2011-10-02, 20:01
Medlem
Chevrons avatar
Har sedan några veckor tillbaka känt mig risig (tidigare tråd här: https://www.flashback.org/t1642191). Det började med en känsla av att vara väldigt okoncentrerad, som om synen inte hängde med riktigt. De följande veckorna kom en känsla av illamående när jag vände huvudet tvärt (lite som ett förstadie till yrsel som inte kommer), trötthet, och åter en känsla av att vara väldigt okoncentrerad. Nu infinner sig inte känslan av att vara okoncentrerad lika ofta, men väl tröttheten och illamåendet.

När jag vaknar känns det ofta helt OK (trötthet aside), och det är framåt eftermiddagen (13:00-ish) som tröttheten slår till och med den den svajiga synen och ibland illamåendet. Jag tenderar då även att luta mig kraftigt åt höger av någon anledning (balansen känns inte påverkad, men det sker likt förbaskat), vilket märks om jag exempelvis går i en korridor eller på en gångväg och alltid hamnar på höger "körfält". Det behöver inte hålla i sig hela dagen, utan kan släppa efter ett tag, men riktigt fit for fight känner jag mig aldrig.

Har varit på två läkarbesök (först akuten eftersom jag var i en annan stad, och sedan min egentliga tid på VC). Blodvärden var bra för någon i 20-årsåldern, med undantag för ett lite lågt kalciumvärde, men det var inget som behövde någon åtgärd ("bananer är bra"). Blodtryck, syresättning och EKG var utmärkt. Han lyste i ögonen, testade styrka i händer, armar och ben och kontrollerade balansen med lite övningar. Eftersom balansen i övrigt var bra var det enligt honom tydligen inget som behövde remiss... På VC tog de andra blodprov (vet inte exakt vad, ämnesomsättning tror jag) och ett borreliaprov som inte kommit tillbaka än. Hela lutningsgrejen kände de inte igen som symptom på något...

Båda avfärdade det som "stress" och fiskade efter om jag varit med om något traumatiskt, vilket jag inte har. Jag känner mig inte stressad. Har vaknat ett par gånger med en känsla av rastlöshet kombinerat med trötthet, men somnar oftast om kort efter. Sover väl inte min fulla kvot (01:00->07:30 på en vardag, med ett eller två uppvaknande där emellan) och är ofta trött på morgonen.

Någon FB-doktor som har några förslag?

Annat än att lägga sig tidigare och se om det har någon påverkan, vilket jag ska försöka testa.

edit: Ingen huvudvärk annat än vid mycket arbete vid dator, och då känns det lokaliserad till området omkring ögonen vilket jag antar beror på min dåliga syn.
Senast redigerad av Chevron 2011-10-02 kl. 20:08.
Citera
2011-10-02, 20:12
Medlem
kqrs avatar
Börja med att äta och sova ordentligt, om du inte gör det redan. Båda är basala behov som kroppen har. (Matvanor framkom inte ur ditt inlägg.)
Citera
2011-10-02, 20:15
Medlem
lågt blodtryck?
Citera
2011-10-02, 20:16
Medlem
Har du sömnparalyser? http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6mnparalys
Citera
2011-10-02, 20:19
Medlem
Chevrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kqr
Börja med att äta och sova ordentligt, om du inte gör det redan. Båda är basala behov som kroppen har. (Matvanor framkom inte ur ditt inlägg.)
Äter ensidigt (mest enkel mat i form av pasta och stekt korv/köttbullar, varieras mest med att pastan och korven byter plats på tallriken), men då blodvärden var bra borde det vara dugligt tycker man ju...

Citat:
Ursprungligen postat av Juliejules
lågt blodtryck?
Det var bra, iaf vid tiden då de mätte (mådde "tyvärr" som bäst just då). Möjligt att det svackar, men då borde väl eventuell orsak framkommit av de andra testerna.

Citat:
Ursprungligen postat av Juliejules
Har du sömnparalyser? http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6mnparalys
Nej, mest att jag vaknar ändå eller för att pissa. Tar ett bra tag innan jag somnar om däremot. Ligger väl mycket och vänder på mig och märker att klockan hoppar en timme åt gången, för att sedan ringa alldeles för tidigt. Händer inte alltid dock och tar ibland igen det genom att sova längre på förmiddagen.
Senast redigerad av Chevron 2011-10-02 kl. 20:22.
Citera
2011-10-02, 20:24
Medlem
Det första som jag tänkte på var ju Järnbrist. Alltså, mer frukt behöver du!
Citera
2011-10-02, 20:32
Medlem
Chevrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastskallen
Det första som jag tänkte på var ju Järnbrist. Alltså, mer frukt behöver du!
Var också inne på de banorna, men tycker att den första läkaren borde ha föreslagit det och även testat för brist (jag tror de gjorde det i den andra omgången) eftersom symptomen isf är väldigt uttalade...

Får väl fara ner och även inhandla blodpudding och lingonsylt imorgon...
Citera
2011-10-02, 22:39
Medlem
DDKs avatar
Testa att ta B-vitaminer (finns kombopreparat på Apoteken) och C-vitamin på morgonen i ett par veckor, en av var om dagen, plus en magnesiumtablett på morgonen och 2 kalk + 1 magnesium på kvällen.

Jag hade en period när jag var skittrött och okoncentrerad och kände mig allmänt låg. Min kvinna föreslog dosen ovan. Efter ett par veckor mådde jag betydligt bättre. Om det var pillerna eller en placeboeffekt kan ju kvitta lika.
Citera
2011-10-03, 20:44
Medlem
kqrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chevron
Äter ensidigt (mest enkel mat i form av pasta och stekt korv/köttbullar, varieras mest med att pastan och korven byter plats på tallriken), men då blodvärden var bra borde det vara dugligt tycker man ju...
Ensidigt är inga problem, så länge man får i sig alla ämnen man behöver. I din kost lyser både mineraler och vitaminer med sin frånvaro. Prova att få i dig mer av de båda, och se om det hjälper. (Och ordentlig sömn, förstås.)
Citera
2011-10-04, 17:16
Medlem
Chevrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kqr
Ensidigt är inga problem, så länge man får i sig alla ämnen man behöver. I din kost lyser både mineraler och vitaminer med sin frånvaro. Prova att få i dig mer av de båda, och se om det hjälper. (Och ordentlig sömn, förstås.)
Fick svar på blodprover från VC nu (ämnesomsättning och dylikt, antar jag). Det stod kort och gott att de är bra. Går det att utesluta vitaminbrist nu, eller? Ska se över matvanor i vilket fall, men ang. att reda ut symptomen.

Har ingen aning om hur sånt fungerar. Inga faktiska värden följde med i brevet heller, bara att "det var bra" och att "besvär beror antagligen på stress".

edit: Tack för svaren också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in