Citat:
Ursprungligen postat av
Enterprise
Utan att jag orkar se en hel serie, hur mycket kunde libertarianerna pverka i slutndan?
Jag kan tnka mig en hel del p county-niv och nstan ingenting p delstatsniv.
Problemet som FSP har r att de ger sjlva upphov till stora externaliteter. Vissa roliga (som nr de gr runt och slnger i pengar i parkeringsautomater, ngot man frhindrat i Sverige med parkeringsapparna) och andra mindre roliga. De har personer som r vldigt aktiva i sin rrelse ppet som samtidigt har blivit dmda fr relativt grova brott (se serien). Dessutom nr de vl lyckats vertyga om frndringar fr att driva utvecklingen t ett annat hll gr de fr lngt och i fr snabba steg med en halsbrytande hastighet. Ngot som kan uppfattas som jvligt negativt fr mnga lokalbor som inte r direkt intresserade av politik eller nationalekonomi. FSP-folket kan ha helt rtt i sina tankar men vara fruktansvrt dliga sljare av sin politik. Dr kan de med frdel ta ngot frn sossarnas playbook, ska en frndring ske mste folk ha tid att anpassa sig till den. Momsen blev inte 25% ver en dag, det hade blivit ramaskri frn fretagare och vanligt folk. Den brjade p ngra procent och det tog ett bra tag innan den hamnade p 25%. Samma mste man gra nr man ska rulla tillbaka frndringarna om man fr politisk makt. Enda gngen man kan genomfra drastiska och ndvndiga frndringar r i en kris dr saktfrdighet kommer ha ihjl samhllet.