2011-09-10, 09:51
Medlem
Biowares avatar
Mina 2st plantor r just nu p vecka 2 av 8 i blom och de r hittills i vldigt god hlsa och vxer s det knakar.
Men jag brjar misstnka att de kanske ftt lite fr mycket nring s.k "nute burn".

Det som fr mig att tro det r att bladen allra lngst ner har brjat gulna, har dock lst att det kan vara rtt vanligt.
Stmmer det?

Det andra tecknet r att allra lngst ut p alla blad, allts spetsarna p bladen s att sga, brjar det ocks bli gult.
r typ bara 1-2mm s det syns knappt om man inte kollar nra men jag vet att det ej var s hromdagen.
Den nrmsta liknelse jag kan hitta r denna bild (fast med gult och inte brunt): http://kulturbloggen.com/wp-content/...juana-leaf.jpg
Tror ni det kan vara brjan p "nute burn" eller r jag bara orolig?

Om nu det gula brjar sprida sig och jag mste vidta tgrder, hur mycket vatten ska jag tillfra?
Ska jag torka ut plantorna innan "flushen" och och hur lnge ska dom torkas ut eftert?
Krukorna r 25x25x27cm med en volym p 11L.

Tacksam fr kunniga svar.

Mvh
Citera
2011-09-10, 10:19
Medlem
cdxz11s avatar
Tanken r ju att du skall vattna p rtt mkt s du fr ut en del av nringen ur jorden, ngon exakt mngd kan jag inte ge dig men kr p s det rinner ut en del vatten i botten p krukan, r ej ndvndigt att torka ut jorden innan men eftert br du dremot gra det, kan vara bra att exempelvis rikta en datorflkt mot jorden fr att hjlpa den torka lite.
Citera
2011-09-10, 12:36
Medlem
det finns olika orsaker att det gulnar, men det skulle kunna vara nute burn, iom att de vre nya bladen brjar gulna OCKS..

Vattna igenom, kanske 2 gnger?? Lt det vattnet torka, drefter vanlig vattning utan nring. Sen skulle jag nog vnta en vecka extra med ny nring (du ger nring en gng i veckan eller?) och drefter ge nring igen, kanske hlften av frut
Citera
2011-09-10, 15:14
Medlem
Monkeyspanks avatar
Nedre bladen gulnar alltid fr mig.

Brukar plocka bort dem redan innan de brjar gulna och anvnda till roligare saker
Citera
2011-09-10, 16:08
Medlem
tem04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monkeyspank
Nedre bladen gulnar alltid fr mig.

Brukar plocka bort dem redan innan de brjar gulna och anvnda till roligare saker

Jag hade ju mina plantor ute i sommar i ca 2 mnader , har nu dom inne dom blommar fr fullt men inte ett enda blad har blivit gult, tidigare s d mina blad har gulnat har dom oftast haft fr hg vrme.

Dom jag har blir inte ngn stor skrd, men grset r heeelt okey, (man har ju rkt en liiiiten varje kvll haha) tror jag fr 20gram p varje planta i bsta fall, jag r som sagt "p dom" varje kvll...... men vafaaan jag blir d stenad gratis.....0.1-0,2 r helt klart tillrckligt (ungstorkat) jag vet inte hur lnge jag ska ha dom innan slakt
dom borde ju kunna st ganska lnge ...eller???
Citera
2011-09-10, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tem04
Jag hade ju mina plantor ute i sommar i ca 2 mnader , har nu dom inne dom blommar fr fullt men inte ett enda blad har blivit gult, tidigare s d mina blad har gulnat har dom oftast haft fr hg vrme.

Dom jag har blir inte ngn stor skrd, men grset r heeelt okey, (man har ju rkt en liiiiten varje kvll haha) tror jag fr 20gram p varje planta i bsta fall, jag r som sagt "p dom" varje kvll...... men vafaaan jag blir d stenad gratis.....0.1-0,2 r helt klart tillrckligt (ungstorkat) jag vet inte hur lnge jag ska ha dom innan slakt

Vad r det fr planta?
Citera
2011-09-10, 19:21
Medlem
Monkeyspanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tem04

Grattis! Om de redan fster p som ugnstorkade, borde det bli riktigt bra som "normaltorkat"

Mitt egna ugnstorkade luktar,ser ut som,smakar h funkar dock lite bttre, fr hoppas p attt budsen blir bra.

3 av dem blommar just nu...
Citera
2011-09-11, 15:46
Medlem
Laughing-Buddhas avatar
Har lst nnstans att vid en flush br man anvnda ca 3 ggr s mycket vatten som man har jord. Dvs, om man har 10 literskrukor s br man anvnda 30 liter vatten till flushen. D ska man ha ftt bort all nring som r bunden i jorden och alla belggningar runt rtterna om det eventuellt r det som har varit problemet, sk nringslockout (rtterna kan inte tillgodose sig nringen).
Citera
2011-09-13, 17:09
Medlem
Biowares avatar
Tack fr svaren.
Det visades sig dock att det bara var jag som var orolig, allt r frid och frjd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in