2011-10-04, 20:47
I början av sommaren slog jag i min framtand, gjorde ont i några minuter efter men eftersom det gick över ganska fort så brydde jag mig inte mer om det. Nu i somras när jag skulle till tandläkaren och skulle göra en vanlig rutinkontroll upptäckte de då att min rot till framtanden var ordentligt skadat och att den troligtvis skulle "dö" så småningom. Det bästa att göra innan tanden dog helt var att plocka bort den och sätta in en så kallad krona och sedan en "ny tand". För en månad sedan fick jag komma på återbesök för att göra ett så kallat avtryck till min tillfälliga tand (som jag nu fått och kan beskrivas som en klassisk tandställning som man kan ta smidigt ut och in med endast en tand på som bara till utseéndet att det ska se ut som jag har en framtand). För 10 dagar sen åkte jag in och fick genomföra denna operationen att plocka min dåliga framtand med rot. Det gick så pass smidigt att man kunde sätta ner skruven direkt vilket också genomfördes. Därefter fick jag gå i 10 dagar utan framtand och då skall jag även tillägga att jag jobbar i butik. Om jag ska vara helt ärlig har jag faktiskt inte brytt mig särskilt mycket om det, vissa har reagerat har man sett men inte vågat fråga och jag har då beskrivit vad som hänt och skrattat lite åt det. Nu har jag då alltså även fått den tillfälliga tanden som jag får kvävningar av var femte minut och bara vill spotta åt helvete.. vilket innebär att jag troligtvis kommer få gå utan tramtand i totalt 4 månader och lite till vilket inte känns helt okej. Ang. betalningen av själva ingreppet och allting hoppas jag försäkringsbolaget ska stå för. Men sen till själva frågeställningen som då är att, ska jag inte på något sätt kunna något form av ersättning pga jag måste gå framtandslös i över 4 månader. Som jag förstått har många fått ut pengar på t.ex ärr som inte ens syns men att jag ska behöva genomlida 4 månader utan framtand. Någon som har någon erfarenhet ang. detta så vore jag väldigt tacksam.. Vart jag ska vända mig etc.