• 1
  • 2
2011-09-30, 07:48
Medlem
Zelogaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rakkens
A, jag är nog lite av en perfektionist då jag vill veta exakt vad jag håller på med. Vad tycker du var knasigt i det jag skrev? Många om inte alla duktiga sångare har nån gång problem med att sätta rätt ton.
Jag tvivlar också på att alla med "musik i blodet" kan veta hur ett ,låt oss säga A4 som spelas på ett piano ska motsvaras i sång,speciellt om man inte spelar piano, och har ett otränat gehör.

Det finns sångare som är mer musikaliska än de som kan en massa musikteori o liknande.(fast de kanske inte vet om det ännu. Så det är ingen som kan avgöra ens musikalitet om den inte hört en sjunga, som jag gör riktigt bra enligt många andra.

Härligt att du kan ta rätt ton

Jag tror du behöver läsa igenom mitt inlägg igen i lugn och ro.

Men jag har fått hjälp så d lugnt.
Min läsförståelse är mycket god faktiskt!

Och man behöver inte kunna vare sig piano eller toners namn för att kunna härma ett instrument med rösten.
Ta du ett fyrstruket A på pianot, skulle förvåna mig mycket om sångare skulle sjunga ett bess istället..

Jag har träffat musiker och sångare som har haft mycket olika bakgrund, endel har lärt sig allt på gehör (lyssna sig till musik och härma, spela/sjunga själv) och de som bara har pluggat noter och kan massor med musikteori- vissa kan ingenting, men sjunga kan många ändå.

Vågar fortfarande påstå att hamrar någon på pianot, t.ex ett C, och du inte kan sjunga samma ton som du får höra (genom att pianisten inte slutar spela tonen) då är du tondöv, så enkelt är det.

Man kan inte säga att någon sjunger bra om man inte kan ta rätt toner i ett musikaliskt sammanhang- sjunga utan något komp what so ever kan alla.
Citera
2011-09-30, 07:50
Medlem
Zelogaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Subway
Som jag uppfattar det så snackar du om gehör!?
Det är något du kan träna upp genom att öva, öva, öva. Ett sätt är att spela skalor på piano, förslagsvis Cdur som bara använder vita tangenter och kan spelas utan att ha kunskap om piano. C är tangenten som ligger till vänster om de två svarta tangenterna, sedan vandrar du upp till nästa C och sen tillbaks.

Om du har väldigt svårt att höra om det stämmer och det inte blir bättre av övning så kan det tyvärr vara som så att du är tondöv... Så vitt jag vet är där i så fall inte mycket att göra åt det =/
Precis detta försöker jag förklara för TS men som väljer att ta mina inlägg personligt istället.
För att sjunga bra måste man kunna sjunga en melodi, och kan man sjunga en melodi så kan man härma en ton som någon spelar på ett piano.
Hör man G och sjunger Ess istället så kan varken gehörsövningar eller musikteori hjälpa, då är man tondöv
Senast redigerad av Zelogath 2011-09-30 kl. 07:51. Anledning: Felstavning
Citera
2012-01-23, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zelogath
Precis detta försöker jag förklara för TS men som väljer att ta mina inlägg personligt istället.
För att sjunga bra måste man kunna sjunga en melodi, och kan man sjunga en melodi så kan man härma en ton som någon spelar på ett piano.
Hör man G och sjunger Ess istället så kan varken gehörsövningar eller musikteori hjälpa, då är man tondöv

Heej du där!.Inte för att jag har nytta av detta nu men ändå. Hör man G och sjunger ett Ess betyder det inte att man är tondöv.Ville bara säga att man räknar med att max 2% av befolkningen är tondöv.

personligt och personligt,,Jag gillar inte när folk skriver nonsens i hopp om att vilseleda någon,för att dessa personer är misslyckade.
Senast redigerad av rakkens 2012-01-23 kl. 12:07. Anledning: ...,
Citera
2012-01-23, 21:24
Medlem
Elvensteeds avatar
Citat:
Då finns det väl nåt program el liknande man kan koppla mikrofonen till som kan hjälpa en att se hur exakt man sätter en ton?
Finns en del som har blivit hjälpta av att jobba med Melodyne.
Citera
2012-01-24, 04:49
Medlem
Zelogaths avatar
Citat:
Heej du där!.Inte för att jag har nytta av detta nu men ändå. Hör man G och sjunger ett Ess betyder det inte att man är tondöv.Ville bara säga att man räknar med att max 2% av befolkningen är tondöv.

personligt och personligt,,Jag gillar inte när folk skriver nonsens i hopp om att vilseleda någon,för att dessa personer är misslyckade.
Så fyra månader senare så ville du bara konstatera för mig att du minsann inte är tondöv och jag är misslyckad?

Kan man inte pricka en ton även fast man får backup i form av piano eller liknande så kallar jag det att vara tondöv, för kan man inte sjunga som man ska så kan man väl inte direkt kalla personen musikalisk, eller vad tycker du?

Att veta "ungefär var tonen är" hjälper dig inte när du står på scenen och ska ta trestrukna C men tar ett A istället.

När jag började sjunga så gjorde jag min konfirmation där vi skulle ha körsång, mitt i min pubertet vilket inte direkt hjälpte mig att pricka rätt överhuvudtaget- jag lät förjävligt och det visste jag själv då jag spelat sax flera år tidigare.
Men med tiden så började jag sjunga mer då jag gick med i sommarkörer varje år, och när jag var trygg i min röst så var det absolut inga problem att pricka rätt ton oavsett om det var a capella eller med komp.

Jag vet inte riktigt vad ditt syfte var att gräva fram denna tråden igen, om det var för att tillrättavisa mig för att jag har påstått att "kan man inte pricka rätt ton så är man tondöv" så kan du får ett halvt rätt-
"En person som är tondöv kan inte höra små skillnader mellan olika ljudfrekvenser, toner, vilket resulterar i att man inte hör om en ton är falsk."

Därmed är en person som inte kan höra skillnader mellan olika toner, tondöv- även fast han kanske "ligger en ton ifrån" så är det fortfarande inte rätt.

Hör man dock att det verkligen inte är rätt och man aldrig blir bättre på det- ja, tondöv kanske man inte är i vetenskapens namn, men något man absolut inte är, är musikalisk

Säg vad du vill TS, men att gräva upp en inaktuell tråd och kalla de som bidragit till tråden för "misslyckade" är att ta saker personligt!
Det jag gjorde här i tråden var att försöka hjälpa dig då det lät som att du inte kan pricka rätt ton, och jag tror inte att svaret är att använda något program eller apparat som visar dig hur mycket fel du ligger- det skapar bara en falsk trygghet.

Det jag baserar mina tips på är mina år som musiker, där jag har över tio års erfarenhet- om du ändå tycker att det jag säger är ren bullshit så är det din åsikt, och du behöver inte lyssna
Ska vi vänta fyra månader till nu, eller kan vi låta tråden vila i frid månne?
Du var ju ändå TS och påstår nu att du inte längre är i behov av hjälp.

Lycka till!
Senast redigerad av Zelogath 2012-01-24 kl. 05:19.
Citera
2012-01-24, 16:00
Medlem
....
Senast redigerad av supremeshine 2012-01-24 kl. 16:23. Anledning: ....skrev med nya medlem
Citera
2012-01-24, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zelogath
Så fyra månader senare så ville du bara konstatera för mig att du minsann inte är tondöv och jag är misslyckad?

Precis!

Nej, för fyra månader sedan avslutade jag tråden med att säga att jag fått hjälp med min frågeställning.Blev iförrgår kontaktad av ett välkänt skivbolag i Europa. Råkade av en slump svischa förbi tråden och blev påmind om den pessimistiska respons jag fick.Där du insisterade att jag högst troligen inte var musikalisk, vilket var fel och jag visste om det hela tiden.
Eftersom jag alltid vet bäst var jag tvungen att kommentera.

Ja, kanske försökte du hjälpa eller stjälpa men tror än idag att du inte förstod min fundering.

Lycka till!

Som du själv nu erkände "man behöver inte vara tondöv för att man inte kan pricka en ton"
Citera
2012-01-24, 21:54
Medlem
Zelogaths avatar
Nej jag måste totalt ha missat din poäng med tråden, eftersom det lät som att du behövde hjälp att pricka rätt toner eftersom du inte visste om du tog rätt ton när du sjöng, bara på "ett ungefär", därför borde du förstå allas inställning eftersom du målade upp dig som en person som inte kunde ta rätt toner.

Om du nu alltid vet bäst så hoppas jag för din egen skull att du inte blir av med din framtida förmögenhet nudå, om du ska kasta dig in i ett skivbolag- de brukar vanligtvis inte ta 10% av vinsten om man säger så

Jag köper fortfarande inte din inställning att "alla välkända sångare tar fel ton ibland", men sålänge du är nöjd med livet så vem bryr sig
Du vågar inte avslöja namnet på skivbolaget?
Citera
2012-01-25, 15:48
Medlem
Det ser gott ut just nu men ska inte gapa för mycket och mista hel ...... Vill inte outa mig själv helt så nej jag håller skivbolaget hemligt.
Citera
2012-01-28, 03:04
Medlem
Avskum.s avatar
jaa hör du inte vilken ton du sjunger är det väl bara att börja spela trummor....
Citera
2012-01-28, 06:31
Medlem
Scapulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avskum.
jaa hör du inte vilken ton du sjunger är det väl bara att börja spela trummor....
Mycket prat om detta, men vafan... Det är väl inte många som kan höra vilken ton man sjunger? Däremot att man kan ta samma ton som man hör, t. ex via ett piano eller annan bakgrundsmusik är väl ett krav om man ska sjunga bra. Det är dock inte samma sak som att be någon ta ett A och så tar han/hon ett B utan att ha hört någon referenston. Men detta kanske inte alls är relevant i tråden, vill bara påpeka att det inte är en stor andel av befolkningen som har absolut gehör.
Citera
2013-04-05, 00:24
Medlem
Avskum.s avatar
Är ju ganska självklart att du inte behöver veta exakt vilken ton det är. Du måste höra om du ligger i unison eller inte. Gör du det är det bara att sjunga så mycket du kan, efter ett tag har du tränat upp musklerna i halsen som ger dig "rätt ton" och du kommer kunna hitta direkt och ta i mera.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in