering.
Och jag fr nog erknna att det inte var ltt. Frsta gngen nn sa till mig "skriv nu ett test frst", s satt jag bara och stirrade p skrmen och undrade "vad fan gr jag nu?" Att skriva bra och relevanta tester r en frdighet som krver trning, precis som allt annat.
Dremot r ju boken blueCommand lnkade r klassad som lite av en auktoritet inom omrdet (ven om jag pinsamt nog d inte lst den), s den r skert en bra start. Men det bsta sttet r nog garanterat om man kan se till att f tillgng till en person med TDD-erfarenhet (grna inom en milj som tminstone pminner om ens egna) som kan lra en via parprogrammering.
Den TDD jag har erfarenhet av fokuserar just p testningen i sig som ett stt att driva utvecklingen (som namnet antyder), inte att kvalitetsskra produkten. Hur r det i ditt fall? Anvnder ni TDD bara som ett stt att gra "test-after" fre och garantera att allt r testat, eller r det en mer central del i hur koden ser ut?
Som jag upplever det s frloras sjlva meningen med TDD om man modellerar sitt system p frhand.
Blogg som tar upp skillnaden mellan TDD och TAD som representerar den syn p systemutveckling som jag inte knner mig attraherad av:
http://stephenwalther.com/blog/archi...velopment.aspx
Kommentarerna r speciellt intressanta.