2011-09-18, 20:54
Medlem
acemazes avatar
I veckan åkte jag förbi en sån där återvinningsstation ( ungefär som denna )
som de höll på att tömma,reflekterade över att de bara lyfte upp lådan och tömde den över bilen. Borde inte allt blandas ihop då? De släppte alla boxar på samma ställe över bilen så då är det väl ganska onödigt att man ska stå och sortera?
Har jag fel?
Citera
2011-09-18, 20:56
Medlem
Såg du att dom släppte t ex kartong och glas i samma behållare?
Isf är det en jävla praktskandal.
Citera
2011-09-18, 20:57
Medlem
Efefiles avatar
har ochså hört det att allt blandas ihop på slutstation.
Citera
2011-09-18, 21:01
Medlem
Verdess avatar
Är ju samtidigt ologiskt att det ska komma 5-6 olika bilar till varje ställe för att en ska hämta grönt glas, en ska ha vitt glas, en mjukt papper, osv. Jag tippar på att det finns olika behållare i själva sopbilen.
Citera
2011-09-18, 21:12
Medlem
Xendries avatar
Jobbade lite extra i sommar i en second hand butik och ibland fick dom in grejer som slängdes och de källsorterades så fint så. Sedan när ja hängde med upp till tippen så åkte vi upp på en ramp där dom vägde hela bilen innan och sen efter dumpning för att då räkna ut hur mycket de vi slängde vägde, och betala därefter.

i alla fall, när vi vägt bilen och kör upp för att slänga kör vi till nått diffust område där vi hoppar ut öppnar upp flaket och plockar ut sakerna och jag frågar lite fundersamt,

"vart ska de här slängas?" vilket jag får i respons,
"släng bara allt här."
"vadå? på samma ställe?"
"ja."

vilket vi då gjorde. Tömde hela skiten i en enda stor hög där det låg keramik, grenar, tv-apparater you name it.

Kändes så oerhört bra att sortera när man sedan kom tillbaka.
Citera
2011-09-18, 21:14
Medlem
Dr.hankeys avatar
Sopbilen som tömmer det där har olika fack som går att öppna/stänga för respektive låda.

Vore ju ganska onödigt att källsortera annars eller hur?

Lite som dom här som blev förbannade när dom såg att sopbilen tog både den gröna och den bruna kompost tunna i "samma" flak och slängde allt i samma i ren ilska.
Citera
2011-09-18, 22:13
Medlem
acemazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.hankey
Sopbilen som tömmer det där har olika fack som går att öppna/stänga för respektive låda.

Vore ju ganska onödigt att källsortera annars eller hur?

Lite som dom här som blev förbannade när dom såg att sopbilen tog både den gröna och den bruna kompost tunna i "samma" flak och slängde allt i samma i ren ilska.

Nja, den gröna sopbilen som tömmer miljöstugor(Stockholm)lyfter ju upp sopkärran och tömmer ut allt där bak,de står ju inte och fifflar med massa knappar och fack? Har du dessutom sett hur en sopbil ser ut ovanpå? De är öppna där uppe,alltså inga fack
Citera
2011-09-24, 14:46
Medlem
DrSpokes avatar
Men ja för helvete. Bilarna har olika fack invändigt. Ska aldrig den där 20-åriga töntmyten dö nån gång. Blir så trött.
Citera
2012-01-04, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSpoke
Men ja för helvete. Bilarna har olika fack invändigt. Ska aldrig den där 20-åriga töntmyten dö nån gång. Blir så trött.

Kör själv sopbil och finns inte en enda bil på vårat företag som har olika fack i sopbilen. Sen så finns det bilar som har det, men inte speciellt vanligt vad jag har upplevt. Dem som har det har oftast ett fack för brännbart och ett annant för glas, inget mer.
Citera
2012-01-04, 21:49
Medlem
reallylights avatar
Här i kungsbacka har vi sopbilar som körs på biogas och biodiesel. Man får källsortera maten och respektive hushållssopor i två olika soptunnor. Och bilarna har 2 olika fack. Sedan när komposten förbränns blir det biodiesel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in