2021-03-08, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren
Schackspelande - en verklighetsflykt eller viktigare än världens larm?

I en av Jules Vernes böcker, Kapten Hector Servdacs resa i världsrymden,
Citat:
sitter två engelska officerare på en klippa vid Gibraltar och spelar schack. De sitter som Buddhabilder över sitt bräde och spelar så som det anstår av jäkt anlupna engelska garnisonsofficerare och allvarliga älskare avboka spelet, utan tidsbegränsning, med ungefär fyra drag i veckan; ty schack är ett intressant spel, som bör bedrivas med omtanke, och lugn råder i imperiet; den militära rutinen låter de skötas av en korpral, som även efter noggrann tidtabell serverar dem whisky.

Under spelets gång inträffar ett antal komplikationer i yttervärlden: jorden kolliderar med en komet, och spelare och pjäser strös ut över golvet; deras klippa lösslites från jorden, jämte de båda spelande, deras korpral och fjorton man, och börjar på kometen kringkretsa jorden i en högeligen elliptisk bana; korpralen anmäler att dygnets längd minskats till hälften och tyngdkraften till åttondelen, varjämte ytterligare en del följdfenomen gör sig märkbara.

Men de båda spelande plockar upp sig själva och sina pjäser, konstaterar att Storbritanniens flagga alltjämnt vajar över deras huvuden och ordnar partiställningen på nytt; och efter att ha utbytt ett par fåmälda repliker angående intermezzot samt funnit att intet telegram insupit från krigsministeriet och att alltså det hela kan anses militärt betydelselöst, försjunker de åter i orörligt grubbel över sina kombinationer, utan annan ändring i sin livsföring än att whiskyserveringen på grund av dygnets förkortning går raskare än förr. På så sätt undgår dessa båda en hel mängd uppslitande problem som samtidigt hemsöker den franske zuackaptenen Servadac, vilken också på sitt håll tagits med av kometen och inte har något schackintresse att ty sig till.

Fortsättning följer!

Lustigt, fundarat lite på att läsa om hans böcker, den där har jag inte läst så den ska införskaffas!

Jag är en usel spelare, men finner stort nöje nu när man kan bli matchad mot andra kassa spelare

Har aldrig gått igenom ett spel igen, och kan inte termerna, men är kul att se "accuracy"!

I längre matcher, brukar lite mer rutinerade spelare ligga någorlunda stabilt?

Jag hoppar över hela skalan...
Senast redigerad av hodde 2021-03-08 kl. 22:36. Anledning: Effektivitet-> accuracy
Citera
2021-03-20, 23:33
Medlem
Är det någon som kan förklara varför det blir "draw" när inte motståndaren kan röra sig?

Jag åker ofta på den missen, gillar strategispel, höjden där är ju när inte motståndaren kan röra sig.

Är det för att skapa en extra chans/lager, lite spänning eller?
Citera
2021-03-20, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hodde
Är det någon som kan förklara varför det blir "draw" när inte motståndaren kan röra sig?

Jag åker ofta på den missen, gillar strategispel, höjden där är ju när inte motståndaren kan röra sig.

Är det för att skapa en extra chans/lager, lite spänning eller?
Patt blir remi på vårt språk. Här vädras ämnet utan att ge svar på ”varför”. (FB) Patt - Varför!?
Citera
2021-03-21, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrahundra
Patt blir remi på vårt språk. Här vädras ämnet utan att ge svar på ”varför”. (FB) Patt - Varför!?

Perfekt, tack!
Citera
2021-03-21, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrahundra

Efter läst på,
Tror nästan jag hade föredragit vinst för motståndaren som det ibland varit innan, men jag får försöka bli bättre på att komma ihåg reglerna som gäller och vara mer uppmärksam på det.
Citera
2021-09-06, 21:15
Medlem
Ontogeness avatar
Jag började spela schack idag, och jag trodde aldrig att jag skulle tycka detta men fan vad kul det är! Jag har nog gått runt med fördomar om att schack är tråkigt per automatik eller någonting... Men det var ju bra att jag gav det ett ärligt försök.

Jag är naturligtvis rätt usel eftersom att jag knappt spelat detta tidigare bortsett från när jag var barn typ, men om någon kan länka lite guider och tutorials eller bara dela med sig av lite användbara nybörjartips så skulle detta uppskattas. Jag känner att jag är i behov av lite teoretisk kunskap som jag kan applicera på mitt spel. Jag spelar mot en dator på lichess.org och klarar av en motståndare på upp till svårighetsgrad 2, men svårighetsgrad 3 har jag inte lyckats bräcka ännu. Har spelat mot några kompisar också men jag känner mig lite efterbliven då jag förlorat varenda gång haha...
Citera
2021-09-06, 21:24
Citat:
Ursprungligen postat av Ontogenes
Jag började spela schack idag, och jag trodde aldrig att jag skulle tycka detta men fan vad kul det är! Jag har nog gått runt med fördomar om att schack är tråkigt per automatik eller någonting... Men det var ju bra att jag gav det ett ärligt försök.

Jag är naturligtvis rätt usel eftersom att jag knappt spelat detta tidigare bortsett från när jag var barn typ, men om någon kan länka lite guider och tutorials eller bara dela med sig av lite användbara nybörjartips så skulle detta uppskattas. Jag känner att jag är i behov av lite teoretisk kunskap som jag kan applicera på mitt spel. Jag spelar mot en dator på lichess.org och klarar av en motståndare på upp till svårighetsgrad 2, men svårighetsgrad 3 har jag inte lyckats bräcka ännu. Har spelat mot några kompisar också men jag känner mig lite efterbliven då jag förlorat varenda gång haha...

Övning ger färdighet som det heter. Tids nog lär du dig de vanliga fällorna. Den klassiska med hästen som tar tornet. Eller den när vit löpare och drottning gör schackmatt.

Brukar själv köra på chess.com riktigt bra faktiskt. Mitt rekord på vinst mot dator är typ 1600. Skulle också ta lite lektioner för att avancera.

Vilken tid kör du då? Brukar själv köra bullet 3 min , tycker det är roligast faktiskt.
Citera
2021-12-05, 10:56
Medlem
Kanske lite kontroversiellt men när jag tittar på Världsmästerskapet i schack nu måste det sägas att det behöver uppdateras lite ifall det ska nå mer popularitet. Som schack älskare så tror jag faktiskt att schack har store chanser att växa, men jag tror det vore väldigt hälsosamt för "sporten" ifall spelarna enbart gavs 2 timmar var utan extra tid vid drag 40 och 60. 30 sekunders regeln får gärna vara kvar men jag tycker att när ett spel tar 7 timmar så blir det lite tråkigt, speciellt då tiden får mindre påverkan.
Citera
2021-12-05, 11:07
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie
Kanske lite kontroversiellt men när jag tittar på Världsmästerskapet i schack nu måste det sägas att det behöver uppdateras lite ifall det ska nå mer popularitet. Som schack älskare så tror jag faktiskt att schack har store chanser att växa, men jag tror det vore väldigt hälsosamt för "sporten" ifall spelarna enbart gavs 2 timmar var utan extra tid vid drag 40 och 60. 30 sekunders regeln får gärna vara kvar men jag tycker att när ett spel tar 7 timmar så blir det lite tråkigt, speciellt då tiden får mindre påverkan.
Jo, men betänketiden har ju hela tiden kortats ner just för att sponsorerna har krav och för att öka intresset. Ingen vill väl ha tillbaka den gamla tiden när partierna gick till avbrott efter 5 timmar och fortsatte en annan dag...

Men frågan är hur långt det ska behöva gå...redan nu så är ju kvalitén på partierna sämre på grund av den kortare betänketiden. Till slut blir det väl bara snabbschack kvar där partierna avgörs inom en halvtimme men då kan man lika gärna stå och kasta pjäser på varandra.

Och om det inte lockar tillräckligt många...tja...då passar dom välk inte för schack. Schack är schack och man gör ju inte om bandy till ishockey för att locka mer publik om du förstår vad jag menar
Citera
2021-12-05, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Jo, men betänketiden har ju hela tiden kortats ner just för att sponsorerna har krav och för att öka intresset. Ingen vill väl ha tillbaka den gamla tiden när partierna gick till avbrott efter 5 timmar och fortsatte en annan dag...

Men frågan är hur långt det ska behöva gå...redan nu så är ju kvalitén på partierna sämre på grund av den kortare betänketiden. Till slut blir det väl bara snabbschack kvar där partierna avgörs inom en halvtimme men då kan man lika gärna stå och kasta pjäser på varandra.

Och om det inte lockar tillräckligt många...tja...då passar dom välk inte för schack. Schack är schack och man gör ju inte om bandy till ishockey för att locka mer publik om du förstår vad jag menar

Njae, Nu skrevs väl den regeln om som du nämner på grund av enkelheten att fuska med datorer och att det vore någorlunda hårt att tvinga spelarna vara i något sorts av Big Brother där det är flertalet kameror i varje rum för att se till att dom inte kontaktar någon.

En bra kompromiss hade nog varit att ge både 2 timmar men att 30 sekunders regeln börjar på direkten.
Citera
2022-01-17, 04:12
Medlem
Schack är en stor TV-sport i Norge, nu väljer Norska TV2 att använda rånaren från Nokas-rånet David Toska som schackexpert

https://www.dagbladet.no/sport/spons...r-seg/75146786
https://no.wikipedia.org/wiki/NOKAS-ranet
Citera
2022-09-20, 16:55
Medlem
returxs avatar
Vilken norgehistoria detta är deras världsmästare i schack alla kategorier LIVE Magnus Carlsen vägrar å spela online mot Hans Niemann! https://www.expressen.se/sport/e-spo...-hans-niemann/ Hur fuskar han eller har Magnus fått det om bakfoten? Skulle HN ha någon som hjälper honom? Vem då en superduperdator som ger honom de rätta dragen via elektroniskt arrangemang? Närkontakt av grad zero? Gud eller Fan? Enklaste förklaringen är att de trissar upp intresset och då också prissumman för ett världsmästarmöte LIVE vid bräde F2F.

Medvetet behöver det inte vara. HN förklarade sin överraskande vinst mot MC med att han genom en uppenbarelse eller liknande blivit uppmärksammad på en av MC:s öppningar och preparerat extra för just den och så blev också spelet. Antar att MC själv varit säker på att öppna just så och dryftat det med någon vän. Hata slumpen kanske eller nåt jävelskap är väl iaf vad MC har att hålla sig till å därav avbrottet.

Kanske hade han förberett något extra nu å så öppnar HN med något han var totalt oförberedd inför. Ja mystiken tätnar och inte förrän vid brädspel om VM kommer slaget att stå och schacket i fokus som aldrig förr. Väl spelat av än den ene än den andre och eller kanske båda två? Om inte förr av båda så nog efter detta senaste spektakel! Klirr klirr

Har jag fattat något fel så rätta mig gärna eller vad är era teorier om detta drama som nu utspelar sig och som vi inte haft sen 1972 i schackvärlden och då VM-match mellan Bobby Fischer och Boris Spasskij. Superhet var denna schackduell då och nu seglar denna upp till att bli än större kan jag tänka mig. Vad är prissumman nu för ett parti VM-schack?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in