2011-07-28, 15:09
Medlem
Spiralvisps avatar
Hej! Blev nyss klar med ett projekt. En hemsida för en spel-community. Nu i efterhand så kommer mer funktioner att läggas till. Vilket är svårt nu då det är kodat precis så det funkar, inget mer.

Har kollat på OOP i PHP. Verkar jävligt nice att kunna lägga till och ta bort funktioner hur som helst. Dock svårt att lära sig antar jag. Syntaxen verkar lite annorlunda. Har även kollat lite på MVP.

Hur skall man planera inför nästa projekt?

Ta reda på alla funktioner som kommer att behövas?

Databas struktur?

Lägga PHP script i separata filer så det bara är att inkludera dom?

Man kanske skulle ta sig tid att lära sig OOP och skapa ett eget ramverk som man kan använda i senare projekt också? Vägled mig!

MVH
Citera
2011-07-29, 12:43
Medlem
The Barrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spiralvisp
Hej! Blev nyss klar med ett projekt. En hemsida för en spel-community. Nu i efterhand så kommer mer funktioner att läggas till. Vilket är svårt nu då det är kodat precis så det funkar, inget mer.

Har kollat på OOP i PHP. Verkar jävligt nice att kunna lägga till och ta bort funktioner hur som helst. Dock svårt att lära sig antar jag. Syntaxen verkar lite annorlunda. Har även kollat lite på MVP.

Hur skall man planera inför nästa projekt?

Ta reda på alla funktioner som kommer att behövas?

Databas struktur?

Lägga PHP script i separata filer så det bara är att inkludera dom?

Man kanske skulle ta sig tid att lära sig OOP och skapa ett eget ramverk som man kan använda i senare projekt också? Vägled mig!

MVH

Ja, lär dig OOP. Det är inte så svårt när man väl får in tänket, och syntaxen är inte alls krånglig.

MVP är en ovanligare teknik än MVC, jag tycker att du borde få koll på MVC först. MVC är i princip standard för seriösa moderna webbprogrammerare.

Vad gäller hanteringen av php-filerna. Om du nu kör OOP så har du en klass i varje fil som du döper till klassens namn. Sen har du en autoloaderfunktion som automatiskt laddar in filerna/klasserna när de behövs. http://php.net/manual/en/language.oop5.autoload.php

Börja med OOP, sen MVC. Sen resten. Det tycker jag.
Citera
2011-07-30, 12:49
Medlem
Spiralvisps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Barr
Ja, lär dig OOP. Det är inte så svårt när man väl får in tänket, och syntaxen är inte alls krånglig.

MVP är en ovanligare teknik än MVC, jag tycker att du borde få koll på MVC först. MVC är i princip standard för seriösa moderna webbprogrammerare.

Vad gäller hanteringen av php-filerna. Om du nu kör OOP så har du en klass i varje fil som du döper till klassens namn. Sen har du en autoloaderfunktion som automatiskt laddar in filerna/klasserna när de behövs. http://php.net/manual/en/language.oop5.autoload.php

Börja med OOP, sen MVC. Sen resten. Det tycker jag.

Jasså det fanns något som hette MVC också? Vad är det? Du vet inga bra tutorials till OOP? Har kollat runt men hittar bara halvdana..

MVH
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in