2011-08-31, 22:01
Medlem
Sökte i forumet så gott jag kunde men hittade inte svaret på mina frågor så skapar ett nytt ämne.

Sådärja, Tjena. Nu är det så att jag har en kanonidé (lite av en uppfinning) som jag förmodligen kommer kunna skapa intresse hos en stor grupp människor med. Jag har nu lite frågor och funderingar ang. detta eftersom jag varken är en affärsman eller en person som har känsla för eget företag.

Fråga 1: Jag behöver någon som kan investera i min produkt. Jag vill redovisa min idé för någon person men vart ska jag vända mig? Vem ska jag ta kontakt med?
Kom gärna med tips om hur jag ska formulera mig också om jag får chansen att informera någon om min produkt :-)

Fråga 2: Min idé (som jag hoppas på) ska bli en storsäljare. Jag vet exakt vilka jag ska försöka få med mig som vill sälja min produkt. Men hur ska jag få dem att vilja sälja min produkt? Ska jag köra låga priser men då måste dem göra ett stort inköp av denna vara, eller ska jag ha mitt tänkta pris och dem får köpa in så mycket dem själv vill utan att jag kommer med riktlinjer?

Fråga 3: Hur ska en person som mig i min sits agera? Bestämd? Försiktig? Lätt att övertala? Rakt på sak? osv osv

Fråga 4: Jag behöver mindre maskiner som kan framställa min produkt. Kan också informera att den kommer vara i fast material som exempelvis Plast och/eller metall. vart vänder jag mig om jag vill ha hjälp att skapa en maskin som i sin tur skapar min produkt?

ALLA Tips och förslag är välkomna, enkla som avancerade, stora som små, positiva som negativa.
All hjälp är uppskattat :-)

Tack på förhand // Spliffen89
Citera
2011-08-31, 22:34
Bannlyst
vad har du för produkt?
Citera
2011-08-31, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jallajallahataalla
vad har du för produkt?

Det kan jag ju inte berätta eftersom jag förhoppningsvis kan patentera den i framtiden
Citera
2011-09-01, 00:25
Medlem
användarnmnets avatar
Kan du berätta vad du tror det skulle kosta att tillverka produkten? Jag har en del pengar som jag inte vet vad jag ska göra med. Kan vara intresserad.
Citera
2011-09-01, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av användarnmnet
Kan du berätta vad du tror det skulle kosta att tillverka produkten? Jag har en del pengar som jag inte vet vad jag ska göra med. Kan vara intresserad.

Om du nu är seriös så släng iväg ett pm och förklara lite mer utförligt.
Citera
2011-11-04, 09:24
Bannlyst
Har en ide och vet att det fanns en sida där man sökte investerare.
Vad heter sidan? Den var svensk?
Citera
2011-11-04, 09:49
Medlem
Du har så många helt allmänna frågor, att det är uppenbart att du skulle ha en stor nytta av en kurs i Starta Eget. Att hitta en investerare synes ju vara enbart en av dina bekymmer.
Kontakta närmaste Nyföretagarcentrum och be om ett samtal med deras konsult. där får du många goda råd. Gå en av deras kurser också...

Bra om du går denna kurs INNAN du pratar med en investerare. Det ger en mycket mera seriös intryck om det är tydligt att du vet vad du pratar om.
Om investeraren inte är synnerligen välvillig, kommer han antingen att vända ryggen, eller blåsa dig.
I allra bästa fall, om han är synnerligen välvillig, kommer han också att ta betalt för sin expertkunskap och sin praktiska hjälp. DU kommer med idén, men han måste ju komma med allt annat.
Citera
2011-11-04, 19:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gbgzer
Har en ide och vet att det fanns en sida där man sökte investerare.
Vad heter sidan? Den var svensk?
Jag bumpar denna frågan.
Någon som vet namnet på sidan?
Citera
2011-11-04, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
Du har så många helt allmänna frågor, att det är uppenbart att du skulle ha en stor nytta av en kurs i Starta Eget. Att hitta en investerare synes ju vara enbart en av dina bekymmer.
Kontakta närmaste Nyföretagarcentrum och be om ett samtal med deras konsult. där får du många goda råd. Gå en av deras kurser också...

Bra om du går denna kurs INNAN du pratar med en investerare. Det ger en mycket mera seriös intryck om det är tydligt att du vet vad du pratar om.
Om investeraren inte är synnerligen välvillig, kommer han antingen att vända ryggen, eller blåsa dig.
I allra bästa fall, om han är synnerligen välvillig, kommer han också att ta betalt för sin expertkunskap och sin praktiska hjälp. DU kommer med idén, men han måste ju komma med allt annat.

Mycket bra svar det där!

Du bör börja med att sätta dig och skriva ner:
En sammanfattning av hur produkten ska se ut och fungera.
Skisser på "uppfinningen".
Genom vilka kanaler du ska sälja produkten (via återförsäljare, direkt till privatpersoner etc.). Du kanske tycker det är självklart redan nu, men tänkt över alternativen några varv till.

Gå med den här infon till företagarcentrum eller liknande som finns på orten, finns säkert länkat på kommunhemsidan eller så. Presentera idén för dem och var beredd på att få frågor och synpunkter om en hel massa saker du aldrig tänkt på. Gå hem och fila vidare på idén och gå helst någon form av starta eget-kurs parallellt med det om du har tid.
Citera
2011-11-05, 15:19
Medlem
Tack för alla svar, jag har gjort en ganska utförlig presentation av min produkt, jag har också skissat och gjort upp budgets etc.

Allt är i stora drag klart. nu ska den bara finslipas och göra den ännu mer utförlig.. Men grovjobbet är klart!

Återigen tack för eran hjälp!
Citera
2011-11-08, 17:32
Medlem
ronyns avatar
Kul! Glöm inte att posta lite om hur det går sen och lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in