• 1
  • 2
2011-08-03, 20:18
Medlem
Herr.Vakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaran
Om spelet ska vara till mac så får det för det första inte vara krävande, för det andra och skapa spel på Mac är riktigt jobbigt och tar mycket längre tid, sen ska vi inte snacka om hur mycket spelare du förlorar och du inte gör en version speparat till Windows, och att hålla på så är jobbigt om man vill spendera tid på att utveckla annat i spelet.

Jag behöver endast det här spelet till en krets på under 10 personer. Men du har en poäng då inte ens hälften har mac.

Citat:
Ursprungligen postat av Spargris1
Har du pengar?
Har du tid?
Bra sätt igång och hyr massa programmerare som alla andra gör som lyckas

1. Ja, det är dock en definitionsfråga. Till programmerare? Nej.
2. Ja, oändligt.

God ide med programmerare. Kanske skulle spara ihop.
Citera
2011-08-03, 21:11
Medlem
Jarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Vaken
Jag behöver endast det här spelet till en krets på under 10 personer. Men du har en poäng då inte ens hälften har mac.

1. Ja, det är dock en definitionsfråga. Till programmerare? Nej.
2. Ja, oändligt.

God ide med programmerare. Kanske skulle spara ihop.
vänta, du ska skapa ett drömspel, OCH troligen hyra programerare, OCH spendera tid, OCH bara göra det till 10 personer? är dess personer investerare eller bara några randoms? känns troligt att göra ett spel till 10 miljoner men 10 personer? wtf?
Citera
2011-08-03, 21:52
Medlem
Herr.Vakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaran
vänta, du ska skapa ett drömspel, OCH troligen hyra programerare, OCH spendera tid, OCH bara göra det till 10 personer? är dess personer investerare eller bara några randoms? känns troligt att göra ett spel till 10 miljoner men 10 personer? wtf?

Snarare så här. Jag vet om att det ligger ett intresse hos ett antal under dessa 10 personer. (jag höftade och hamnade way off, så det är egentligen mindre). Jag själv är även ett stort fan utav denna ide. Ser det som att jag stött på ett gäng som skulle uppskatta att åka till Australien lika mycket som jag. Så vi åker till Australien. För att åka dit krävs arbete. Det är inte bara jag som kommer att bidra eller har bidragit till utvecklingen av spelet.

Förstår dock inte helt vad det är du försöker mena. Du får det att låta som att du känner att du är bättre än vissa andra.
Senast redigerad av Herr.Vaken 2011-08-03 kl. 22:08.
Citera
2011-08-04, 03:05
Medlem
Börja lära dig lite c++ och kika sedan på Open GL eller Direct3D som grafikbibliotek.

Det finns naturligtvis halvfabrikat som t.ex. Unreal Engine eller Ogre o.s.v. men även de kräver naturligtvis också programmeringskunskaper.

Nätverkshantering är ett helvete om man inte använder något halvfabrikat för det (sitter själv och meckar ihop mitt system för det nu.)

Att hantera musklick och tangentinmatning är ganska enkelt via windows API. Jag vet inget om hur det är med Mac men gör till PC i stället. Är du motiverad så kan du ju fixa en halvrutten PC.

Ljud är nog inga problem, bara att köra några .wav-filer eller nåt.

Var beredd på att alla dina polare kommer jämföra ditt spel med det absolut senaste. Att du jobbat heltid utan betalt i tre år kommer de att totalt skita i, de kommer endå tycka att det är asdassigt.

Du själv jämför dig ju redan med C&C vilket är ett legendariskt spel. Inga luffare som har gjort det i ett garage i ghettot lixom.

Börja med C++. Du kan ju göra gubben som ett "X" i textläge och styra runt honom på det sättet.
Citera
2011-08-04, 12:17
Medlem
Rhonxs avatar
Alltså inte för att sänka ditt självförttroende men detta är ett jätteprojekt, Du nänmde CC som exempel , kan du gissa hur lång tid det tog , Ungefär ett halvår för de spelutvecklare som håll på det där på 90 talet, Även om tekniken har utvecklats så är det ju samma utvecklingprocess.Du får också ha i åttankde att de hade ett gäng programmerare. Men jag tycker att om du brinner för denna idèn ska du absolut köra på den Ingenting är ju omöjligt som Gunde säger. Börja med att kolla gudier och läsa igenom grunderna på de programeringsspråk du kommer änvända. Sedan så skiter du i layouten det första och sattsar på att få spelet funktiondugligt , att spelet fattar att du klickar framåt , summonar gubbar etc. Om du vill ha en lättare utmaning först så prova gör den i flash. Mycket mindre jobb och du får lite erfarenhet
Citera
2011-08-04, 15:50
Medlem
Herr.Vakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rhonx
Alltså inte för att sänka ditt självförttroende men detta är ett jätteprojekt, Du nänmde CC som exempel , kan du gissa hur lång tid det tog , Ungefär ett halvår för de spelutvecklare som håll på det där på 90 talet, Även om tekniken har utvecklats så är det ju samma utvecklingprocess.Du får också ha i åttankde att de hade ett gäng programmerare. Men jag tycker att om du brinner för denna idèn ska du absolut köra på den Ingenting är ju omöjligt som Gunde säger. Börja med att kolla gudier och läsa igenom grunderna på de programeringsspråk du kommer änvända. Sedan så skiter du i layouten det första och sattsar på att få spelet funktiondugligt , att spelet fattar att du klickar framåt , summonar gubbar etc. Om du vill ha en lättare utmaning först så prova gör den i flash. Mycket mindre jobb och du får lite erfarenhet

Jo, ja. JAg insåg det. Jag håller på att lära mig hur man programmerar en rund boll att gå runt genom att klicka. Och att få den att krocka med omgivningen. Väldigt enkelt, men när jag lärt mig det så känns det som att jag kan programmera flera gubbar och göra det hela lite större. BIt för bit.
Citera
2011-08-04, 17:22
Medlem
Gött att du inte ger upp tycker jag!

Som sagts tidigare - C&C är ett enormt projekt för en ensam programmerare. Det var ett enormt projekt för ett helt team som jobbade heltid på det också. Det sista man skall titta på är grafiken, då det egentligen bara är att slänga på nya bilder för att göra det snyggt. Det svåra i C&C är motorn bakom, men det börjar du nog förstå nu när du börjar pilla med dina bollar och kollisionshantering.

Kör hårt, även om det inte kanske kommer upp i C&C-nivå så är ändå programmering jävligt givande och roligt, och dessutom nyttigt att öva på.
Citera
2011-08-10, 02:22
Medlem
Ajaxxs avatar
www.unity3d.com
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto