2011-09-02, 12:31
Medlem
TheSituations avatar
Synd att det ej finns ngon trd fr snabba frgor s att man slipper skapa en ny trd om det inte finns ngon liknande.

Nja.

Jag har en vgg i mitt vardagsrum, vggen tcks till 3/4 av fnster samt utgng till balkong. Kvar r cirka 1-1 & 1/2 meter "vgg". Hur arrangerar jag gardiner? Det ser urbota dumt ut att stt upp endast en (1) gardinlnga. Men andra sidan s skulle den andra lngan hamna mitt i drren som leder ut p balkongen.

Hur gr jag?

Jag har ett till fnster i rummet. Det r endast ett fnster.
Citera
2011-09-02, 12:40
Medlem
Eftersom jag r trg och inte fattar din beskrivning till 100% s tnkte jag fresl att det vore enklare att komma med tips om du laddade upp ett foto p vggen s att man enklare kan tipsa osv.

Men sen kom jag p att jag r en heterosexuell karl som genetiskt sett inte ska kunna bry sig om gardiner...

Men har jag nd anstrngt mig och skriva massa dravel s mste jag ju ge det ett frsk.

I egenskap av att vara karl s kan jag ju inget om vad gardiner heter. Men borde det inte funka med den typen som gr lngs hela taket och bara hnger ner lite grann? Jmfrt med tv lakan som hnger i vardera nde av vggen. Draperi? Sjukt okunnig p termer som sagt

Det r fan ett ren mirakel att jag har gardiner i alla fnster hemma hos mig...
Citera
2011-09-02, 13:56
Medlem
ja hade krt p en lamellgardin istllet
Citera
2011-09-02, 17:23
Medlem
Snurrens avatar
En stng lngs hela vggen, och sedan ett par gardiner med ljetter. ljetterna gr att man ltt kan "maka ihop" gardinlngden. Se till att placera stngen hgt upp s frstorar du rummet. Posta grna en bild.

Frr var det ju vanligt med bara en kappa, och det funkar ju bra, men knns lite ... omodernt. Om du dock hittar ngot riktigt snygg tyg som du kan tnka dig att ha till gardinkappa s vljer du att ha en lngd mot vggen dr det inte r ngot fnster, och sedan fr tyget fortstta i form av en ca 40 cm hg kappa, med 100% rynkning (d v s tyget ska vara dubbelt s lngt som gardinstngen. 4-fingerkrokar eller 2-fingerkrokar blir snygg rynkning.
Citera
2011-09-02, 19:11
Medlem
TheSituations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
En stng lngs hela vggen, och sedan ett par gardiner med ljetter. ljetterna gr att man ltt kan "maka ihop" gardinlngden. Se till att placera stngen hgt upp s frstorar du rummet. Posta grna en bild.

Frr var det ju vanligt med bara en kappa, och det funkar ju bra, men knns lite ... omodernt. Om du dock hittar ngot riktigt snygg tyg som du kan tnka dig att ha till gardinkappa s vljer du att ha en lngd mot vggen dr det inte r ngot fnster, och sedan fr tyget fortstta i form av en ca 40 cm hg kappa, med 100% rynkning (d v s tyget ska vara dubbelt s lngt som gardinstngen. 4-fingerkrokar eller 2-fingerkrokar blir snygg rynkning.

Jag frstr inte riktigt hur du menar med ljetterna. Ska jag tcka mina fnster med gardiner? Eftersom att drren gr int s kan jag inte ha en gardin dr, har dessutom den drren ppen fr det mesta. Ser det inte lite tokigt ut med en gardin mitt i fnstren, som dessutom kommer att tcka blommorna jag har har i fnstret.

verst i rummet som i bilden r markerat med lite svart upp- och nedtill r en.. anordning som strcker sig lngs hela den vggen och dljer en upphngningsanordning fr gardin. En metallnga i vilka ngra "nypor" kan rulla och nypa upp det man vill stta upp. Har inte bott hr lnge s vet inte om det r det ultimata eller om jag ska montera upp stnger istllet. Tycker att gardiner r trevliga. Till den andra vggen d, som r betydligt lngre (6.5 m) och har ett fnster, ska det finnas gardiner dr? Kan man ha ett fnster utan gardin? Hur skulle det se ut?
Citera
2011-09-02, 19:35
Medlem
Snurrens avatar
Gardinlngder med ljetter kan man kpa frdiggjorda. ljetter r stora ringar i metall som man trr p stngen. Men i det hr fallet verkar det som om du har en sk kornish, d r inte ljettgardiner rtt.

Inte menar jag att du ska tcka hela fnstret, vet du inte vad gardinkappa r? Den gr lngs med stngen och r antingen trdd p gardinstng med hjlp av en sydd kanal, eller fst med nypor, som nr man har en kornish. Den hnger bara ner ngra decimeter i fnstrets verkant. Det brukar inte vara ngot strre problem med en balkongdrr som ppans int, tyget blir bara lite solkigt dr i lngden av att ofta komma t balkongdrrens verkant.

Det andra fnstret br ha gardiner i samma tyg, men dr kanske det funkar bst med tv lngder (ner till golvet)

http://www.dn.se/bostad/del-10-fonstret
Citera
2012-07-10, 17:54
Medlem
bees avatar
mitt senaste gardin meck..

3 stngar vill du ha ocks.

http://crystalise.tw/?p=931

ganksa enkelt.

Lagret nrmast fnstret, tunnt tyg, glm inte att sy in ngra tyngder i nederkanten s det hnger ner sltt.

mellan lagret bara ett par vanliga gardinern, mitt fnster r 140cm. varje gardin gjorde jag, 150cm lnga, s att det kan rynka sig.

yttersta lagret Kappan. gjorde jag 150cm lng.

Strsta problemet jag har nu r att hitta ett par gardinstngsvinkeljrn som pallar 20kg+ det vger.
Dem jag hitta p jysk gr ju av i skarven hela tiden. Fr vl dra till ntt byggvaruhus och skaffa tuffare grejjer =(
Senast redigerad av bee 2012-07-10 kl. 17:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in