• 1
  • 2
2011-09-12, 22:07
Medlem
buggenbus avatar
Vilken tur att det finns socionomstuderande som kan knäcka upp rättsrötan och visa den för allmänheten i all sin motbjudande stank. Exemplifiera gärna vilka negativa konsekvenser detta enorma hål i lagstiftningen har fått. Vilka substanser är det som ungdomar på glid berusar sig med men som inte är beroendeframkallande?

Innan du sätter dig ned och skriver en insändare så kan du ju fundera om inte ett sådant bruk skulle kunna passa in under rekvisitet "annat socialt nedbrytande beteende".

Socialstyrelsen har ju också genom SOSFS 1997:15 utvecklat innebörden av lagstiftningen, http://www.socialstyrelsen.se/sosfs/1997-15#anchor_2

Där finns mycket matnyttigt och vägledande för när ett omhändertagande är motiverat också i beteendefallen.

Citera
2011-09-13, 10:53
Medlem
DeusSanctis avatar
Precis, mycket av det ät inte beroendeframkallande. Jag skrev samma sak som du om socialt nedbrytande beteende, men det är ju väldigt subjektivt vad det är.
Citat:
Ursprungligen postat av buggenbu
Vilken tur att det finns socionomstuderande som kan knäcka upp rättsrötan och visa den för allmänheten i all sin motbjudande stank. Exemplifiera gärna vilka negativa konsekvenser detta enorma hål i lagstiftningen har fått. Vilka substanser är det som ungdomar på glid berusar sig med men som inte är beroendeframkallande?

Innan du sätter dig ned och skriver en insändare så kan du ju fundera om inte ett sådant bruk skulle kunna passa in under rekvisitet "annat socialt nedbrytande beteende".

Socialstyrelsen har ju också genom SOSFS 1997:15 utvecklat innebörden av lagstiftningen, http://www.socialstyrelsen.se/sosfs/1997-15#anchor_2

Där finns mycket matnyttigt och vägledande för när ett omhändertagande är motiverat också i beteendefallen.

Citera
2011-09-13, 13:31
Medlem
Okej, men får verkligen "Plitarna" eller behandlingsassistenterna,personal eller hur man vill uttrycka sig åka till sjukhuset med en ta tag i ens armar med våld och tvinga en genomföra blodprov, mot ens vilja?
Citera
2011-09-13, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeusSancti
Precis, mycket av det ät inte beroendeframkallande. Jag skrev samma sak som du om socialt nedbrytande beteende, men det är ju väldigt subjektivt vad det är.

På de socionomutbildningarna jag haft förmånen att delta, undervisa och besöka, så har man också varit otroligt noga med att lära ut att se på rättspraxis. Även om socialt nedbrytande är en vid term, så finns praxis på området.
Citera
2011-09-13, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robinkaal
Precis "Beroendeframkallande medel" Jag upplever iallafall inte att jag blev beroende efter ett intensivt bruk eller missbruk på ca 1 år, varje dag. Är ju bara att sluta med den där drogen.

Haha, phan det här är humor på hög klass. Snart är väl alkohol inte heller skadligt.
Citera
2013-08-27, 03:22
Medlem
Djamillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buggenbu
Nu är det ju emellertid fråga om ett mål i förvaltningsrätt, och där man i vissa fall har muntlig förhandling, men aldrig huvudförhandling, och där förfarandet till skillnad från allmän domstol som huvudregel är skriftligt. Dvs. processmaterialet är allt som framkommit i handlingarna innan förhandlingarna, eller som framkommit efter - och detta behöver inte åberopas särskild.

Testa att bläddra lite i förvaltningsprocesslagen

Här får väl också bli ett lästips. Regeringsformen. Står lite grejer där om att myndigheter ska agera under lagarna, behandla alla lika och vara opartiska och sånt där bjäfs. Finns människor som tycker den är relevant då det är en av våra grundlagar.

Några tankar kring det?

Nee, inte nu längre när jag läst på en del men du satte mig allt skamvrån må jag säg. Huruvida grundlagen har en praktiskt relevans kan dock fortfarande diskuteras.
Citera
2015-02-17, 12:39
Medlem
Ljuga får de inte naturligtvis - men det gör de ändå ibland. Mig har de ljugit om i vårdnadstvist-ärende, i stort och smått.

Det har jag självklart bestridit, dock utan framgång. Inte har man en chans som privatperson mot socialen inte

Undrar egentligen hur många liv de har förstört? Bollnäs socialtjänst, som drabbade mig, MÅSTE vara en bland de värsta i Sverige...
Citera
2015-02-17, 14:41
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niracave
Inte har man en chans som privatperson mot socialen inte
Dumheter. Att dra en generell slutsats utifrån ett fall är inte imponerande.
Citera
2015-02-18, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Dumheter. Att dra en generell slutsats utifrån ett fall är inte imponerande.
Det är du som drar generella slutsatser. Tror du verkligen att jag skulle göra ett inlägg om socialen om jag inte hade på fötterna?

Det är nämligen så att många fler än jag har blivit fel behandlade av socialtjänsten i Bollnäs. IVO har för övrigt nyligen granskat dem och hittat många brister.

Påfallande ofta som man möts med misstro här på FB, förresten....
Citera
2015-02-18, 09:17
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niracave
Det är du som drar generella slutsatser. Tror du verkligen att jag skulle göra ett inlägg om socialen om jag inte hade på fötterna?
Jag känner inte dig. Jag läser i princip dagligen inlägg där olika individer drar oerhört långtgående slutsatser utifrån ett enda fall de upplevt personligen. Ditt inlägg var formulerat i precis samma stil. Även om du kan peka på ett flertall fall av kritik från IVO, och självfallet är det lätt att göra det, så är det fortfarande inte stöd för en generell slutsats att en enskild inte har en chans mot socialtjänsten. Redan IVO:s kritik talar ju emot din slutsats. Åtskilliga domstols- och JO-avgöranden likaså.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in