2011-09-25, 21:01
Medlem
ExNihilos avatar
Hej!

Det slog mig plötsligt att den lilla fickkniven jag burit runt på i snart tio år kanske bryter mot knivlagen. Jag har läst igenom lagtexten, men jag blir inte riktigt klok på var de drar gränsen för vad som är "knivar och andra farliga föremål".

När man var mindre hörde man alltid att knivbladet måste vara minst 10 cm för att det ska räknas som vapen. Men nu när man blivit äldre känns det mer och mer som att den regeln, liksom så många andra lagar vi småungar trodde fanns är bullshit.

Bild finns här:
http://imageshack.us/photo/my-images...ktknifwen.jpg/

Eggen är ganska så ovass. Det går att skära äpplen med kniven, men inte mycket mer. Det andra, infällda verktyget är en nagelfil+nagelpetare. I övrigt finns det inte mycket mer att säga om det hela.
Citera
2011-09-25, 21:23
Medlem
Det avgörs från fall till fall. Förr stod det i lagtexten någonting om att hantverkare fick bära kniv, det är nu bortaget för att poliserna ska kunna avgöra från fall till fall sen prövas det i rätten.

Alltså alla föremål som polisen på plats finner farligt kan beslagtas sedan avgörs det i rätten.

Exempel fyra snickare som går på krogen och svingar en bägare efter jobbet i jobbkläder med tillhörande morakniv åker med all sannolikhet dit på knivlagen.

Motsvarande snickare går på donken äter en big Mac och sen hem kommer troligtvis klara sej utan minsta problem.
Citera
2011-09-25, 21:26
Medlem
EvilTouchs avatar
Jag har en nästan likadan som på din bild som alltid hänger på nyckelknippan. Väldigt bra att ha ibland! Har ingen aning om var gränsen går för att det ska bli brott mot knivlagen, men jag har tagit mig genom säkerhetskontrollen på flygplatsen med denna.
Citera
2011-09-26, 01:03
Medlem
GirigaJudens avatar
Är föremålet en kniv?

Är föremålet farligt och troligen avsett att orsaka annan människa skada?

Är svaret ja på en av frågorna är det brott mot knivlagen. I detta fallet tycker jag att man kan svara ja på båda frågorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in