Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-08-16, 01:43
  #3457
Medlem
Jag kan reta mig på användare på Flashback som hört något ovanligt ord och därefter försöker använda dem själva med resultatet att det bara blir löjeväckande, och användaren lyckas framställa sig som den inbilska fåne han är. Exempel på det är en användare här på Flashback som skrev om "bättre förmedlade personer". En annan skrev att han "belägrat fler kvinnor än du någonsin" et cetera. Vad de menar är förstås "bättre bemedlade personer" respektive "lägrat fler kvinnor etc".

Om man nu gillar ovanliga ord så måste man lära sig hur man använder dem korrekt. Annars framstår man bara som en tioårig idiot som man inte kan ta på allvar.
Citera
2023-08-16, 02:04
  #3458
Medlem
Pannben och vinnarskalle, byter kanal direkt på tv när någon kläcker ur sig dessa uttryck, i verkligheten händer det inte ofta men vid de få tillfällen det ändå skett har jag lett lite hånfullt och skakat på huvudet. Skinn på näsan är en annan antifavorit, används ofta av kvinnor som anser att de gör något manligt och därmed tror sig vara speciella och normbrytande, även sk hästtjejer brukar slänga runt sig detta uttryck som ärligt talat inte betyder något alls vad gäller personligheten.

Killgissa, vet fortfarande inte vad det betyder riktigt, låter som något negativt politiserat men är tydligen inte det.

På tal om feminist språk, manspreading, som jag ser som ett dåligt försök att tysta de med kunskap.

Edit: menade givetvis mansplaining ovan precis som skribenten Merwinna nedan påpekar, fel av mig. Ändrar ej inlägget då det blivit citerat.
__________________
Senast redigerad av alanlissa87 2023-08-16 kl. 02:33.
Citera
2023-08-16, 02:18
  #3459
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alanlissa87
Pannben och vinnarskalle, byter kanal direkt på tv när någon kläcker ur sig dessa uttryck, i verkligheten händer det inte ofta men vid de få tillfällen det ändå skett har jag lett lite hånfullt och skakat på huvudet. Skinn på näsan är en annan antifavorit, används ofta av kvinnor som anser att de gör något manligt och därmed tror sig vara speciella och normbrytande, även sk hästtjejer brukar slänga runt sig detta uttryck som ärligt talat inte betyder något alls vad gäller personligheten.

Killgissa, vet fortfarande inte vad det betyder riktigt, låter som något negativt politiserat men är tydligen inte det.

På tal om feminist språk, manspreading, som jag ser som ett dåligt försök att tysta de med kunskap.

Jag tror du tänker på "mansplaining"? Det finns såklart både män MED kunskap, och män UTAN kunskap men som ändå tror att de automatiskt har mer kunskap än en kvinna inom vissa områden. Det typiska för mansplaining är väl annars att det är både oönskat och nedvärderande, vare sig informationen är korrekt eller ej.

"manspreading" är när män sitter bredbent (t.ex.) i kollektivtrafiken, och tar upp mer än sitt säte.
Citera
2023-08-16, 02:21
  #3460
Medlem
EltonToilets avatar
”Hörrni" tycker jag låter så dumt

Alltid lite lite för glad ton, så det blir cringe såklart alltid från en fejk-överglad person som ska försöka få nåt som är raka motsatsen att kännas som en community eller nåt
Citera
2023-08-16, 02:31
  #3461
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tror du tänker på "mansplaining"? Det finns såklart både män MED kunskap, och män UTAN kunskap men som ändå tror att de automatiskt har mer kunskap än en kvinna inom vissa områden. Det typiska för mansplaining är väl annars att det är både oönskat och nedvärderande, vare sig informationen är korrekt eller ej.

"manspreading" är när män sitter bredbent (t.ex.) i kollektivtrafiken, och tar upp mer än sitt säte.

Jo du har rätt i att jag tog fel i uttrycken i farten där, tack för rättelsen, nu blev det väl nästan en omvänd splaining här va??? fast med rätt fakta, hehe.

Tycker dock uttrycket brukar ibland missbrukas för att för att få tyst på män, man vet ju knappast om de har kunskap innan de öppnat munnen och om det är oönskat eller inte går ju inte heller att förutse.

Manspalainar jag nu tex när jag ifrågasätter användandet av uttrycket och dess syfte inför dig? (jag antar att du är kvinna nu vilket även det kan hävdas vara mansplainande och du kan uppleva min fundering om det som oönskat och kanske även oväsentligt för frågan....).
Citera
2023-08-16, 08:58
  #3462
Medlem
UtvisaFlers avatar
Korrigerad plåt. (Korrugerad)
Dom. (juridisk term) som ignoranta pers förväxlar med de, dem.
Du är ju huggen. (what???)
Pite, Schellefte o Lule. (tröttsamma vänstervridna norrlänningar försöker prata) Ps: Flytta inte!
Is,isis. (Daesh)
Citera
2023-08-16, 08:59
  #3463
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
Jag kan reta mig på användare på Flashback som hört något ovanligt ord och därefter försöker använda dem själva med resultatet att det bara blir löjeväckande, och användaren lyckas framställa sig som den inbilska fåne han är. Exempel på det är en användare här på Flashback som skrev om "bättre förmedlade personer". En annan skrev att han "belägrat fler kvinnor än du någonsin" et cetera. Vad de menar är förstås "bättre bemedlade personer" respektive "lägrat fler kvinnor etc".

Om man nu gillar ovanliga ord så måste man lära sig hur man använder dem korrekt. Annars framstår man bara som en tioårig idiot som man inte kan ta på allvar.

Inte ovanligt att ord som liknar varandra kan missförstås.
Även s.k. högutbildade kan i bland använda vissa ord felaktigt. Några exempel är:

Borgenär - Borgensman.
Beryktad - Ryktbar.
Okänd - Ökänd.
Autentisk - Autistisk.
Citera
2023-08-16, 11:03
  #3464
Medlem
jymdjakets avatar
"Globalist". Verkar vara det nya "kulturmarxism".
Citera
2023-08-17, 21:38
  #3465
Medlem
Nedan följer ett litet prov på hur man skriver när man aldrig läst en bok på svenska utan bara konsumerat amerikanska tv-serier. Exemplet är autentiskt och hämtat från Flashback.

"... och är i hans tidiga 20s..."
Citera
2023-08-17, 21:47
  #3466
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
Nedan följer ett litet prov på hur man skriver när man aldrig läst en bok på svenska utan bara konsumerat amerikanska tv-serier. Exemplet är autentiskt och hämtat från Flashback.

"... och är i hans tidiga 20s..."

Ja det där blir ofta fel i översättningar. Det rätta uttrycket borde vara "han är i tidiga 20-åren", eller "han är 20+" (i informella texter). Ibland översätts det även med "i 20-årsåldern" vilket också blir fel, för i så fall är killen c:a 18-22 år, inte 20-25.

Jag läste en amerikansk bok om klimakteriet i svensk översättning en gång, och jämförde (jag jämförde med utdrag ur originalet på nätet, alltså), och där hade det genomgående blivit fel, vilket är väldigt illa i just det ämnet, där varje år räknas för kvinnan som läser. För henne är det en monumental skillnad mellan om experten skriver, att en kvinna fortfarande kan bli gravid när hon är i 40-åren (alltså mellan 40 och 49) och om hon fortfarande kan bli det i 40-årsåldern (alltså c:a mellan 38 och 42). Men i den svenska översättningen hade "in her 40:s" konsekvent översatts med "i 40-årsåldern".
Citera
2023-08-18, 09:16
  #3467
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja det där blir ofta fel i översättningar. Det rätta uttrycket borde vara "han är i tidiga 20-åren", eller "han är 20+" (i informella texter). Ibland översätts det även med "i 20-årsåldern" vilket också blir fel, för i så fall är killen c:a 18-22 år, inte 20-25.

Det är också störande med omotiverad vaghet. När man känner till någons ålder eller omedelbart kan ta reda på den, och förutsatt att man talar om en bestämd tidpunkt (t.ex. nuet), så är det oftast allra naturligast att uppge exakt antal år i stället.
Citera
2023-08-18, 14:37
  #3468
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alanlissa87
Pannben och vinnarskalle, byter kanal direkt på tv när någon kläcker ur sig dessa uttryck, i verkligheten händer det inte ofta men vid de få tillfällen det ändå skett har jag lett lite hånfullt och skakat på huvudet. Skinn på näsan är en annan antifavorit, används ofta av kvinnor som anser att de gör något manligt och därmed tror sig vara speciella och normbrytande, även sk hästtjejer brukar slänga runt sig detta uttryck som ärligt talat inte betyder något alls vad gäller personligheten.

Killgissa, vet fortfarande inte vad det betyder riktigt, låter som något negativt politiserat men är tydligen inte det.

På tal om feminist språk, manspreading, som jag ser som ett dåligt försök att tysta de med kunskap.

Edit: menade givetvis mansplaining ovan precis som skribenten Merwinna nedan påpekar, fel av mig. Ändrar ej inlägget då det blivit citerat.
Det första exemplet härrör ju från den intellektuella restlängd där sportjournalister dväljes. Usch! Uttryck som förklarar nada.
Och nästa gång jag läser att en spelare levererar skriker jag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback