2011-09-24, 14:36
Medlem
neonguys avatar
Enkelt förklarat så måste jag vara ute ur nuvarande bostad den sista september, som är en fredag, och har tillgång till den nya lägenheten i oktober. Problemet är exakta datum för inflyttning, tider osv.

Det står i avtalet, om jag minns rätt, (iaf på fastighetsbolagets hemsida) att man normalt får tillgång till lägenheten den 1:a i den gällande månaden, såvida inte den 1:a infaller på en helg och då gäller första vardagen därefter. I detta fallet är 1:a oktober en lördag, så får alltså inte tillgång till lägenheten måndagen den 3:e kl 12:00.

Är lite nyfiken vad hyreslagen/juridiken säger kring faktum att man är bostadslös en helg, i detta fallet 1:a och 2:a oktober. Är det tänkt att man ska sitta med alla sina prylar ute i kylan utanför lägenheten?

Samtidigt har jag fått en räkning avseende den nya lägenheten som motsägelsefullt nog gäller från den 1:a oktober och är den fullständiga hyran. Är det avtalet eller räkningen som gäller? Om det är avtalet som gäller, kan jag då yrka på en hyra minus 2,5 dygn (då jag ju inte har tillgång till den dom första 2,5 dagarna på månaden)?

Försökte googla men blev inte så mkt klokare.
Senast redigerad av neonguy 2011-09-24 kl. 14:44.
Citera
2011-09-24, 18:55
Medlem
ormanoffs avatar
JB 12:7 reglerar situationen:

7 § När hyrestiden har löpt ut skall hyresgästen senast påföljande dag lämna lägenheten och senast klockan 12 den dagen hålla lägenheten tillgänglig för den som skall tillträda den.

Infaller den dag då lägenheten skall tillträdas eller lämnas på en söndag, annan allmän helgdag, lördag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton, skall det i stället ske nästa vardag.

Första och andra styckena gäller ej, om annat avtalats. Lag (1984:694).
Citera
2011-09-24, 20:08
Medlem
Precis, så i normalfallet (om inget avtalats) så har du full rätt att bo kvar över helgen.
Citera
2011-09-25, 20:29
Medlem
neonguys avatar
Aha, tack för svaren!
Citera
2011-09-25, 20:42
Medlem
Du kan ju faktiskt kolla om du kan få nycklarna till den nya lägenheten redan på fredag så har du helgen på dig att flytta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in