2011-07-24, 00:56
Medlem
Jag undrar helt enkelt om jag ska lra mig Java eller C++. Mitt ml r ungefr att kunna gra 2D spel. Kan redan grunderna i bda sprken och har funderat p att lra mig SDL. Men nu har jag blivit lite smtt intresserad av att fortstta med Java.

Vad tycker ni? Ska jag lra mig SDL eller fortstta med Java?
Citera
2011-07-24, 13:22
Medlem
Marxamas avatar
Om ditt ml ENDAST r att gra (2D-)spel s r antagligen C++ ett bttre val. Spelutveckling med Java frekommer (srskilt inom Android-utveckling), men uppfattningen jag ftt r att C++ r lngt vanligare, bde inom professionella och hobbykretsar. SDL har jag testat p lite grann och det funkar bra, och ska g att kombinera med OpenGL hyfsat enkelt.

Om du dremot knner att du vill frdjupa dig i Java s ska det ocks g bra! Jag vet att det tminstone finns OpenGL-wrappers fr Java. Fyll grna p hr med vad du hittar, jag sjlv funderar p att brja pyssla med lite spelutveckling i Java, men har inte gjort ngra djupare efterforskningar n
Citera
2011-07-24, 15:16
Medlem
Ska du ENDAST gra 2d-spel rcker Java gott och vl. Slheten hos 97.8% av sla spel oavsett sprk beror p kass hg-niv optimering och att inte lyckas lgga tillrckligt mycket utrkningar p grafikkortet.
Citera
2011-07-24, 20:04
Medlem
Jag tror jag slr till p Java fr att det r s vldokumenterat. Bl.a. ett gng med tutorials av "thenewboston". lskar hans videor! Det gr det inte smre att han har 87 nybrjartutorials, 27 intermediate och 36 fr spelprogrammering i Java. Totalt 150 videotutorials fr Java!

Marxama, du kanske kan ta en titt p dom om du r sugen p Java?
Citera
2011-07-25, 00:27
Medlem
Marxamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ytan
Jag tror jag slr till p Java fr att det r s vldokumenterat. Bl.a. ett gng med tutorials av "thenewboston". lskar hans videor! Det gr det inte smre att han har 87 nybrjartutorials, 27 intermediate och 36 fr spelprogrammering i Java. Totalt 150 videotutorials fr Java!

Marxama, du kanske kan ta en titt p dom om du r sugen p Java?
Java som sprk har jag bra koll p, men ska kolla vad han har fr ngot om spelprogrammering med Java Var ett tag sen jag pysslade med OpenGL, och vet inte vilka andra alternativ som finns. Gillar hursomhelst thenewboston, ven om det kan g rtt lngsamt framt.
Citera
2011-07-25, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marxama
Java som sprk har jag bra koll p, men ska kolla vad han har fr ngot om spelprogrammering med Java Var ett tag sen jag pysslade med OpenGL, och vet inte vilka andra alternativ som finns. Gillar hursomhelst thenewboston, ven om det kan g rtt lngsamt framt.

Jo, men det r bttre att lra sig lngsamt n att stressa!

LWJGL ska vara en liten blandad pse! (Lter bttre p engelska... "Mixed bag") LWJGL anvnder bde OpenGL och OpenAL och det gr det ju inte smre att Minecraft r gjort i det.

Hursomhelst har jag brjat serist med Java nu. Jag ska kanske senare d g in p LWJGL! D kommer jag ju in p lite 3D. Inte mitt ml, men fortfarande praktiskt att kunna...
Citera
2011-07-25, 02:19
Medlem
Luciditys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ytan
Jo, men det r bttre att lra sig lngsamt n att stressa!

LWJGL ska vara en liten blandad pse! (Lter bttre p engelska... "Mixed bag") LWJGL anvnder bde OpenGL och OpenAL och det gr det ju inte smre att Minecraft r gjort i det.

Hursomhelst har jag brjat serist med Java nu. Jag ska kanske senare d g in p LWJGL! D kommer jag ju in p lite 3D. Inte mitt ml, men fortfarande praktiskt att kunna...
jMonkeyEngine har jag anvnt fr 3D. Det r byggt p LWJGL och ger vldigt mycket p kpet s att sga. Kan ladda 3D modeller som man gjort i valfritt program och har inbyggd fysikmotor.

http://jmonkeyengine.com/
Citera
2011-07-25, 23:56
Medlem
Lr du dig C++ s kan du stta igng och koda java p en vecka

Lr du dig Java s har du tar det mnader eller kanske ett halvr och bli produktiv i C++
Citera
2011-07-26, 00:12
Medlem
gadzooxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gosh
Lr du dig C++ s kan du stta igng och koda java p en vecka

Lr du dig Java s har du tar det mnader eller kanske ett halvr och bli produktiv i C++
Jag kontrar:
Lr du dig C++ s tar det mnader eller kanske ett halvr att bli produktiv i C++.
Lr du dig Java s kan du stta igng och koda Java p en vecka.

Varfr postar du bara halva argument? Inlrningstiden fr det frsta sprket r ju ocks hgst relevant.

Nu kan TS enligt utsago dock redan grunderna i bda sprken, s varken ditt eller mitt inlgg var srskilt givande i den hr trden, eller hur?

G och lgg dig, klockan r mycket!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in