En liten utvrdering shr ngra veckor efter det nya forumet: P det stora hela funkar det bttre n jag vntat mig, men det knns som att FMT- och Astronomimoderatorerna mste kommunicera lite angende vissa trdar som flyttas hit och dit. Trdar som tidigare varit klockrena FMT-trdar kan nu hamna i ett limbo dr varken FMT- eller Astronomi-mod vill ha den, och den drfr frpassas till Sista Utvgen, vilket knns som en skev lsning.
Exempel 1:
Denna trd flyttades runt mellan FMT, Filosofi och Astronomi. Vid kontakt med Mod ppekade jag att
en annan trd med samma frgestllning redan fanns i FMT, och att den nya borde kastas eller sls samman med den gamla. Istllet flyttar Mod den nya till Sista Utvgen, vilket resulterar i att det nu finns tv trdar med samma frgestllning i olika underforum.
Exempel 2:
Denna trd flyttades till S.U. vilket verkligen knns som en sista utvg...
Ngot som knnetecknar dessa trdar r att de behandlar teorier som r ovetenskapliga, eller i vart fall kontroversiella, eller helt enkelt feltnk, samt rr sig i grnslandet mellan fysik och astronomi. Men bara fr att det inte r vetenskapligt korrekt s betyder det inte att det inte passar i FMT - dr har diskuterats evighetsmaskiner, huruvida 0.999... = 1 eller ej, "min hemmagjorda theory of everything", mm. Dessa har inte frpassats till Sista Utvgen.
Jag efterlyser en tydlig beskrivning av vad som r Astronomi, vad som r FMT, vad som r Filosofi, och vad som kommer att frflyttas till t ex S.U. Till exempel:
1. r Big Bang fysik eller astronomi?
2. r elementarpartiklar fysik eller astronomi?
3. r soppan av elementarpartiklar direkt efter Big Bang fysik eller astronomi?
4. r en "ny teori om allt" fysik, astronomi, filosofi eller sista utvgen?
5. r ondlighet (t ex tidens/universums ondlighet) FMT eller astronomi?
Jag brjar tycka att uppdelningen mellan FMT och astronomi r helt okej, kanske till och med bra, men som sagt behvs en tydlig grnsdragning s att inget faller mellan stolarna och inget tcks av bda (en viss trdstart ska i princip bara kunna vara OnT i ett av de tv forumen, inte minst fr att underltta skningar).
Jag hoppas inte att berrda moderatorer ser detta som ngon sorts personlig vendetta, jag efterlyser bara struktur och ordning.
Vnligen,
jolindbe