Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-09-16, 23:18
Bannlyst
Tjoho bilen startade bra 2gr sen drog jag av snöret

Tyckte dragstart var bögigt så jag monterade den dragstartsanordningen och ficksade fram hylsor förlängare osv så jag kan starta med min Makita (skruvdragare)

Första försöket så tände den några gånger andra försöket dagen efter med fullladdad glödstiftsklämma HELT död?

Kan glödstiftet gå sönder (klart det kan) är det vanligt? Ska plocka bort det någon dag och kolla....
Senast redigerad av Burningice 2011-09-16 kl. 23:20.
Citera
2011-11-27, 11:48
Medlem
Tuvtramps avatar
Hur många volt & miliampere är adapterna/laddarna till de batteridrivna glödstartarna på egentligen? har slarvat bort min och tänkte ta någon annan snarlig gammal adapter här hemma och bygga om
Citera
2011-11-27, 15:10
Medlem
gadzooxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuvtramp
Hur många volt & miliampere är adapterna/laddarna till de batteridrivna glödstartarna på egentligen?
Det beror helt på vilka accar som sitter i glowstartern. Skruva upp och kolla.

Citat:
har slarvat bort min och tänkte ta någon annan snarlig gammal adapter här hemma och bygga om
Det låter inte så smart. Din gamla adapter var förmodligen inte bara en adapter utan en laddare med logik för att kunna känna av laddbehovet och avbryta laddningen när den var klar, vilket ökar livslängden på accarna.

NiMH-accar går dock att ladda med vanlig nätadapter, om man räknar lite på det först. Spänningen skall vara något högre än acc-packets egenspänning (seriekopplat) och strömmen bör begränsas till max 1C (dvs 1 gånger accens kapacitet), laddningstiden bör då bli dryga timmen. Laddar du så hårt bör du definitivt ha en riktig laddare med delta peak-avkänning, dvs att den avbryter laddningen när accen är fulladdad. Det är dock inte helt bra för accarna att snabbladda dem så hårt, bättre att dra ner strömmen till, säg, 0.1-0.2 C och ladda längre tid (uppemot 15 timmar vid 0.1C). Var noga med att inte överladda dem, och håll koll på accarnas temperatur under laddningen, de bör inte bli varmare än ~50 grader.

Sitter det däremot LiPO-accar i din glowstarter, så hoppas jag för din skull att du fort som attan lägger ner varenda liten tanke du har på att försöka ladda dem på annat sätt än med en riktig LiPO-laddare. Såvida du inte vill bränna ner ditt hus, dvs...
Senast redigerad av gadzoox 2011-11-27 kl. 15:16.
Citera
2011-11-27, 18:01
Medlem
Tuvtramps avatar
Hm? tog en vanlig laddare till AA & AAA batterier och kopplade till "startaren" det stod 1.2V 1800mA på batteriet så tyckte det kändes tillräckligt snarlikt. Då får jag väl någon form av amperereglering?
Funkade tillräckligt länge för att jag skulle hinna köra sönder bilen iaf (~10ggr), satans massa skruvande för 30min körning.

Tack för förklaringen.
Senast redigerad av Tuvtramp 2011-11-27 kl. 18:03.
Citera
2011-12-12, 15:16
Medlem
Tuvtramps avatar
En grej till:

Håller på att modifiera en sån däringa minifyrhjuling (inte min på bilden) till en r/c-bil och har mekaniskt kopplat ihop två gamla 303-servon för orkens skull till styrning och undrar nu om man kan parallellkoppla två batteriacc till mottagaren och servona utan att någon krets brinner upp? och om det ger lite extra kraft?

Ska vara 4st seriekopplade AA batterier som tillsammans ger 6V "original" så tänkte att det kanske kan gå.
Senast redigerad av Tuvtramp 2011-12-12 kl. 15:19.
Citera
2011-12-13, 09:29
Medlem
Funderat på ESC'en "Fatboy" från Hobbyking?? Några 4-5 cells fetingackar parallellkopplade och nån skaplig borstlös motor skulle få den där fyrhjulingen att flyga till månen.
Men vänta.. de varnar folk för att använda "Fatboy" till sådana byggen.. undrar varför
Citera
2012-03-25, 15:53
Medlem
megagulds avatar
Är det någon som vet vars man kan köpa 25% nitro till en rc-bil i Örnsköldsvik nu när rc-butiken har lagt ner?
Citera
2012-03-26, 15:39
Medlem
Vilken rc-butik har lagt ner?

Vad jag vet säljer fortfarande rc-butiken.se nitro från Skövde. Shipping via bussgods utan problem, 50 spänn i farligt-godstillägg per beställning bara.
Citera
2024-08-08, 14:26
Medlem
theshades avatar
Kan man justera känsligheten på en RTR-radio så som 1/12 Habile från Hobbex?

Jag har justerat framhjulen så att de har mer toe-in och därmed vill gå lite mer rakt fram men radio-input är fortfarande väldigt känslig och man behöver bara vrida några grader för att bilen ska göra en 360. Det känns som att jag bara utnyttjar en bråkdel av rattens vrid och skulle gärna kunna styra mer detaljerat där max vrid på ratten är maximalt utslag på servot men nu blir det max utslag ganska direkt.

Några tips?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in