2011-07-16, 02:02
#1
Godkväll Flashback!
Rubriken kanske är lite förvirrade, men jag ska försöka förklara så gott jag kan. Anledningen att jag postar detta i övriga utvecklingsfrågor är för att mitt problem är egentligen inte bundet till ett speciellt programmeringsspråk. Det är egentligen bara principen (hur det ska göras) jag behöver. Alltså, ingen kod, utan bara hur jag ska göra det.
Hur som helst, till topic.
Var femte minut så uppdateras en lista med spelare online och alla dess namn. Jag hämtar dessa via PHP och sparar sedan ner hur många som är online, varje spelares namn samt tiden den spelaren var online.
Min databas består av tre olika tabeller,
1. Characters - Här hamnar namnet på varje ny spelare som hittas i online listan (inga dubbletter)
2. General data - Här sparas det antalet spelare som var online och vilken tid det var
3. Timestamps - Här sparas varje spelare som finns i onlinelistan samt tiden då den spelaren var online
Jag vet inte om detta är det mest optimala sättet att spara data på, då tabellen timestamps fylls på extremt snabbt. Som sagt, var femte minut så läggs varje spelare till där, samt tidstämpel på när det var.
Det jag tänkte göra med all denna data är att försöka göra en algoritm för att räkna ut vilken spelare som troligen är vem med hjälp av den data jag hämtar (baserad på sannolikhet). På varje konto kan endast en spelare vara online åt gången. Så för att lista ut vilka det kan vara, så har jag jämfört spelaren man söker på (spelare A)'s alla timestamps online mot ALLA andras spelares timestamps online. Om någon spelare ALDRIG har varit online samtidigt som spelare A, så läggs den till i en lista/array. Därmed har jag nu en lista med alla spelare som inte varit online samtidigt som spelare A. Härifrån så sitter jag fast. Jag behöver nu något sätt att rangordna dessa spelare efter störst sannolikhet är spelare A. Jag behöver mer precision. Ett sätt antar jag är att samla EXTREMT mycket data ända tills det bara är ett få antal spelare kvar, men det bör finnas ett annat sätt. Jag vet att detta ska gå att lösa, då jag blivit inspirerad av en sida som troligen gör samma sak(fast för pengar).
Om ni har några frågor/funderingar så är det bara att fråga. Jag ska göra så gott jag kan för att förklara!
Mvh
Rubriken kanske är lite förvirrade, men jag ska försöka förklara så gott jag kan. Anledningen att jag postar detta i övriga utvecklingsfrågor är för att mitt problem är egentligen inte bundet till ett speciellt programmeringsspråk. Det är egentligen bara principen (hur det ska göras) jag behöver. Alltså, ingen kod, utan bara hur jag ska göra det.
Hur som helst, till topic.
Var femte minut så uppdateras en lista med spelare online och alla dess namn. Jag hämtar dessa via PHP och sparar sedan ner hur många som är online, varje spelares namn samt tiden den spelaren var online.
Min databas består av tre olika tabeller,
1. Characters - Här hamnar namnet på varje ny spelare som hittas i online listan (inga dubbletter)
2. General data - Här sparas det antalet spelare som var online och vilken tid det var
3. Timestamps - Här sparas varje spelare som finns i onlinelistan samt tiden då den spelaren var online
Jag vet inte om detta är det mest optimala sättet att spara data på, då tabellen timestamps fylls på extremt snabbt. Som sagt, var femte minut så läggs varje spelare till där, samt tidstämpel på när det var.
Det jag tänkte göra med all denna data är att försöka göra en algoritm för att räkna ut vilken spelare som troligen är vem med hjälp av den data jag hämtar (baserad på sannolikhet). På varje konto kan endast en spelare vara online åt gången. Så för att lista ut vilka det kan vara, så har jag jämfört spelaren man söker på (spelare A)'s alla timestamps online mot ALLA andras spelares timestamps online. Om någon spelare ALDRIG har varit online samtidigt som spelare A, så läggs den till i en lista/array. Därmed har jag nu en lista med alla spelare som inte varit online samtidigt som spelare A. Härifrån så sitter jag fast. Jag behöver nu något sätt att rangordna dessa spelare efter störst sannolikhet är spelare A. Jag behöver mer precision. Ett sätt antar jag är att samla EXTREMT mycket data ända tills det bara är ett få antal spelare kvar, men det bör finnas ett annat sätt. Jag vet att detta ska gå att lösa, då jag blivit inspirerad av en sida som troligen gör samma sak(fast för pengar).
Om ni har några frågor/funderingar så är det bara att fråga. Jag ska göra så gott jag kan för att förklara!
Mvh