2024-10-03, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fantomen1990
Jag ska använda dolcontin 10 mg morgon och kväll. Så 20 mg. Ska ta ca 1 vecka pga fraktur.

Kommer jag få avtändning på den korta tiden? Trappa ut?
Svar nej. Jag har på recept haft 30 mg snabbverkande vanligt Morfin per dygn i runt 10 dagar i sträck och noll avtändning på så kort tid.
Citera
2024-10-03, 19:41
Avstängd
En fråga! Jag har genom smärtsjukdom fått både morfin 10mg och oxynorm 10mg och läkaren säger att oxynorm är dubbelt så starkt i jämförelse! Jag har haft svår smärta i snart 30år och att oxynorm ska vara dubbelt så starkt är inte sant. Det är för mig i stort sett samma. Är det en trend att hypa oxynorm?? Jag har op smärta bla. Någon som har kunskap varför läkaren säger så?
Citera
2024-10-04, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falta
En fråga! Jag har genom smärtsjukdom fått både morfin 10mg och oxynorm 10mg och läkaren säger att oxynorm är dubbelt så starkt i jämförelse! Jag har haft svår smärta i snart 30år och att oxynorm ska vara dubbelt så starkt är inte sant. Det är för mig i stort sett samma. Är det en trend att hypa oxynorm?? Jag har op smärta bla. Någon som har kunskap varför läkaren säger så?

Oxyn ÄR starkare än morfin enligt mig. Har tagit morfin förut och de ör klassen under Oxy vill jag påstå. Fick ibte smärtlindring ngt vidare med Morfin i gabska hög dos tycker jsg. Nen sen när min läkare började skriva ut Oxy.....fyfasen vilket rus jag fick ( Hatar Opiruset) Däremot när man vant sig vid sin dos så fpr jag perfekt smärtlindring av Oxyn utan det förbannade ruset. Har väldigt hög dos utskriven utav Oxy.
Citera
2024-12-08, 23:20
Medlem
Jag har en 5mg morfin alternova och behöver hjälp om hur ja ska injicera det, ska jag koka det innan på en sked? Eller ska jag lösa upp de i kallvatten bara?
Citera
2024-12-13, 17:37
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falta

Biotillgängligheten för Morfin skiljer sig ganska mycket från person till person medans den är ganska lika för gemene man på Oxikodon. För dom allra flesta så är oxi ca dubbelt så potent än mor, googla själv efter ekvivalenstabell för opioider och kika.
Din kropp kanske tar upp Morfin väldigt bra, nästa lika bra som den tar upp Oxikodon, och då är dom kanske ganska lika potenta.
Citera
2024-12-27, 16:54
Medlem
Oxy är starkare än morfin. Typ 10-15 ggr starkare om jag inte har fel. Morfin kan du skjuta in i muskeln. Men oxy tuggar vi och sväljer efter du sugit bort den översta lagret
Citera
2025-01-14, 23:33
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floruee
Oxy är starkare än morfin. Typ 10-15 ggr starkare om jag inte har fel. Morfin kan du skjuta in i muskeln. Men oxy tuggar vi och sväljer efter du sugit bort den översta lagret

Oxikodon är ca dubbelt så dospotent som Morfin, definitivt inte 10-15 gånger så potent
Citera
2025-01-15, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Oxikodon är ca dubbelt så dospotent som Morfin, definitivt inte 10-15 gånger så potent

Tack för att du korrekta mig hade fel uppenbarligen vet i fan vad jag satt och tänkte på medans jag skrev det där..
Senast redigerad av Floruee 2025-01-15 kl. 14:04.
Citera
2025-02-13, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Men är det så? Jag fick för länge sedan oxycodone gl 10mg och jag hade haft både ketogan 5mg och morfin 10mg. Mängder med operationer, då var oxycodone ganska nytt, men jag kände inte att oxycodone var mycket starkare än morfin. Kanske lite bättre smärtlindring men inte mycket starkare!! Är oxycodone överdrivet? Nu har jag jävla smärtor men ändå..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in