2011-08-10, 11:02
Bannlyst
I P1 morgon idag ifrågasattes Peter Malmqvist av Leif GW Persson. Bakgrunden är att Peter Malmqvist spått en 20% uppgång på börsen året 2011, och vi ser hittills en 20% nedgång, det är ju bara en diskrepans på 40%-enheter.

Det var tydligen ett känslig fråga för Peter Malmqvist, jag har personligen svårt för den typen av resonemang som han för, där man bedömmer börsen utifrån börsen "Den har alltid gått upp, därför måste den gå upp igen..." och när han sedan följer upp detta med en medverkan i radioprogrammet "Plånboken", och säger sammma sak där, och gör precis samma sak som GW kritiserar honom för, nämligen i ett slags egenintresse (varför annars?) säger till människor att det är idiotiskt att inte investera i aktier.

Att han sedan vill skylla detta på krisen i Japan blir bara löjligt.

Bara om man frikopplar börsen/marknaden från vad som faktiskt händer i världen kan man garantera den uppgång han och andra pratar om, och det är ingen som, i en värld full av bubblor, säger/tänker att det kanske är på den här nivån, eller ännu lägre, som börsen faktiskt ska vara, att dom nedgångar vi ser är en anpassning till faktiska omständigheter, någon som gör bedömningar av börsen bör rimligtvis ha det i åtanke, och jag tror att Peter Malmqvists nästan religiösa tilltro till "börsen" kommer slå honom på fingrarna, hårt.

Fel? Rätt? (Jag tror inte att jag behöver ställa några frågor, ni brukar vara så bra på att påpeka när jag har fel)
Går det att spå utveckling på börsen

Radioprogrammet "Plånboken" (jag hittade ingen direktlänk till programmet)
Citera
2011-08-10, 11:27
Medlem
Argrashs avatar
Tycker Peter har fått ta obefogat mycket skit, så vitt jag vet så har alla så kallade experter förutspått en uppgång på mellan 15-20% bara i börsrådet på DI har Simon Blecker, Maria Malmqvist, Ragnhild Wiborg, Pär Andersson, Caroline Forsberg med flera siat om en uppgång på mellan 15-20% ett flertal gånger den sistnämnda har dock varit lite mer defensiv och påpekat dom olika geopolitska problemen runt om i världen som skulle kunna ställa till det. Peter däremot har utalat sig en gång.
Citera
2011-08-10, 11:55
Bannlyst
Det är möjligt att han på ett orättvist sätt har fått klä skott för en hel bransch, det gör ju egentligen situationen ännu allvarligare.
Jag tyckte att det var "roligt" att han nästan sitter med gråten i halsen och berättar hur duktig han varit hittills, vilket kan vara sant eller inte, jag vet faktiskt inte, men "sjukdomsinsikten" är ju obefintlig när man inte överhuvudtaget kan se att det faktiskt kan gå käpprätt åt helvete, han tar ju inget ansvar för spararnas pengar.

Människor som pratar om tillväxtbranscher idag har överhuvudtaget ingen aning om vad dom pratar om idag, vi har absolut ingenting som driver ekonomin.
Vi har förvisso u-länder, som skulle kunna ge oss den effekten, men dom har inga pengar, och det är ju orimligt att dom ska göra samma sak som "vi", låna pengar av oss, för att köpa våra produkter.
Citera
2011-08-10, 14:54
Medlem
Om någon verkligen kunde förutspå börsen korrekt, så skulle de väl knappast jobba som analytiker etc. Det vore ju bara att investera och dra sig tillbaka och leva gott på vinsterna.
Men vem kan förutse tsunamis, jordbävningar, 9-11 och allt annat kaotiskt som kan och kommer att ske, 12 månader i förväg? Börsen styrs bara av ett flockbeteende.
Citera
2011-08-10, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Argrash
Tycker Peter har fått ta obefogat mycket skit, så vitt jag vet så har alla så kallade experter förutspått en uppgång på mellan 15-20% bara i börsrådet på DI har Simon Blecker, Maria Malmqvist, Ragnhild Wiborg, Pär Andersson, Caroline Forsberg med flera siat om en uppgång på mellan 15-20% ett flertal gånger den sistnämnda har dock varit lite mer defensiv och påpekat dom olika geopolitska problemen runt om i världen som skulle kunna ställa till det. Peter däremot har utalat sig en gång.

Fel, han har kört på i över fem år nu och har fungerat utmärkt som kontraindikator. Har man följt honom länge så blir det pinsamt uppenbart hur dåligt förankrad han är i verkligheten.
Citera
2011-08-10, 15:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Om någon verkligen kunde förutspå börsen korrekt, så skulle de väl knappast jobba som analytiker etc. Det vore ju bara att investera och dra sig tillbaka och leva gott på vinsterna.
Men vem kan förutse tsunamis, jordbävningar, 9-11 och allt annat kaotiskt som kan och kommer att ske, 12 månader i förväg? Börsen styrs bara av ett flockbeteende.

Jag kan, jag kan förutspå att dom alltid kommer hända, och att då exkludera den typen av händelser blir lite som...ja, då får man säga direkt att det man gör är värdelöst.

Det är ju just det, börsen är ett flockbeteende, så, det vi kan säga, nu när vi med hjälp av internet kan se det flockbeteendet, är att börsen spelat ut sin roll, att säga att börsen alltid går upp, som han gör, så har man också sagt att det överhuvudtaget inte handlar om faktisk produktion, faktiska vinster...det kan så att säga inte vara både ock.
Citera
2020-03-13, 01:16
Medlem
Trådbump.

Peter Malmqvist tjänar sitt levebröd på kunders handel oavsett om det går upp eller ner.
Sitter folk stilla i båten så får han ingen mat.
Citera
2020-09-26, 09:21
Bannlyst
Peter Malmqvist är även för mig en kontraindikator.

Så nu när stockholms-börsen återhämtat sig efter Corona och är 4% upp på årsbasis - tack vare all ny inflation, spår Malmqvist nytt ras nu i höst

så det lär väl inte komma. Jag har blivit bränd av Malmqvists prognoser en gång, 2008, och vill inte upprepa det misstaget.
Citera
2024-12-26, 11:01
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Peter Malmqvist är även för mig en kontraindikator.

Så nu när stockholms-börsen återhämtat sig efter Corona och är 4% upp på årsbasis - tack vare all ny inflation, spår Malmqvist nytt ras nu i höst

så det lär väl inte komma. Jag har blivit bränd av Malmqvists prognoser en gång, 2008, och vill inte upprepa det misstaget.

Malmqvist är helt värdelös, han spår alltid en krash nästa år, så även inför 2025.
Att han ens får utrymme i media är ett mysterium.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in