• 2
  • 3
2011-07-29, 13:06
Medlem
jolindbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KimNeilJung
Det kan i mnga fall vara en knepig grnsdragning mellan Fysik & Astronomi. En av de aktuella trdarna i Astronomi behandlar frgan om hur hgt man kan hoppa p mnen. Ngot som kanske r mer en fysikfrga n en astronomifrga. Jag frsker d anvnda tumregeln att allt som behandlar utforskande av och frgestllningar om platser och objekt som befinner sig utanfr vr atmosfr skall ligga i Astronomi.
En diskussion om t ex mjligheten att andas atmosfren p Mars, som ju ven rr Biologi, skulle jag lta ligga kvar i Astronomi. Av samma skl fr man frga om hoppsanskutt p mnen.

Sedan skall man inte glmma att mnga flumfrgor kommer ur okunskap, men med ett intresse som grund. Bttre d om en otydligt formulerad frga kan besvaras av kunniga mnniskor n direkt kastas. Och under den korta tid forumsdelen levt tycker jag iaf att blandningen av okunniga och kunniga mnniskor r p en bra niv.

Tack fr ett bra svar. Jag frstr din tankegng. Jag ska frska bidra s gott jag kan till detta nya forum istllet fr att vara gammal och bitter.

OT: Snygg avatar, frresten. Fezes are cool, bow ties are cooler.
Citera
2011-07-29, 15:15
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jolindbe
Tack fr ett bra svar. Jag frstr din tankegng. Jag ska frska bidra s gott jag kan till detta nya forum istllet fr att vara gammal och bitter.

OT: Snygg avatar, frresten. Fezes are cool, bow ties are cooler.
Tackar. Och om jag fr uttrycka en hgst personlig frhoppning r det att kunna bidra till att amatrastronomin hittar fler anvndare genom den hr uppdelningen. Hr det barn sluta knarka och spela CS, skaffa ett teleskop istllet!

OffT: tack, i'll have a stetson soon. Stetsons are cool.
Citera
2011-07-30, 10:31
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Vi har idag startat ett nytt forum fr diskussioner kring astronomi, rymden och universum.

admin
Det var fan p tiden, vet inte hur lnge jag och andra efterfrgat detta.

Kommer man kunna diskutera olika teleskop hr i separata trdar eller kommer teleskopdiskussionerna att samlas ihop i en enda samlingstrd? Tycker personligen att en subsektion fr teleskop hade varit p sin plats.
Citera
2011-07-30, 17:25
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Det var fan p tiden, vet inte hur lnge jag och andra efterfrgat detta.

Kommer man kunna diskutera olika teleskop hr i separata trdar eller kommer teleskopdiskussionerna att samlas ihop i en enda samlingstrd? Tycker personligen att en subsektion fr teleskop hade varit p sin plats.
Bra frga! Det finns ju bde fr- och nackdelar med stora kprdstrdar. Just dagens stora trd bestr till strre delen av nybrjare som skall kpa sitt frsta teleskop. Det rcker kanske inte till fr en mer erfaren astronom, jag har faktiskt inte riktigt tnkt p det, p det sttet.
S mitt svar r att det tillsvidare r helt ok att gra en ny trdstart frutsatt att TS r mer specifik i sina tankar n den vanliga nybrjaren. Dvs ngot i stil med "Jag skall studera binrstjrnor med mitt Schmitt-Casegrain CGE PRO 925. Tankar, rd och ideer kring detta?".

Gr grna en frsta post om du vill s skall jag inte klumpa ihop den med den stora kptrden.
Citera
2011-08-14, 18:39
Medlem
jolindbes avatar
En liten utvrdering shr ngra veckor efter det nya forumet: P det stora hela funkar det bttre n jag vntat mig, men det knns som att FMT- och Astronomimoderatorerna mste kommunicera lite angende vissa trdar som flyttas hit och dit. Trdar som tidigare varit klockrena FMT-trdar kan nu hamna i ett limbo dr varken FMT- eller Astronomi-mod vill ha den, och den drfr frpassas till Sista Utvgen, vilket knns som en skev lsning.

Exempel 1: Denna trd flyttades runt mellan FMT, Filosofi och Astronomi. Vid kontakt med Mod ppekade jag att en annan trd med samma frgestllning redan fanns i FMT, och att den nya borde kastas eller sls samman med den gamla. Istllet flyttar Mod den nya till Sista Utvgen, vilket resulterar i att det nu finns tv trdar med samma frgestllning i olika underforum.

Exempel 2: Denna trd flyttades till S.U. vilket verkligen knns som en sista utvg...

Ngot som knnetecknar dessa trdar r att de behandlar teorier som r ovetenskapliga, eller i vart fall kontroversiella, eller helt enkelt feltnk, samt rr sig i grnslandet mellan fysik och astronomi. Men bara fr att det inte r vetenskapligt korrekt s betyder det inte att det inte passar i FMT - dr har diskuterats evighetsmaskiner, huruvida 0.999... = 1 eller ej, "min hemmagjorda theory of everything", mm. Dessa har inte frpassats till Sista Utvgen.

Jag efterlyser en tydlig beskrivning av vad som r Astronomi, vad som r FMT, vad som r Filosofi, och vad som kommer att frflyttas till t ex S.U. Till exempel:

1. r Big Bang fysik eller astronomi?
2. r elementarpartiklar fysik eller astronomi?
3. r soppan av elementarpartiklar direkt efter Big Bang fysik eller astronomi?
4. r en "ny teori om allt" fysik, astronomi, filosofi eller sista utvgen?
5. r ondlighet (t ex tidens/universums ondlighet) FMT eller astronomi?

Jag brjar tycka att uppdelningen mellan FMT och astronomi r helt okej, kanske till och med bra, men som sagt behvs en tydlig grnsdragning s att inget faller mellan stolarna och inget tcks av bda (en viss trdstart ska i princip bara kunna vara OnT i ett av de tv forumen, inte minst fr att underltta skningar).

Jag hoppas inte att berrda moderatorer ser detta som ngon sorts personlig vendetta, jag efterlyser bara struktur och ordning.

Vnligen,
jolindbe
Senast redigerad av jolindbe 2011-08-14 kl. 18:41.
Citera
2011-08-14, 19:13
Medlem
jolindbes avatar
Ett konkret frslag:

Lgg Astronomi som underforum till FMT och skapa ett annat underforum till FMT som vi kan kalla Metafysik, Alternativ Fysik, Alternativa Fysikteorier, eller ngot liknande (p samma tema som Alternativ Medicin under Medicin och Hlsa).
Citera
2011-08-14, 23:46
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
En liten utvrdering shr ngra veckor efter det nya forumet: P det stora hela funkar det bttre n jag vntat mig, men det knns som att FMT- och Astronomimoderatorerna mste kommunicera lite angende vissa trdar som flyttas hit och dit. Trdar som tidigare varit klockrena FMT-trdar kan nu hamna i ett limbo dr varken FMT- eller Astronomi-mod vill ha den, och den drfr frpassas till Sista Utvgen, vilket knns som en skev lsning.

Exempel 1: Denna trd flyttades runt mellan FMT, Filosofi och Astronomi. Vid kontakt med Mod ppekade jag att en annan trd med samma frgestllning redan fanns i FMT, och att den nya borde kastas eller sls samman med den gamla. Istllet flyttar Mod den nya till Sista Utvgen, vilket resulterar i att det nu finns tv trdar med samma frgestllning i olika underforum.

Exempel 2: Denna trd flyttades till S.U. vilket verkligen knns som en sista utvg...

Ngot som knnetecknar dessa trdar r att de behandlar teorier som r ovetenskapliga, eller i vart fall kontroversiella, eller helt enkelt feltnk, samt rr sig i grnslandet mellan fysik och astronomi. Men bara fr att det inte r vetenskapligt korrekt s betyder det inte att det inte passar i FMT - dr har diskuterats evighetsmaskiner, huruvida 0.999... = 1 eller ej, "min hemmagjorda theory of everything", mm. Dessa har inte frpassats till Sista Utvgen.

Jag efterlyser en tydlig beskrivning av vad som r Astronomi, vad som r FMT, vad som r Filosofi, och vad som kommer att frflyttas till t ex S.U. Till exempel:

Jag brjar tycka att uppdelningen mellan FMT och astronomi r helt okej, kanske till och med bra, men som sagt behvs en tydlig grnsdragning s att inget faller mellan stolarna och inget tcks av bda (en viss trdstart ska i princip bara kunna vara OnT i ett av de tv forumen, inte minst fr att underltta skningar).

Jag hoppas inte att berrda moderatorer ser detta som ngon sorts personlig vendetta, jag efterlyser bara struktur och ordning.

Vnligen,
jolindbe
Fetstilt: Inte det minsta, tvrtom.

En stor orsak till det du beskriver r att jag som ny mod nnu inte har benhrd koll p detaljerna hur mina kollegor samarbetar. Ja, det r bara att jag frgar nnu mer s br frvirringen minska gllande trdplaceringar.

1-3: borde g att att definiera.
4-5: jadu, problemet r vl att den sortens trdar kommer ur ett intresse fr Universum men vldigt lite kunskap. Man vet inte hur man definierar sin egen teori eller frgestllning och de blir drfr grna ett misch-masch av filosofi, FMT och astronomi.

Personligen anser jag att trdar om "jag tror universum r gjort av skuggor som skjuts genom en dubbel-spalt men existerar inte frrns vi tnker p dem. S har gud sagt." R Sista utvgen. De innehller i bsta fall en smula vetenskap men utspdd med nrmast postmodernistisk instllning till vetenskap. Det r inget direkt fel p dem men de r rtt okonkreta och som sdana hemmahrande i S.U.
Citera
2011-08-15, 01:34
Medlem
Offsures avatar
Citat:
Jag var osker p detta fall, och lmnade RP:n fr ngon annan att behandla. Jag hller dock med dig om att det blir konstigt att placera dem i SU.

Citat:

Ja, detta har debatterats bde i Outlaw, via PM och via ngra sura inlgg i FMT. (Var de sistnmnda naturligtvis brt mot 0.06.)

Citat:

1. Astronomi
2. Fysik
3. Astronomi
4. Fysik, vanligtvis.
5. FMT
S ser jag p det. Men naturligtvis blir det fnigt nr man delar upp diskussionen kring ett mne p det sttet...

Citat:

Vnligen,
jolindbe
Citat:
Ett konkret frslag:

Lgg Astronomi som underforum till FMT och skapa ett annat underforum till FMT som vi kan kalla Metafysik, Alternativ Fysik, Alternativa Fysikteorier, eller ngot liknande (p samma tema som Alternativ Medicin under Medicin och Hlsa).
...Vilket gr att jag tycker att det r en helt okej id att lgga Astronomi under FMT. Ett forum fr hemmagjord fysik har freslagits, men det r tveksamt om det finns tillrckligt med trdar fr att vara grund till det. Egentligen skulle det finnas ett allmnt forum fr alternativ vetenskap.
Citera
2011-10-17, 16:14
Medlem
Ska man diskutera astrofysik dr d eller?
Citera
2011-11-03, 20:51
Medlem
Tranquility Bass avatar
Forumet bde dpas om till Astronomi och rymdfart fr att tydliggra innehllet.
Citera
2011-11-29, 16:11
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Forumet bde dpas om till Astronomi och rymdfart fr att tydliggra innehllet.

Medhll frn mig!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in