2011-09-13, 12:48
Citat:
Ursprungligen postat av HowlinWolf
Jag kan hålla med dig i det första stycket, men som jag tidigare skrivit, min engelska läsförståelse är fullständig. Det har aldrig varit ett enda sammanhang när jag läst en skönlitterär bok på engelska under de senaste åren som jag inte förstått vad jag läst.
Då är ju bara frågan vad för nivå du egentligen lägger dig på när du läser engelska böcker. Förstår du varje sammanhang i det du läser så är ju frågan om du inte medvetet väljer böcker med sämre semantik så fort du bytar språk då det är relativt vanligt att ett fåtal referenser hoppar över huvudet i de skönliterära verk som är fantastiska att läsa.
Därefter kan det bara vara så att dina förmåga att måla upp scenario och abstrakt tänkande är begränsat vilket ofta är anledningar till att det blir jobbigare att dra igenom större verk.
Testa Moby Dick på oxford english eller varför inte Aldous huxleys "Doors of perception" så kommer du snabbt inse att de mest fantastiska böcker är de som man inte nödvändigtvis hänger med i innan man läst meningar flera gånger.
Fullständig engelskaförståelse? Lyssna på poeten Saul Williams - Coded language så kommer du på endast några minuter inse var du har kvar att börja lära dig tyda. Iofs är detta inte endast skönliterära verk men det som du beskriver låter bara som du blir uttråkade antingen pg a att du lägger dig på fel nivå utifrån din egen kunskapsbank eller att du bara tror att du förstår kontext som du egentligen inte gör.