2011-07-31, 11:16
Medlem
Jag köpte en Apple TV häromdagen och installerade, inga problem alls, jag bara gav den ström så hittade den mitt trådlösa internet här hemma i en handvändning.
Den är uppe och rullar och gör sitt jobb på ett förtjänstfullt sätt, spelar enkelt spotify-musiken från min ipad tex.

Nu har jag fått blodad tand och införskaffat mig en Airport Express för att kunna spela trådlös musik i flera rum.
Det är den som verkar vara svårare att installera.
Mitt nätverk består idag av ett trådlöst bredband från comhem som via modem samt router (Belkin) är inkopplat till följande enheter:
Stationär PC - via ethernet-sladd
Bärbar dator - trådlöst
Ipad - trådlöst

När jag kopplar in Airport express i vägguttaget (dvs ger den ström) så är lampan i början fast gul en minut ca och sen så börjar den istället blinka gult.
Jag har kört installationsskivan som kom med expressen på den stationära datorn (eftersom det är den enda datorn med fungerande cd/dvd-spelare.

Vad ska jag göra för att den ska hitta nätverket? Konstigt att det inte går när den hittade Apple TV så enkelt.
Behöver man i början ha en sladd från routern till expressen för att den ska hitta? Har tyvärr ingen sådan men får köpa isf.
Tilläggas bör att jag provade att koppla in expressen i nätverkssladden som normalt går mellan den stationära PCn och routern men expressen blinkade gult även då.
Går det att koppla en vanlig USB-sladd mellan en dator och expressen för att hitta nätverket första gången (har ingen sådan sladd heller iof).

Jag har provat att gå in på airport-verktyg i startmenyn i min PC (det programmet kom ju fram i samband med att jag körde installationsskivan)
Den börjar då automatiskt att söka efter airport-enhet men hittar fortfarande ingen.

Det finns en flik som heter basstation med underflikar som b.la. "lägg till trådlösa klienter", "manuell inställning" m.m. men allt detta inget av detta kommer jag åt alls.
Likadant fliken Inställningar är helt låst.
De enda 2 flikarna som finns något valbart under är Hjälp samt Arkiv.
Under Arkiv>Inställningar så hittar jag inte så mkt matnyttigt vad jag kan se.

Har ingen aning om hur jag ska komma vidare nu, tacksam för hjälp
Citera
2011-07-31, 11:24
Medlem
Cassandraas avatar
En ae är en router som Måste ställas in, i ditt fall att den ska vara en del av ett annat nätverk! Prova att nollställa den med en potatissticka och se om den dyker upp i airportverktyget, kan vara lite svårt ibland, vet dock inte varför. Sen ska den dyka upp och ställas in, en Apple tv tar enbart emot wifi, medan en ae ger ut, så du får välja att den ska vara kopplad till ditt befintliga nätverl
Citera
2011-07-31, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cassandraa
En ae är en router som Måste ställas in, i ditt fall att den ska vara en del av ett annat nätverk! Prova att nollställa den med en potatissticka och se om den dyker upp i airportverktyget, kan vara lite svårt ibland, vet dock inte varför.

Provat detta, den blinkar kraftigare gult under tiden jag håller potatisstickan mot knappen, när jag släpper så återgår den till att blinka gult i samma takt som tidigare.
Och när jag söker efter enheten airport-verktyg så hittar jag den inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Cassandraa
Sen ska den dyka upp och ställas in, en Apple tv tar enbart emot wifi, medan en ae ger ut, så du får välja att den ska vara kopplad till ditt befintliga nätverl

Jag tror som du att jag måste ställa in den på ngt sätt så att den bara är en spelare i ett annat nätverk, men frågan är hur jag ska kunna komma åt de inställningarna när jag inte hittar den på ngt sätt?

Ska jag försöka bearbeta routern eller det trådlösa nätverket innan på ngt sätt?
Citera
2011-07-31, 12:34
Medlem
Enskilds avatar
Det enklaste är att koppla in en nätverkskabel mellan din dator och AE. Då hittar setup-verktyget din AE automatiskt.
Citera
2011-07-31, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enskild
Det enklaste är att koppla in en nätverkskabel mellan din dator och AE. Då hittar setup-verktyget din AE automatiskt.

Är det så?
Jag har varit inne på den tanken.
Problemet är att jag inte har en extra nätverkskabel.
Det kan jag förstås köpa lite snabbt men problemet är också att det enbart finns ett uttag i datorn och det måste jag använda för att ha kabeln mellan datorn och routern.
Datorn är alltså inkopplad via kabel direkt till routern, inte trådlöst.

Som jag skrev tidigare så testade jag att dra ut kabeln från datorn och sätta den direkt i airporten istället för att ha en connection mellan routern och airport, det blinkade likadant som sist men jag kunde ju inte söka efter den i datorn eftersom datorn inte längre var ansluten till nätverket

Alla 3 måste vara uppe samtidigt antar jag? (dvs router, dator, airport).
Det jag tänkte var att man kanske kunde connecta datorn till airport via USB-kabel (eftersom att det finns lediga portar för det)?
Citera
2011-07-31, 15:31
Medlem
soers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savio9
Är det så?
Jag har varit inne på den tanken.
Problemet är att jag inte har en extra nätverkskabel.
Det kan jag förstås köpa lite snabbt men problemet är också att det enbart finns ett uttag i datorn och det måste jag använda för att ha kabeln mellan datorn och routern.
Datorn är alltså inkopplad via kabel direkt till routern, inte trådlöst.

Som jag skrev tidigare så testade jag att dra ut kabeln från datorn och sätta den direkt i airporten istället för att ha en connection mellan routern och airport, det blinkade likadant som sist men jag kunde ju inte söka efter den i datorn eftersom datorn inte längre var ansluten till nätverket

Alla 3 måste vara uppe samtidigt antar jag? (dvs router, dator, airport).
Det jag tänkte var att man kanske kunde connecta datorn till airport via USB-kabel (eftersom att det finns lediga portar för det)?

Du kopplar in AirPort Express med nätverkskabel till datorn, konfigurerar den till att vara del i ditt befintliga W-LAN, och kopplar sedan ur nätverkskabeln. Du måste inte vara ansluten till Internet med datorn medan du gör detta.

USB-porten på Airport Express är till för att ansluta en skrivare till nätverket.
Citera
2011-07-31, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soer
Du kopplar in AirPort Express med nätverkskabel till datorn, konfigurerar den till att vara del i ditt befintliga W-LAN, och kopplar sedan ur nätverkskabeln. Du måste inte vara ansluten till Internet med datorn medan du gör detta.

Härligt, så ska jag göra!
Det lilla problemet jag har nu är att nätverkssladden går igenom ett antal väggar innan den är framme vid routern så jag måste likförbannat få tag i en ny nätverkssladd att ha mellan airport och datorn.
Men det är lätt fixat, lånar en av en polare senare ikväll.

Men tills dess så tar jag gärna emot tips på hur mer exakt man gör för att konfigurera airporten till mitt befintliga W-lan.
Vart börjar jag någonstans? Hur kommer jag åt inställningarna i mitt W-lan på min PC?
Citera
2011-07-31, 16:36
Medlem
soers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savio9
Härligt, så ska jag göra!
Det lilla problemet jag har nu är att nätverkssladden går igenom ett antal väggar innan den är framme vid routern så jag måste likförbannat få tag i en ny nätverkssladd att ha mellan airport och datorn.
Men det är lätt fixat, lånar en av en polare senare ikväll.

Men tills dess så tar jag gärna emot tips på hur mer exakt man gör för att konfigurera airporten till mitt befintliga W-lan.
Vart börjar jag någonstans? Hur kommer jag åt inställningarna i mitt W-lan på min PC?

Eller så låter du nätverkskabeln sitta kvar i datorn, går dit där routern är, sätter AirPort Express i ett eluttag och kopplar in nätverkskabeln som kommer från datorn i AirPort Express istället för routern, går tillbaka till datorn och konfigurerar din AirPort Express, går tillbaka till routern och kopplar tillbaka nätverkskabeln till routern. Sen borde det fungera att sätta AirPort Express i vilket eluttag som helst (inom täckning från din router) och den blir direkt en del av det befintliga nätverket, förlänger det och kan fungera som brygga till skrivare eller högtalare.

Inställningarna i AirPort Express gör du i AirPort-verktyg, ett program som finns med på Mac men måste installeras på Windows. Du borde ha fått med CD-skiva med programmet. Kolla i manualen hur du gör för att sätta AirPort Express som brygga.

edit: Det allra enklaste är givetvis att du använder en dator med wifi för att konfigurera AirPort Express. Då slipper du allt krångel med kablar.
Senast redigerad av soer 2011-07-31 kl. 16:39.
Citera
2011-07-31, 22:07
Medlem
Hej igen!

Efter några timmars bök så är allt tillslut uppe och rullar.
Tack alla för hjälpen!
Citera
2012-10-02, 17:50
Medlem
tankermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soer
edit: Det allra enklaste är givetvis att du använder en dator med wifi för att konfigurera AirPort Express. Då slipper du allt krångel med kablar.

this!

Gick ju hur enkelt som helst bara man plockade upp laptopen!

Kudos!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in