Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-05-08, 09:05
  #15205
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parallax
Tittade nyss in på bloggen, Terje ger sig in i troféjaktdebatten, inget konstigt med det och jag håller med honom i delar men fetade stycket tyckte jag var riktigt kul:

"Jag är själv ingen jägare, men känner många som är det. Har även ett antal jägare som är goda vänner. Vänner som jag många gånger diskuterat jakt med. Jag förstår dessa, då mina vänner är goda djurvänner men samtidigt är jägare. De är engagerade i djurens bästa, men jagar själva och dödar djuren – ungefär med samma infallsvinkel som ett rovdjur dödar sina bytesdjur. Jakt är naturligt, jakt behöver finnas för att ekosystemen ska kunna fungera på bästa möjliga sätt.

Men jakt behövs inte om man ser det som ett nöje. Att få en trofé, att få en kick i själva dödandet. Men mest av allt; att man inte kan se att Sverige behöver större bestånd av våra stora rovdjur för att naturen mer ska vara i balans. Att hata varg har inget med jakt att göra – det handlar om att hata. En varg hatar ju inte älgen som dödas, älgen är mat som behövs för vargens överlevnad. Men också för att kunna skapa balans; för många älgar skulle skapa obalans i naturen, stora betesskador som skulle påverka hela ekosystemet. Därför behövs vargen, därför behövs även jägaren.

Jägare som kan acceptera att man är en del av ett ekosystem i balans.

Troféjakt handlar om pengar och kickar. Något jag aldrig kommer förstå. Ungefär som vissa naturfotografer som jagar bildtroféer på sällsynta och skygga djur för att få kunna imponera. Och kanske tjäna en bra slant.

Jakt ska inte handla om troféer, det ska handla om mat – och balans i ekosystemet.

Tyvärr är det sällan naturfotografer gör något större väsen i jaktdebatten. Varför har jag aldrig förstått, då naturfotograferna borde stå på naturens sida, på ideella villkor med ett ekosystem i balans. Att värna om en livskraftig vargstam i Sverige, att kritisera troféjakten som något fullkomligt onaturligt – och helt i obalans med naturen.

Därför vill jag rikta ett stort tack till naturfotografen Björn Persson i senaste avsnittet av Mötet på SVT. Han hade argumenten, han hade frågorna och en undran som nog många känt en lång tid. Men som ingen vågat ta upp mot den mäktiga jägarkåren. Jägaren kritiserade Björn med argument som vändes tillbaka till jägaren. Jägaren vacklade under de argument som Björn hade, som jag tycker flera borde få komma med.

Direkt i media inför en stor publik."

Var det inte just trofé jakt storrökaren och bidragstagaren själv sysslade med? Jakten på pengar, berömmelse, beundran?
Jakten på att få fota fler halvnakna kvinnor än Malin på någon halvrutten fälld gran, fälld precis som ett visst dött utplacerat djur. Trofe’n och jakten på berömmelse, beundran och pengar.
Han är fan i mig ej färdigbehandlad, fullblodspsykopaten Terja.
__________________
Senast redigerad av john-oskar 2021-05-08 kl. 09:07.
Citera
2021-05-08, 13:40
  #15206
Medlem
Parallaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av john-oskar
Var det inte just trofé jakt storrökaren och bidragstagaren själv sysslade med? Jakten på pengar, berömmelse, beundran?
Jakten på att få fota fler halvnakna kvinnor än Malin på någon halvrutten fälld gran, fälld precis som ett visst dött utplacerat djur. Trofe’n och jakten på berömmelse, beundran och pengar.
Han är fan i mig ej färdigbehandlad, fullblodspsykopaten Terja.

Japp, exakt det jag avsåg, han körde fullbokade kurser och fick priser men det räckte inte utan var tvungen att fejka lodjursbilder mm
Citera
2021-05-08, 15:30
  #15207
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parallax
Japp, exakt det jag avsåg, han körde fullbokade kurser och fick priser men det räckte inte utan var tvungen att fejka lodjursbilder mm

Tack då är vi överens. Men fullbokade kurser är lite av en överdrift. Det var ju inte så att Terje erbjöd 20 platser och sen fullt.
Om jag minns rätt var det väl som max ett par stycken åt gången. Förutom någon föreläsning som lockade lite fler. Terje får nog fortsätta gå 50 m till Coop och köpa sina cigg för mynten i fickan, för något sedelfack kommer han ej behöva innan han går i pension, tills Coop nu stänger för gott och flytten blivit definitiv, sen blir det längre.
Fö, undra om det blir några fler ”kåta” bilder på den magrade sambon nu när värmen är påväg?
__________________
Senast redigerad av john-oskar 2021-05-08 kl. 15:34.
Citera
2021-11-18, 17:46
  #15208
Medlem
Venators avatar
Jag vill minnas att någon efterfrågade diplomet Årets Medieorm 2011 som tilldelades "Flashbackgrävarna" för detta avslöjande. Hittade den precis på en hårddisk så här är den.

https://docdro.id/kBQSQJF

Redan tio år sedan, tiden går skrämmande fort...
Citera
2023-02-07, 07:20
  #15209
Medlem
Vad gör Terje nuförtiden? Hur försörjer han sig? Är han fortfarande gift? Blir han fortfarande anlitad för att föreläsa och hålla kurser?

Kollade nu på hans photoshopade bilder och att ingen tidigare har sett hur dåligt inklippta djuren är blir för mig ett mysterium. Ser ju ut som något ett barn gjort med noll kunskap i bildredigering
Citera
2023-03-16, 21:17
  #15210
Medlem
orrtupps avatar
Det måste kännas bittert för Terje att hans nemesis Gunnar Glöerssens filmer på lodjur nu ingår i BBC-storsatsning på svensk natur.

Jägaren som i sin krönika klädde av Terjes lodjursbilder får nu internationell credd för sina filmer av just lodjur 🙂
Citera
2024-05-21, 14:53
  #15211
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honkan
Jag har haft nöjet att vara med terje ute i naturen! och har gått kurser för honom! dessutom känner jag honom genom Naturfotograferna/N och det finns inte i denna världen att han skulle ens tänka tanken att klona in ett element i en bild som inte finns där från början!, hela denna historien är löjeväckande! om man varit med om hur terje närmar sig natur och djur är det mer förvånande att lodjuren inte sitter i en ring runt honom!. Han har arbetat med det här projektet i över tio månader från så gott som gryning till skymning! det här är trams!, dessutom välkomnar han alla som vill att titta igenom hans arkiv med orginalbildfiler!. Skulle en sådan fotograf som terje göra det han är anklagad för så skulle han lika gärna kunna slänga sin utrustning i sjön och börja knyppla eller nått istället! för han skulle inte få ett jobb efter det!, blir förbannad! seriöst!.
Liten bump nu men, såna här inlägg är ju oerhört festliga att läsa i efterhand. Precis som i "Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"-tråden så är det just inläggen från trådens begynnelse som är de roligaste. Att det gått 13 år sen grävet är helt sjukt.
Citera
2024-05-29, 20:57
  #15212
Medlem
Ser ut som han har lastet opp både nye og gamle bilder på foto.no i det siste.
https://fokus.foto.no/bildekritikk?brukerid=12049
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in