Citat:
Ursprungligen postat av
FuGeeLala
Jag ser grna bilderna
![Smile](https://static.flashback.org/img/smilies2/smile1.gif)
Har jag frsttt det rtt att man ska koka vallmon p hg vrme till det mest av vattnet frngats, det lilla vatten man spar (ju mindre vatten man anvnder desto mer potent blir det?) filtrerar man i ett glas eller annat liknande. Sen i med vtskan i en liten form av nt slag, in i ugnen p 50-100 grader tils all vtska frsvunnit. Kvar blir en flagande substans p formens botten. Det r detta som r 'pod putty'.
Hej. Jag har skickat PM med bilder p hur det ser ut - det r en svart, tjock massa.. Flagor blir det om man glmmer bort det fr d fr man skrapa upp det med en kniv och d blir det grna flagor..
Nr du kokar vallmon br du anvnda mycket vatten och dunstar det s fyll p med mera - drefter silar du av, antingen med en vanlig metall-sil eller ngot finmaskigare eller vad du har till hands. Ju finare sil du anvnder ju mindre vxtmaterial fljer med ner i slutprodukten (Extraktet). Eftersom jag trampar snder mina "skallar" s kr jag vanlig metall-sil - hade jag mortlat eller anvnt kaffekvarn s skulle jag anvnt en mer finmaskig sil fr att sila avkoket.
Avkoket r nu fritt frn vallmo och innehller opiaterna, det r nu man kokar ner det sakta - om du vill och har tid kan du lta det sjuda ner sakta men jag upplever inte jttestor skillnad p ifall jag kokar eller lter det sjuda.. S jag kokar ner mitt p fyran (av sex p spisen).
Frsta koket silar jag av direkt ner i kastrullen dr det ska reduceras. Andra koket silar jag oftast av i en tillbringare fr att anvnda till ny frsk vallmo.. Allt beror ju p hur mycket extrakt man vill tillverka.. Hur mycket vallmo och hur mnga kok man gr allts.
Hoppas du fick bilderna, bara flja lnkarna s kan du se dem.