2011-09-23, 02:36
Medlem
kort fråga: är det okey att visa ett kravbrev på inbetalning till publikt forum för diskussion?
ärendet gäller mig personligen och kommer bestridas.. ända till rätten om så krävs.

tack på förhand.
Citera
2011-09-23, 03:44
Medlem
micro113s avatar
Ja, varför skulle det vara hemligt. Om det är du som krävs på pengar så är det du som kan lida skada om uppgifter kommer ut - eftersom det är du som kan antas ha bristande betalningslust eller förmåga.

Är det dessutom ett företag som skickat det så kan du göra det hur publikt du vill .... så länge du inte avgett någon form av tysthetslöfte av någon skum anledning.
Brevet är ju ditt. Du får hänga ut det.
Citera
2011-09-23, 04:33
Medlem
tackar!

den inkluderar också bilder från en påstådd bildstöld..
dessa är väldigt centrala i kravet då det ligger grund för beloppen som krävs.
skulle detta ses som ett nytt brott om bilderna följde med till debatten?
(vet att motpartens jurist kommer ta del av debatten därav min försiktighet)
Citera
2011-09-23, 09:36
Medlem
ApolloGrekens avatar
Fattar jag rätt så har TS publicerat en bild som motparten (M) anser vara bildstäld. M har skrivit brev till TS och i brevet finns den bild som M anser sig äga.

Jag gissar också att brevet fån M är ett brev till TS, det är (ännu inte) en inlaga till en domstol.

Jag skulle vara extremt försiktig med att sprida dessa bilder. Det hjälper inte om bilderna publiceras i dålig upplösning. TS kan få lite inspiration av detta rättsfall, NJA 2010 s. 135 (alt. NJA 2010:15), som gällde publiceringen av en skärmdump av en webbsida där det på dumpen ingick två mindre bilder som käranden hade rätten till. Det slutade med ersättning för bilderna och därtill ett skadestånd, dock ganska små belopp.

Jag anar att TS anser att kravet från M är felaktigt, att det egentligen inte var bildstöld. I så fall kan TS återkomma och beskriva tvisten utan att publicera bilder som kanske är skyddade.
Citera
2011-09-23, 16:59
Medlem
ok, med brevet i sin helhet då med bilderna 100% utsuddade och ett målat motiv som illustration på omfattningen av beskärningen?
Citera
2011-09-23, 23:03
Medlem
Bengt-Olovs avatar
Gäller det kattbilden? Du har använt en annan persons bild olovligt och du tjänar ingenting till att lägga upp bilden, eller illustration av bilden, för att visa hur du har beskurit den.

Vill du tvunget göra det så ska du rita den i väldigt grova drag.
Citera
2011-09-24, 07:05
Medlem
jag drar bara outlinerna, ska räcka gott och väl för att ge helhetsbild..
ärendet kommer förmodligen gå till rätten. så vill inte publicera känsligt material i onödan.

tror du apollogreken kan finna de nya upptäckterna i ärendet rätt intressant.
återkommer med nystart och bättre summering här när den kluvna tråden på fotosidan landat.
för lite tid att kunna bidra till dubbla trådar just nu.
Citera
2011-09-24, 13:25
Medlem
Bengt-Olovs avatar
Jag förstår inte varför du ska ta det till rätten. Du har använt en annan persons bild utan tillåtelse och nu vill denna person så klart ha betalt.

Men när du lägger upp brevet sen kan det vara bra att safea genom att ta bort så mycket information som möjligt. Rita konturerna på katten om du nu tror att det hjälper och ta bort namn på personen som har kravställt dig. Då kan ingenting komma tillbaka och bita dig i arslet senare.
Citera
2011-09-25, 09:20
Medlem
ApolloGrekens avatar
Du får ursäkta att jag inte genast kopplade denna tråd till din tidigare om kattbilden.

Jag skulle råda dig att inse att du har begått ett fel, vad jag kan förstå från tidigare tråd. Därför är det klokt att inte reta upp ännu mer, du ska försöka nå en rimlig uppgörelse.

När det gäller beskärning handlar det om konstnärens rätt till sitt verk. Man får inte behandla det på ett, för fotografen, kränkande sätt. Jag tvivlar på att bildombudsmannen kan få något skadestånd för en normal beskärning av en bild på ett kattdjur.

Det tidigare rådet står fast, erbjud en rimlig ersättning. Om en eventuell domstol tycker att ditt bud var korrekt kommer du att anses vara vinnare i en rättegång, och du kommer att slippa de iofs rätt låga kostnader som kan komma med en process (småmål).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in