Enkelt förklarat så måste jag vara ute ur nuvarande bostad den sista september, som är en fredag, och har tillgång till den nya lägenheten i oktober. Problemet är exakta datum för inflyttning, tider osv.
Det står i avtalet, om jag minns rätt, (iaf på fastighetsbolagets hemsida) att man normalt får tillgång till lägenheten den 1:a i den gällande månaden, såvida inte den 1:a infaller på en helg och då gäller första vardagen därefter. I detta fallet är 1:a oktober en lördag, så får alltså inte tillgång till lägenheten måndagen den 3:e kl 12:00.
Är lite nyfiken vad hyreslagen/juridiken säger kring faktum att man är bostadslös en helg, i detta fallet 1:a och 2:a oktober. Är det tänkt att man ska sitta med alla sina prylar ute i kylan utanför lägenheten?
Samtidigt har jag fått en räkning avseende den nya lägenheten som motsägelsefullt nog gäller från den 1:a oktober och är den fullständiga hyran. Är det avtalet eller räkningen som gäller? Om det är avtalet som gäller, kan jag då yrka på en hyra minus 2,5 dygn (då jag ju inte har tillgång till den dom första 2,5 dagarna på månaden)?
Försökte googla men blev inte så mkt klokare.
Senast redigerad av neonguy 2011-09-24 kl. 14:44.