2011-08-28, 21:05
Medlem
Hej!

Hoppas jag kan få svar på min fråga i en väldigt strulig situation.
Mina föräldrar skiljde sig för ca 10år sedan och har efter det varit i ständiga bråk angående pengar.
Min mor tycker hon ska ha mer pengar vid skilsmässan och min far tycker givetvis inte det.
Min far startade ett företag som han haft i ca 20år som jag själv jobbar i och har gjort i 8år.
Han sade för x antal år sedan att han skulle göra mig till delägare men jag tror han bara gett mig fullmakt. Så min enkla fråga är hur kollar jag upp fall jag är delägare och innehar några aktier?
Vad jag kan se via allabolag.se så sitter jag inte med i styrelsen. Hur är det med delägarskap om någonting går snett?

Tacksam för svar!
Citera
2011-08-28, 21:42
Medlem
sven33s avatar
Tro mig, om du var delägare så skulle du ha märkt det .

/ sven33
Citera
2011-08-28, 21:56
Medlem
OK men går det på något sett att kolla upp om man är involverad i företaget?
Har jag några skyldigheter om jag äger 49%? Han äger ju 51% så jag har inget att säga till om isf?
Citera
2011-08-28, 22:01
Medlem
sven33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chefcalle
OK men går det på något sett att kolla upp om man är involverad i företaget?
Har jag några skyldigheter om jag äger 49%? Han äger ju 51% så jag har inget att säga till om isf?

Är det ett aktiebolag vi pratar om? Hursomhelst så vågar jag påstå att du inte har några befattningar i företaget och du är inte heller delägare. Om du var delägare skulle du ha fått papper på detta och din far är också skyldig att kalla dig till bolagsstämman.
Citera
2011-08-29, 00:40
Medlem
Du borde väl kunna se det om du loggar in på verksamt.se. Där kan man väl se alla bolag som man har något med att göra.
Citera
2011-08-29, 08:32
Medlem
jimguss avatar
Du har inga direkta risker att oroa dig för. Det går inte att bli invald i en styrelse utan sin egen vetskap. Om din pappa skulle ge dig aktier i gåva blir det lite svårare att märka detta i och med att aktier i ej noterade bolag inte registeras någonstans förutom på aktiebrevet. Detta innebär dock inga risker eftersom du som aktieägare inte riskerar något förutom ditt satsade kapital. Och eftersom du inte har satsat något kapital riskerar du inte heller något.
Citera
2011-08-29, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jimgus
Du har inga direkta risker att oroa dig för. Det går inte att bli invald i en styrelse utan sin egen vetskap. Om din pappa skulle ge dig aktier i gåva blir det lite svårare att märka detta i och med att aktier i ej noterade bolag inte registeras någonstans förutom på aktiebrevet. Detta innebär dock inga risker eftersom du som aktieägare inte riskerar något förutom ditt satsade kapital. Och eftersom du inte har satsat något kapital riskerar du inte heller något.
Ja, det är helt rätt.
Men det är väl bara att fråga honom?
Som delägare har du enligt lag rätt att få se aktiebrevet(förteckning över alla aktieägare och vilka aktier de äger) så be honom att via det.
Citera
2011-08-29, 21:01
Medlem
Det är ju det att jag skrev på ett papper där det stod att jag hade 49% av aktierna och han 51% och att jag även satt med i styrelsen som supleant. Kollar jag tex på ratsit.se så står det att jag inte har några bolagsengangemang och kollar jag på allabolag.se så står jag inte med i styrelsen på företaget.

Det är en liten besvärlig situation jag sitter i så jag undviker helst min far, det var mest därför jag undrade fall man kunde kolla upp nånstans om jag hade aktier i företaget för jag undviker helst allt som har med honom att göra. Så vad som helst kan hända med företaget utan att jag råkar illa ut? Konkurs, skattebrott ja vad som helst?
Citera
2011-08-30, 00:20
Medlem
Citat:
Det är ju det att jag skrev på ett papper där det stod att jag hade 49% av aktierna och han 51% och att jag även satt med i styrelsen som supleant. Kollar jag tex på ratsit.se så står det att jag inte har några bolagsengangemang och kollar jag på allabolag.se så står jag inte med i styrelsen på företaget.

Det är en liten besvärlig situation jag sitter i så jag undviker helst min far, det var mest därför jag undrade fall man kunde kolla upp nånstans om jag hade aktier i företaget för jag undviker helst allt som har med honom att göra. Så vad som helst kan hända med företaget utan att jag råkar illa ut? Konkurs, skattebrott ja vad som helst?
Så länge du inte är delaktig i eventuella brott, alternativt att du vet om den eller bör veta om dem, utan att göra något så är det lugnt.

Vad som gäller är ju svårt att veta om man inte vet vad som står på pappret, men det bör ju vara ett avtal som ska gälla.

Hur kommer det sig att du driver ett företag ihop med din pappa som du har en så dålig relation till?
Citera
2011-09-04, 14:02
Medlem
Draken22s avatar
Ägare och styrelse är två skilda saker.
Bara för att man är ägare behöver man inte sitta med i styrelsen och tvärtom.

Vem som sitter med i styrelsen kan du se på allabolag.se eller ringa bolagsverket och kolla. Vem som är ägare ska, vid aktiebolag, anges till skatteverket och man har då alltså tillgång till bolaget via verksamt.se

Har du inte tillgång där är du inte angiven som ägare hos skatteverket. Det behöver dock inte betyda att du inte är införd i aktieboken. Är man införd i aktieboken är man ägare. Många småföretagare missar dock att ändra detta hos skatteverket.

Vem som är ägare till bolaget ska synas på alla stämmoprotokoll (man ska även bli kallad till stämmor) där det ska framgå vem som har hur mycket aktier och hur många som var närvarande på stämman, i aktieboken och hos skatteverket.
Citera
2011-11-08, 17:05
Medlem
tråden kan raderas
Citera
2011-11-08, 17:26
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
tråden kan raderas
Hur blev det nu då? Fick du någon ordning på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in