• 1
  • 2
2011-09-26, 21:23
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonardoLindberg
Fast vilken lag bryter man emot om man skickar ut bluffakturor? jag har läst att det inte är straffbart iallafall

Det är inte helt lätt att fälla någon som skickat en "bluffaktura". I ditt fall är det frågan om hur du ska få någon som helst mening i det du skickar ut. Jag tror inte att du skulle få någon som betalade in, faktiskt. Det innebär att du inte kommer att riskera något.
Citera
2011-09-26, 21:46
Medlem
Iveccs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag tror inte att du skulle få någon som betalade in, faktiskt. Det innebär att du inte kommer att riskera något.

Bara för att det i allmänhet inte är troligt att någon kommer betala fakturan fråntar det inte möjligheten till att det fortfarande kan röra sig om försök till bedrägeri enligt 9:11, och för att någon ska kunna straffas krävs att personen haft uppsåt till vilseledandet av någon annan, till att detta förledde den utsattes handling som i sin tur innebar skada - vilket definitivt föreligger vid en vilseledande faktura av den typen TS framför.
Citera
2011-09-26, 21:49
Medlem
Okej då tack för era svar. Nu till den nya frågan. Finns det något betalsätt där jag inte kan spåras?
Citera
2011-09-26, 21:58
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivecc
Bara för att det i allmänhet inte är troligt att någon kommer betala fakturan fråntar det inte möjligheten till att det fortfarande kan röra sig om försök till bedrägeri enligt 9:11, och för att någon ska kunna straffas krävs att personen haft uppsåt till vilseledandet av någon annan, till att detta förledde den utsattes handling som i sin tur innebar skada - vilket definitivt föreligger vid en vilseledande faktura av den typen TS framför.

Om du följer tråden ser du att jag anger samma ståndpunkt. Efter diverse ifrågasättanden ledsnade jag och gick över till ett troligt scenario där TS' försändelser landar i papperskorgen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in