2011-09-25, 20:51
Medlem
findatas avatar
Jag har ett litet lån i en bank, räntan har dragits på autogiro var 3dje månad. Brukar pytsa in pengar lite då och då på kontot det dras ifrån. Nu har jag dock glömt det sedan en tid tillbaka. Mitt fel!

Idag loggade jag in och kollade lite historik m.m. Ser då att det står att jag tackat nej till låneavier. Något som jag till 100% vet att jag inte gjort. Att det inte heller dyker upp några som helst påminnelser heller när det inte finns pengar på kontot gör ju inte saken lättare. Kontohändelserna är kryptiska och visar knappast vad det handlar om egentligen:
Text Belopp
Te0004044323 -59 kr
Sp0486422561 -82 kr
Pb0000000465 -63 kr

Nu till sak, jag tänkte ringa och snacka med banken imorgon. Vill veta om det är jag eller banken som ska bevisa att jag tackat nej till låneavier.
Citera
2011-09-25, 21:10
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av findata
Jag har ett litet lån i en bank, räntan har dragits på autogiro var 3dje månad. Brukar pytsa in pengar lite då och då på kontot det dras ifrån. Nu har jag dock glömt det sedan en tid tillbaka. Mitt fel!

Idag loggade jag in och kollade lite historik m.m. Ser då att det står att jag tackat nej till låneavier. Något som jag till 100% vet att jag inte gjort. Att det inte heller dyker upp några som helst påminnelser heller när det inte finns pengar på kontot gör ju inte saken lättare. Kontohändelserna är kryptiska och visar knappast vad det handlar om egentligen:
Text Belopp
Te0004044323 -59 kr
Sp0486422561 -82 kr
Pb0000000465 -63 kr

Nu till sak, jag tänkte ringa och snacka med banken imorgon. Vill veta om det är jag eller banken som ska bevisa att jag tackat nej till låneavier.

Det borde vara banken (*), men... Du är rent allmänt skyldig att betala utan uppmaning och om du slarvar är det "ditt fel".

(*) Banken och du har samma intresse här. Förmodligen tar banken betalt för tjänsten "skicka betalningsavi" och då kan du ju spara litet på att slippa aviseringskostnaden. Banken har helt enkelt frågat "vill du betala för en avi i brevlådan" och det har du nog inte sagt ja till. Banken skickar ingen avi om de kan slippa, men du vill, kan man gissa, inte heller betala för den.
Citera
2011-09-25, 21:22
Medlem
findatas avatar
Nja, jag tror inte banken (SEB) tar betalt för avin. Min sambo har identiskt lån och får hem avier, påminnelser skickar dom dock inte.

Jag är medveten om att jag givetvis ska betala, nu har jag slarvat och får betalat en del förseningsavgifter. Inget konstigt, tycker dock att det är märkligt att man inte får någon notis om att det saknas pengar på konto eller dyl. Känns inte som att ett nej till låneavier skulle resultera i total tystnad när pengar saknas...
Problemet skulle ju ha uppdagats mycket tidigare om jag fått en påminnelse av något slag. Och jag skulle sparat lite pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in