2011-09-10, 16:46
Medlem
Tror ni det finns ngon nu levande svensk romanfrfattare som p allvar har en chans p Nobelpriset?

Fortstter Sem-Sandberg med en karrir p samma hga niv som hittills kanske han kan vara ett alternativ? C-J Wallgren har i mina gon ett udda och frnyande sprk men det hller knappast hela vgen. Enquist lskar jag men inser ocks att det inte hller i konkurrensen, han har dessutom troligen gjort sina strsta verk redan.

Har ofantlig dlig koll p kvinnliga frfattare men finns det ngon dr?
Citera
2011-09-10, 17:01
Medlem
litteraturfantasts avatar
Om Torgny Lindgren blev ett riktigt stort namn internationellt s varfr inte. Men det r klart, nobelpris nufrtiden ges ju bara ut till dom mest infantila, s det r vl inget att st efter.

Vallgren hller jag med dig om att verkar vara en berttartalang ver det normala. Kerstin Ekman r vl en annan som r knd.

Torgny Lindgren borde vl hlla rent litterrt ocks, tex. hans Batseba och Ljuset r ju riktigt bra skrivna och sedan dessa underfundiga sknheter som han skrivit p senare r. Speciellt Batseba hller ju samma klass som vilken klassiker som helst, ven fast det absolut inte r min Lindgren favorit.
Citera
2011-09-10, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litteraturfantast
Om Torgny Lindgren blev ett riktigt stort namn internationellt s varfr inte. Men det r klart, nobelpris nufrtiden ges ju bara ut till dom mest infantila, s det r vl inget att st efter.

Vallgren hller jag med dig om att verkar vara en berttartalang ver det normala. Kerstin Ekman r vl en annan som r knd.

Torgny Lindgren borde vl hlla rent litterrt ocks, tex. hans Batseba och Ljuset r ju riktigt bra skrivna och sedan dessa underfundiga sknheter som han skrivit p senare r. Speciellt Batseba hller ju samma klass som vilken klassiker som helst, ven fast det absolut inte r min Lindgren favorit.

Jag gillar ocks Lindgren skarpt men han r nog alltfr provinsiell fr att vara aktuell. Ekman gr vl bort av prestigeskl eftersom hon r invald i akademien men vgrar delta i arbetet.

Bland kvinnorna verkar Sara Stridsberg vara lovande men det r ju inte skert hon blommar ut.
Citera
2011-09-10, 19:09
Medlem
litteraturfantasts avatar
Nej, om nn svensk fr det s gr mitt lekmanna-tips till Sem-Sandberg precis s som du skriver. Han verkar ta tag i dom mnena som gller och hller sig seris p rtt stt fr akademin, dessutom skulle skert jag fredra honom fre mnga av dom andra som vunnit priset p senare r.

Har dock bara lst Lodz boken och ingenting mera. Den var bitvis lite tungrodd tyckte jag.
Citera
2011-10-07, 11:26
Medlem
Grattis Transtrmmer men nu drjer det vl 100r innan det blir en ny svensk romanfrfattare som fr priset.
Citera
2011-10-07, 14:14
Medlem
Weejays avatar
Glm Torgny Lindgren eller andra i Akademien (Ekman, Lugn osv.), man gr aldrig om samma "misstag" som 1974.

Jag har svrt att se ngon mer svensk prisas... men kanske Bruno K. ijer? (Men med tanke p hans sikter om Akademien lr han knappast vara aktuell) Annars skulle det ju inte vara fel med Nikanor Teratologen, han har vl hyllats av Horace om jag minns rtt.
Citera
2011-10-07, 16:50
Medlem
Gregor.Samsas avatar
Ingen svensk som ftt ngot publicerat idag kommer f det. Det kommer drja. Och det kan drja hundratals r innan en ny Transtrmer kliver upp p den svenska frfattarscenen.
Citera
2011-10-07, 23:33
Medlem
CarlSolomons avatar
Den enda nu levande person som enligt mig har litterra kvaliteter att f Nobelpriset r Lars Norn men d Transtrmemer fick det och det redan givits till oproportionerligt mnga svenskar kommer Norn aldrig att se skymten av det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in