• 1
  • 2
2011-07-29, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3mpty
Målet är att bli så bra och duktigt som möjligt på många språk för att kunna utveckla program, appar osv för web och mobila enheter och självklart också för pc.

Börja med javascript och assembler. efter några månader går du in på c och sedan c++ någon månad efter det

assembler är väldigt bra för att förstå hur processorn jobbar, du kommer däremot aldrig skriva några program i det
javascript är bra för att bli duktig kodare på kort tid. man gör mycket fel som man måste rätta och man ser snabbt konsekvenserna av att röra till det. du får alltså en förståelse för att strukturera koden bra och en del annat
C och sedan C++ är den väg du sätter igång när du blir programmerare på riktigt
Citera
2011-07-29, 10:32
Medlem
3mptys avatar
Tackar tackar finns det någon bra litteratur för detta ect?
Citera
2011-07-29, 14:48
Medlem
Ska jag vara helt ärlig tycker jag nog inte att C och C++ är särskilt bra nybörjarspråk. Det är språk med väldigt mycket kraft, stora möjligheter att arbeta nära hårdvaran och stora möjligheter att skjuta av båda knäskålarna innan man hunnit säga "Hello, world!"... och det blir lätt så att man ägnar en massa tid åt att jaga buggar som är obegripliga när man inte har hållit på ett tag, på bekostnad av att lära sig diverse programmeringsparadigmer på ett bra och konsekvent vis, och det leder oftast till att man kanske kan koda C och C++ sisådär bra, åtminstone så det inte kraschar, men det gör en inte nödvändigtvis snabbare till en bra programmerare.

Skulle jag vara du skulle jag inte nödvändigtvis gå och leta efter specifika språk, utan gå en mer generell väg till att börja med, lära mig grundläggande paradigmer, lite om algoritmer, en del om objektorienterad programmering (en väldigt viktig paradigm). Det finns språk som kan vara bra att titta på och inte har samma potential till att ge ont i knäskålarna. En del pekar på Python i såna lägen, en del pekar på Ruby. Exakt vilket språk du börjar med är egentligen inte så himla viktigt.

Jag säger inte att du måste bli, betrakta mest det här som ett varningens ord.

Själv började jag med Basic, början på 80-talet. Det var enkelt, men är i grunden ett rätt kasst språk. Fortsatte med Pascal, och med det kunde man träna strukturerad programmering på ett bra och relativt säkert sätt. Efter det (typ '85) tog jag mig vidare till C, och jag är rätt glad att jag inte började med det språket, då hade jag mest blivit förvirrad...

my 2 cents...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in