2011-09-26, 10:55
Medlem
Hej.
Jag och min sambo har haft en bredbandsleverantr till vrt bredband i lgenheten fram tills det att hon sa upp avtalet i... februari i r. Vi har ftt bekrftelse p att bredbandet blivit uppsagt och rkningarna har slutat komma, precis som det r tnkt. Det r bara en sak som r lite skum...

Bredbandsuppkopplingen levereras fortfarande till oss. Det har levererats sedan vi sa upp avtalet men utan att vi har ngot avtal ELLER att vi har ftt ngon rkning eller liknande. Ingen har hrt av sig till oss heller. Jag misstnker att det r ngon som har glmt att stnga av tjnsten frn oss ven fast vi sagt upp avtalet. Med andra ord; vi har gratis bredband.

Det jag funderar ver r vad som skulle hnda OM detta avsljades, tex genom att vr tidigare leverantr (som vi ville sga upp d sambon slutade studera, varp det fanns billigare alternativ fr samma uppkoppling) skulle komma p oss med att vi fortfarande fr bredband levererat till oss.

Jag tnker mig att det inte gr att gra s mycket fr dom eftersom vi inte har ett avtal med dom. Det kanske inte stmmer in med den juridiska processen, men andra sidan s kan jag ju inte brja klippa grsmattan hos ngon och sen krva betalt utan att vi har ett avtal.

Leverantren r en av dom strsta i landet om det spelar ngon roll, och det r en 100/100-lina, inte ngon comhem-lsning.
Citera
2011-09-26, 11:02
Medlem
Jag skulle hlla kften om det.

Har ni en ny internetleverantr nu?
Citera
2011-09-26, 11:28
Medlem
ja, vi har ju inte direkt sagt ngot. i frrgr nr det var problem med ntet s var jag pvg att maila och klaga (men internetet fungerade s dligt s jag inte orkade fixa det), varp honan pminde mig om att vi faktiskt inte betalar fr bredbandet. d gr det inte att klaga p det heller =D

nej, vi har ingen ny leverantr, utan vi kr bara p med kabeln i vggen som vanligt. fast utan rkning d.
Citera
2011-09-26, 13:14
Medlem
sebnies avatar
Operatren kan krva er p kostnaden fr bredbandet upp till 3 r tillbaka i tiden. Att ni anvnt bredbandet utgr konkludent handlande p att ni accepterat den kostnad som bredbandet kostar. De lr ju upptcka det nr ngon annan kund har problem och de upptcker att det r du som frbrukar massa bandbredd.

Och nej, ni kan inte hvda att ni bara glmt dra ur kabeln och att ni nu har en annan operatr. Det gr naturligtvis i loggar att se hurpass mycket data ni skickat och om ni surfat p bredbandet eller inte, eller om det bara legat latent inkopplat utan att ha blivit anvnt. Det gr heller inte att skylla p ngon annan, precis som att du inte kan skylla p att det r sonen som ringt alla betalsamtal p telefonabbonemanget. Ditt ansvar nd.

Och analogin med klippa grsmattan hller inte. Att klippa grsmattan r en tjnst du ger till ngon. En bredbandstjnst r en tjnst som erbjuds och som man tar av. Genom att ta av bredbandstjnsten s utgr det konkludent handlande p att du ingtt avtal med operatren.
Senast redigerad av sebnie 2011-09-26 kl. 13:18.
Citera
2011-09-26, 14:38
Medlem
r du sker p det? allts, det blir ju egentligen som att pracka p en produkt som vi sagt upp och har meddelat att vi inte vill ha lngre. om dom sedan fortstter leverera produkten kan ju inte vi st fr s att skriva. jag menar, vi har ett avtal om att dom ska sluta leverera bredbandet och dom har medgett att dom ska upphra att vara vr bredbandsleverantr, s vi har ju ett avtal p avslut. bredband r ju ocks en typ av tjnst, eller kanske man skulle kunna kalla det fr service?

om dom i efterhand kommer att krva oss p ngot s kommer jag i frsta hand att bestrida just pga att vi har sagt upp det och ftt tillbaka bekrftelsemail frn en person inom kundtjnst.

det borde helt enkelt inte falla inom ramen fr sena fakturor eftersom vi inte har ett avtal. tnkte jag. ngon annans input som kan bekrfta eller bestrida fregende talares tankar?
Citera
2011-09-26, 15:43
Medlem
sebnies avatar
felet r inte leveransen utan det r att du anvnder bredbandet. Jag rder dig att koppla ur kabeln och inte anvnda ditt uppsagda bredband. D kan dem inte lngre krva ngot.

Grejen r vid negativ avtalsbindning fr det inte krvas en aktiv handling fr att g ur avtalet (tex skicka tillbaka en felaktig produkt) men gr du en aktiv handling fr att behlla avtalet, tex anvnda ett bredband eller telefonjack som hr till fretaget ifrga s blir du betalningsskyldig fr den period du varit aktiv. Finns ju ingen skyldighet fr operatren att sprra uttaget.
Senast redigerad av sebnie 2011-09-26 kl. 15:48.
Citera
2011-09-26, 16:14
Medlem
p s vis. fast andra sidan s skulle jag fortfarande ha anvnt mig av en bredbandsleverantr, s jag gissar att det r lika att bara invnta nr dom skickar en lite strre rkning. finns det mjlighet att jag fr den rkningen fr studentpris eftersom jag r en student? nr avtalet tecknades s stod det p honan, och hon var student, sjlv s r jag nu student medans hon arbetar. eller rknas det icke-befinnande avtalet p min sambo och att hon inte lngre ska f studentpris?
Citera
2011-09-26, 17:03
Medlem
sebnies avatar
Det blir i s fall p sambon d hon senast hade avtalet. Hade det varit s att det aldrig funnits ett avtal s hade det istllet kravet riktats solidariskt mot alla som r folkbokfrda p adressen ifrga.

Fasta bredbandsoperatrer brukar heller inte ha studentpris, brukar mest vara de mobila bredbandsfretagen som har det.
Citera
2011-09-26, 17:16
Medlem
ok, d vet vi iaf hur det ligger till.
hr i ume r det studentpriser. 154 fr en 100/100-lina om man r student p universitetet och kanske mellan 50 och 70 kr mer i mnaden om man inte studerar.
brjar fundera om vi skulle ta och bestlla ett bredband hos en annan leverantr och nr den brjar leverera s slipper vi den gamla, varp vi ven kan hvda att vi inte anvnt oss av deras tjnst. typ.

eller, kommer den nya leverantren att f problem med att leverera till oss nr den gamla fortfarande gr det?
Citera
2011-09-26, 19:12
Medlem
sebnies avatar
Den nya kommer inte f problem d de bara "tar ver" kopplingen. Dremot br du kolla (genom att g in p www.mittip.se nr du ftt den nya leverantren) och g in p www.ripe.net och kolla ditt egna IP s att du verkligen gr via den nya leverantren.

D blir det s att du blir bara betalningsskyldig fr den period som du anvnt den gamla leverantrens bredband. Hinner det g 3 r innan den gamla leverantren hr av sig, och det rknas d frn det senaste datum du nyttjat det gamla bredbandet, s preskriberas skulden d det r en konsumentfodran.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in